• JanneN­75
    Äldre 31 Jan 22:57
    6443 visningar
    97 svar
    -2 +2
    97
    6443

    Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar

    Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar?

    Skulle mer jämställdhet ändra den inställningen?

  • Svar på tråden Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar
  • Äldre 31 Jan 22:59
    #1
    -1

    På vilket sätt har kvinnor en avig inställning? Kan du ge exempel? Förstår inte heller hur jämställdhet kommer in i bilden men det kanske klarnar om du ka.n förtydliga frågan.

  • Äldre 31 Jan 23:05
    #2
    -1 +1

    Vi trivs bättre med mjöl och socker som vi bakar kakor av. Sedan bjuder vi vår man. / Hälsningar hemmafrun

  • Äldre 31 Jan 23:07
    #3

    Beror på vad för tekniska prylar :)

    Datorer orkar jag inte bråka med på hemmaplan, jobbar med IT och får min dos felsökande på jobbet.

    Men annars är det ju bara inse att det inte är rocket science och eftersom jag inte är helt dum i huvudet kan jag lika gärna lära mig som mannen. Det mesta går med tålamod och Google och ibland något special-verktyg.

    Det är kul när man väl lyckas men har man på förhand bestämt sig för att man inte kan blir det ju så.

  • JanneN­75
    Äldre 31 Jan 23:13
    #4
    +1
    CarinaL26 skrev 2019-01-31 22:59:44 följande:

    På vilket sätt har kvinnor en avig inställning? Kan du ge exempel? Förstår inte heller hur jämställdhet kommer in i bilden men det kanske klarnar om du ka.n förtydliga frågan.


    Jag är den där man ringer i bekantskapskretsen när tekniken strular. Oftast är det kvinnan som ringer när mannen inte är hemma och hon kan ju "ingenting". När man väl kommer dit är mannen hemma. Han brukar då gå in i försvarsställning att han har koll på läget. Vad gör jag då här? tänker jag?

    När han börjar berätta varför det inte funkar förstår jag också varför det inte funkar. Han brukar då ha "viktigare saker" att göra. Nu kommer sambon/frun in i bilden. Hon brukar ursäkta sig med att vara teknikidiot.

    Efter en stund när vi diskuterat vad som strular och jag avhjälpt felet och förklarat hur det funkar brukar hon vara den som vet hur det funkar. Det verkar finnas en märkligt uppfattning att kvinnor inte "kan" teknik som ofta handlar om inställning/attityd snarare än förmåga. Ungefär som bilkörning.


    Om man är lite nyfiken och vill lära sig är ju teknik både skoj och nyttigt men har man inställningen att det är tråkigt och krångligt så blir det ju det.

  • Äldre 31 Jan 23:24
    #5
    +1

    Well, här är det mig alla ropar på när ngt tekniskt strular. Och sist jag kollade var jag fortfarande kvinna.

    PS: jag gillar att baka också:DS

  • JanneN­75
    Äldre 31 Jan 23:29
    #6
    +1
    Stjärnstoft skrev 2019-01-31 23:24:53 följande:

    Well, här är det mig alla ropar på när ngt tekniskt strular. Och sist jag kollade var jag fortfarande kvinna.

    PS: jag gillar att baka också:DS


    Men du är tyvärr ganska ovanlig... än.
  • Äldre 31 Jan 23:34
    #7
    JanneN75 skrev 2019-01-31 23:29:02 följande:
    Men du är tyvärr ganska ovanlig... än.
    Nja, inte om man utgår ifrån min bekantskapskrets :)
  • JanneN­75
    Äldre 31 Jan 23:43
    #8
    JanneN75 skrev 2019-01-31 23:29:02 följande:
    Men du är tyvärr ganska ovanlig... än.
    Jag har bara en kvinnlig "fixare" där jag bor. Hon pysslar mest med att laga mobiler.
  • Äldre 1 Feb 00:03
    #9

    Senast jag skulle rensa min dator så råkade jag avinstallera office. Så nu är jag avigt inställd. Vet att det finns en massa grejer jag kan ta bort som startar upp via autostart men jag vet inte vad någonting är (bara massa namn) så jag vågar inte ta bort det. Funderar på om jag ska be en kille jag känner om hjälp men är rädd för att det känns lite väl kominisovrummetochkollapåminaetsningar om ni fattar vad jag menar.
    Jag hatar teknik, inte för att jag inte kan förstå men för att jag tycker det är tråkigt. Det är inte ett av mina intresseområden. Men jag är imponerad av de som kan mer Glad

  • Äldre 1 Feb 00:55
    #10

    www.npr.org/sections/money/2014/10/21/357629765/when-women-stopped-coding

    Det här kanske ger dig lite insikt del av problemet. Kvinnor har inte uppmuntrats till att hålla på med teknik i samma utsträckning som män har.

Svar på tråden Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar