• cleoeme

    Flicka vill vara pojke

    Hej!

    Jag har en flicka som precis har fyllt 4 år. Hon är en pigg, glad, sprallig och klok unge. Kommit långt i utvecklingen.

    Hon säger ofta att hon är en pojke. När någon här nämnt att hon är en flicka så blir hon upprörd och säger att hon vill vara pojke! Jag har sagt nån gång "vilken stor och duktig tjej du är" och då svarar hon att hon är en stor pojke

    För mig får hon vara precis den hon vill vara. Jag har slutat benämna henne som flicka (till henne) och säger istället att hon är ett barn eller människa.

    Är det någon annan som upplevt detta?

  • Svar på tråden Flicka vill vara pojke
  • Pajama
    1234568 skrev 2019-02-09 06:42:48 följande:
    Men nu går du ju emot dig själv. Du skriver innan att du endast köper neutrala kläder, och sedan säger du till barnet att en flicka kan ha blått och pojke rosa. Men det finns ju inte med i ditt val av inköp, så du kan ju inte då heller veta vad flickan föredrar.
    Och inte heller blir det rätt i flickans värld när du säger en sak (pojkar kan ha rosa, flickor blått), men inget av det köper du hem. 
    Och jag har svårt att tro att du inte försöker påverka flickan. Dels att du undviker ordet flicka, du köper inte hem några kläder i flickfärger. Och du verkar tänka mycket på den här saken. Dom flesta skulle säga jaja, och inte tänka mer på det.

    Min flicka ville vara pojke och ha snopp en tid. Hon grät för att hon inte hade snopp, och skulle stå och kissa på över toa. Tog ett par veckor sedan gick det över. Och hon har haft den här perioden i omgångar. Jag har aldrig förstorat upp det, slutat kalla henne flicka eller gjort något mer av det. Det går över.

    Om du vill förvirra henne så ska du göra exakt det som du gör. Men jag tror mer att det är mamma som vill att flickan ska vara lite speciell på det här planet. Verkar vara det som är inne just nu.

    Har du sagt åt flickan att man kan ha rosa när man är flicka? Menar du påpekar ju att man kan ha blått när man är flicka, varför påpekar du inte att man kan ha rosa också?
    Tycker att du är helt ute och reser
  • Pajama
    Anonym (En fas) skrev 2019-02-09 07:11:08 följande:
    Jaaa förmodligen en fas.

    Bolibompa visar ett program där e två tjejer till könen är födda till tvillingar och ena tjejen hade sagt att jag är morfars lilla pojke. Inte flicka.

    Och de drog på stora trumman och flickan bytte namn till bamse.

    Jag har själv varit i kontakt med barn i tre, fyra års åldern som skulle ha klänning och nagellack. Vi lät han bara vara. Gjorde ingen grej av det! Han sa att han var en flicka. Han var precis 3 eller 4! Och nu tog han studenten nyligen, lång och ståtlig man. Inga frågetecken. Stormhetero och och ingen tillstymmelse till kvinna.

    Jag vill minnas att jag själv hade en period där jag skulle ha killbyxor och tröjor. Ville för allt i världen ha en killcykel och hjälm. Jag är nu superkvinlig.

    S jag säger en fas. Många föräldrar blir så ivriga att nappa på byta kön historien att de byter namn och kläder åt barnet. Inte lätt för barnet byta tillbaka när hela skolan eller förskolan säger ett pojknamn och alla säger "du får vara den du vill! " och mamma o pappa får klappar på axeln för att de är så nytänkande och fina och accepterande

    Oboy vad folk kommer attackera mig För denna kommentar . Sätter mig anonym för att slippa hot och hat. Men jag vill ge TS ett riktigt svar jag som har erfarenhet.

    Låt barnen bara vara barn.
    Hon kan dessutom cara inne i fasen då pappa är hjälten i livet och då är allt med pappa bäst.

    Jag skulle ta de lugnt i 6 år till med att fundera på det eller bemöta det med frågor. De är för tunga funderingar för ett barn och börja fråga. :) sen kommer tonåren då de hysteriskt ska leta dig själv... Ja herregud. Det är en lång bit kvar innan ni behöver slå slag i nånting :)
    Tycker inte att du är ute och reser. Sunda åsikter det mesta.
    Men tror att barnet får vara barn här!
  • Anonym (Ts)

    Hej! Denna tråden skapades för länge sedan. Min dotter är 7 år idag.
    Ville bara flika in att detta inte är någon fas. Hon vill fortfarande vara pojke. Hon klär sig i pojkkläder, har pojkfrisyr och leker med typiska pojkleksaker (exempelvis leker alltid med pojkdockorna etc).

  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-22 11:52:55 följande:

    Hej! Denna tråden skapades för länge sedan. Min dotter är 7 år idag.
    Ville bara flika in att detta inte är någon fas. Hon vill fortfarande vara pojke. Hon klär sig i pojkkläder, har pojkfrisyr och leker med typiska pojkleksaker (exempelvis leker alltid med pojkdockorna etc).


