• Äldre 1 Feb 18:27
    552 visningar
    3 svar
    3
    552

    Separera

    För drygt ett år sedan kontaktade en f d kollega i 30-årsåldern mig angående hjälp med pengar. Jag har hjälpt henne med ca 150.000 + bil. Både hon och hennes jämngamla sambo har haft skulder, mestadels privata, på betydligt mer. Men hon har dragit det tyngsta lasset, fått göra allt arbete, jobbat, ta hand om barnen, ca 1 och 3 år, stå för hyran, lämna saker på pantbanken etc bara för att få det att gå ihop. Detta har hållit på i över tre år, med inkasso, kronofogde etc. De har varit nära att hamna på gatan flera gånger innan jag kom in i bilden, även senaste året. Hennes pojkvän har varit arbetslös i flera år, bara små summor från honom. Vill ej arbeta. Han bor hos henne ibland, "för barnens skull" som hon säger, ibland hos sina föräldrar på annan ort. De kommer från ett sydeuropeiskt land från början. Och seden där säger att hans familj ska ha barnen, så där finns ännu en konflikt. Min väninna har fått dra med sig barnen när hon varit där. Är rädd för att de bara ska komma och ta barnen, alltså människorov. För någon vecka stack han bara iväg utan ett ord och har inte gett henne pengar. Hon och jag har haft kontakt med varandra så gott som dagligen det här året som gått och jag har testat henne och vet att jag kan lita på henne. Tyvärr är hon pressad pga alla privatskulder och har fått sjukskriva sig senaste veckorna pga depression. Tyvärr får hon inga lån eftersom hon haft skulder hos kronofogden. Hon är en snäll, rar och ändå tuff kvinna, som förtjänar ett bättre liv. Jag har sagt åt henne att ta bort honom ur sitt liv, "men det är ju deras pappa". Han beter sig dock som en fjortonåring, är snäll, men vill inte ta något ansvar, allra minst ekonomiskt. Min väninna är utom sig nu, vet inte vad hon ska göra. Jag har lovat att stödja henne tills hon är på fötter igen. Men samtidigt kan jag ju inte styra över hennes/deras liv. Hon har bra förhållande till sina föräldrar, framförallt mamman. Hennes bröder säger "släng ut skitstöveln".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-01 19:49
    Har lagt in under relation/samlevnad, men går ej att ta bort denna.

  • Svar på tråden Separera
  • Äldre 1 Feb 18:31
    #1

    Oj, tragisk situation. Vart i Sverige bor dom?

  • Äldre 1 Feb 18:33
    #2

    Vill helst inte avslöja. Känsligt.

  • Äldre 1 Feb 18:36
    #3

    Okej

Svar på tråden Separera