    De flesta barn som gör så är cis så det finns inget som säger att det inte är en fas. En 7- åring är inte vuxen lång därifrån. 
  • Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-22 12:17:29 följande:
    De flesta barn som gör så är cis så det finns inget som säger att det inte är en fas. En 7- åring är inte vuxen lång därifrån. 
    Jag har bara en känsla av att det är någonting annat än en fas. 
    Mitt jobb som hennes mamma är bland annat att stärka hennes självförtroende och självkänsla. Jag vill att hon ska må bra i sig själv och jag låter därför detta ha sin naturliga gång. Om hon känner sig som en pojke så får hon vara det :) 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-22 11:52:55 följande:

    Hej! Denna tråden skapades för länge sedan. Min dotter är 7 år idag.
    Ville bara flika in att detta inte är någon fas. Hon vill fortfarande vara pojke. Hon klär sig i pojkkläder, har pojkfrisyr och leker med typiska pojkleksaker (exempelvis leker alltid med pojkdockorna etc).


     


    Jag har många intressanta diskussioner om ämnet med mina elever på högstadiet. Gärna när de säger att ?icke binära? inte fanns förr, att det är något nytt. Vilket jag inte riktigt håller med om. Normer är dock väldigt besvärliga och kanske ska vi våga se både kön och sexuell läggning mer som en glidande skala? En del kan vara att man inte trivs i normen ?pojke? eller ?flicka? likväl som det är könsdysfori och uttryck för att man inte trivs i den kropp man föddes med. Upplever du att det är det senare, etablera kontakt med BUP, dels för utredning men också stöttning när ditt barn blir större. tyvärr är psykisk ohälsa väldigt vanligt för barn med könsdysfori. 


    Var lyhörd och flexibel, känns som en god start så som du gjort. 


    Jag har vart inne på att man borde göra mer som man gör i universitetsvärlden, att man lägger till sitt pronomen i avsändaren. Alla gör det - då blir det inte märkligt att en gör det. :) 

  • Anonym (Orolig)

    En vettig början är att prata med dottern. 

    Har hon råkat ut för övergrepp nyligen? Av vuxen eller jämnårig? 

    Red ut det till att börja med. Det låter som om hon känner skam över sig själv, speciellt din reaktion är märklig. Du gör en stor grej av det, misstänker att du inte hade gjort det om det bara var en fas. Även dotterns kraftiga reaktion, varför?

    Frågan är varför hon vill fly från sig själv som 4 åring? Uppskattar du henne inte för den hon är? Förekommer missbruk hemma?

  • Anonym (Orolig)

    Glömde skriva att barn som råkar ut för övergrepp har svårt att berätta om det, de tar därför till andra metoder för att skydda sig själv. De kan leva sig in i en fantasiväld då de tar avstånd från sig själv. Det är ett oerhört trauma.

    Ju mer avstånd från sig själv desto mindre sårbar. Det är mycket vanligt att tjejer ska låtsas vara killar. Framförallt i så ung ålder som din dotter och även hennes reaktion på att kallas flicka. Det behöver inte vara så, men du måste reda ut det först.

    Hoppas ni kontaktar bup/soc omgående och låter någon som är duktig att prata med barn prata med din dotter. Just för att utesluta övergreop.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-22 12:26:59 följande:
    Jag har bara en känsla av att det är någonting annat än en fas. 
    Mitt jobb som hennes mamma är bland annat att stärka hennes självförtroende och självkänsla. Jag vill att hon ska må bra i sig själv och jag låter därför detta ha sin naturliga gång. Om hon känner sig som en pojke så får hon vara det :) 
    Låt henne klä sig hur hon vill, ha vilka intressen hon vill etc men var neutral bekräfta inte. Det bästa är om hon slippa jobbiga operationer och slippa ta starka mediciner för resten av livet. Barn vars föräldrar inte bestämmer att de är transexuella blir oftast inte det. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-06-22 14:48:06 följande:

    En vettig början är att prata med dottern. 

    Har hon råkat ut för övergrepp nyligen? Av vuxen eller jämnårig? 

    Red ut det till att börja med. Det låter som om hon känner skam över sig själv, speciellt din reaktion är märklig. Du gör en stor grej av det, misstänker att du inte hade gjort det om det bara var en fas. Även dotterns kraftiga reaktion, varför?

    Frågan är varför hon vill fly från sig själv som 4 åring? Uppskattar du henne inte för den hon är? Förekommer missbruk hemma?


     Hon har inte råkat ut för något övergrepp. 
    Hon känner heller inte skam över sig själv, vilken märklig tolkning. Hon försöker inte fly från sig själv heller.
    Jag vet inte om det är en fas eller inte men jag hade funderingar kring hur jag ska bemöta detta på rätt sätt.
    Hon har växt upp i ett normalt kärleksfullt hem hela hennes liv.
    Jag tror att du försöker trycka ner mig och min dotter för att du tycker det är ett annorlunda beteende. Därför tänker jag inte svara något mer på vad du säger. Men om du är genuint orolig för mitt barns psykiska hälsa så kan jag delge dig att hon mår bra, ingenting annorlunda från andra 7åringar.
    Kommer inte bemöta fler kommentarer från dig.
  • Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-22 19:22:08 följande:
    Låt henne klä sig hur hon vill, ha vilka intressen hon vill etc men var neutral bekräfta inte. Det bästa är om hon slippa jobbiga operationer och slippa ta starka mediciner för resten av livet. Barn vars föräldrar inte bestämmer att de är transexuella blir oftast inte det. 
    Nej jag tror inte det handlar om transsexuell.. Min tanke är att hon är en "pojkflicka" helt enkelt. Framtiden får utvisa, jag älskar henne oavsett. 
    Vill bara göra rätt saker och förstärka hennes självförtroende :) 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-22 19:57:26 följande:
     Hon har inte råkat ut för något övergrepp. 
    Hon känner heller inte skam över sig själv, vilken märklig tolkning. Hon försöker inte fly från sig själv heller.
    Jag vet inte om det är en fas eller inte men jag hade funderingar kring hur jag ska bemöta detta på rätt sätt.
    Hon har växt upp i ett normalt kärleksfullt hem hela hennes liv.
    Jag tror att du försöker trycka ner mig och min dotter för att du tycker det är ett annorlunda beteende. Därför tänker jag inte svara något mer på vad du säger. Men om du är genuint orolig för mitt barns psykiska hälsa så kan jag delge dig att hon mår bra, ingenting annorlunda från andra 7åringar.
    Kommer inte bemöta fler kommentarer från dig.
    Vilken aggressiv reaktion från dig. Använder du såna tekniker mot dig dotter?

    Frågan var att erbjud din dotter samtalhjälp, varför vill du INTE att din dotter pratar med tex bup? Har du inget att dölja är det ju inget problem.
  • Anonym (...)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-22 11:52:55 följande:

    Hej! Denna tråden skapades för länge sedan. Min dotter är 7 år idag.
    Ville bara flika in att detta inte är någon fas. Hon vill fortfarande vara pojke. Hon klär sig i pojkkläder, har pojkfrisyr och leker med typiska pojkleksaker (exempelvis leker alltid med pojkdockorna etc).


    Kan vara bra att berätta för din dotter att det inte finns pojkkläder, inte finns pojkfrisyrer, inte finns typiska pojkleksaker. Både pojkar och flickor kan ha nagellack etc etc. Hade det varit min dotter hade jag själv tagit på mig liknande kläder som min dotter anser är ?pojkkläder? och berättat att jag är fortfarande flicka, det är bara ett klädesplagg och förändrar inget, för att göra det neutralt. 
  • Anonym (Upplevde liknande som barn)

    Jag upplevde liknande som barn. Var ju inte alls samma acceptans som idag, utan mamma trodde jag var störd och kontaktade BuP.

    Jag hade en väldig fascination för snoppar, tog ett dammsugarrör av aluminium, klämde fast mellan låren och berättade att det här är min snopp. Blev arg och ledsen när någon tog ifrån mig min snopp. Väldigt många föremål har med viss fantasi en form som påminner om en snopp, la strumpor innanför byxor eller trosor för att ha en "bula" men började koppla detta med att "nu blir det BuP!" så fick lägga av med det.

    Freud skrev något väldigt kritiserat om penisavund, men det stämmer på pricken in på mig.

    Har fortfarande fascination för penis, men är gift så hans penis får vara min penis ibland, närmare kommer jag nog inte att ha en egen penis.

  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2022-08-28 17:16:15 följande:
    Kan vara bra att berätta för din dotter att det inte finns pojkkläder, inte finns pojkfrisyrer, inte finns typiska pojkleksaker. Både pojkar och flickor kan ha nagellack etc etc. Hade det varit min dotter hade jag själv tagit på mig liknande kläder som min dotter anser är ?pojkkläder? och berättat att jag är fortfarande flicka, det är bara ett klädesplagg och förändrar inget, för att göra det neutralt. 
    Fast i ärlighetens namn så är det verkligen inte som du säger.
  • Anonym (...)

    Tänker på uppdrag gransknings reportage om transbarnen. Där finns det ex en 11 åring som får hjälp att stoppa puberteten. Dessa barn i reportaget ångrade sig sedan senare i livet och känner att deras kroppar förstörts. Säger inte att alla ändrar sig men risken finns. Ett barns hjärna är inte utvecklad till att ta såna beslut. Hoppas ditt barn förr eller senare finner acceptans i att man föddes som den man föddes som. Risken finns ju att hen vill ändra sin kropp och vill bara berätta om riskerna. Visst att det finns risker med att ex en person inte får ändra sin kropp som kan leda till psykisk ohälsa men tycker att psykologer etc ska sättas in tidigt.

Svar på tråden Flicka vill vara pojke