• Äldre 8 Feb 10:21
    3282 visningar
    17 svar
    17
    3282

    Ovanligt långdragen influensa i år?

    Hej,
    Jag börjar bli trött på det här nu.
    Har haft en långdragen förkylning sen nyårsafton som kommit och gått och haft feber några gånger emellanåt. sen small influensan till med bulle och bång i onsdags med hög feber (40) i 5dagar. har haft en helt feberfri dag sen dess. just nu har jag en kroppstemp på 37,9 så det räknas väl inte som feber, men det är högt för att vara mig, jag brukar ligga på 36-36,5.

    Var inne till vårdcentralen igår och tog prover (snabbsänka bland annat) och de hittar inget som tyder på bakteriell infektion. men däremot tyder värdena på pågående virusinfektion. Läkaren sa att min influensa pågår fortfarande. Jag fick aldrig svar på hur länge jag skulle känna mig så här sjuk (känner mig febrig, ont i huvudet och sliten)

    Har tappat rösten. den har varit HELT borta i 3 dygn nu. ordinerad röstvila idag tycker jag att jag har lite kapacitet men fortsätter vila rösten.

    sen tror jag att jag åkt på bihåleinflammation med för det gör ont under ögonen (kinderna) och i tänderna i överkäken. snabb googling visade på vanliga symptom vid bihåleinflammation.

    Hur länge ska man vara borta från jobbet? så länge man känner sig sjuk? eller bara åka dit och hålla sig på sin del av kontorslandskapet? jag fick inga svar igår eftersom läkaren jag hamnade hos knappt hörde vad jag sa (äldre farbror med hörselapparat och patient med knappt hörbar röst... jättekul kombo! :) )

    Är det fler där ute som har långdragen influensa i år? eller har jag bara haft extrem otur... (har två små barn och misstänker att de drog hem viruset då de var sjuka först sen jag och sen min man. men den slog värst på mig.

  • Svar på tråden Ovanligt långdragen influensa i år?
  • Äldre 8 Feb 10:26
    #1

    Alla jag känner som fått den säger att den är som 2-3 ggr av en vanlig influensa i längd...

  • Äldre 8 Feb 11:48
    #2
    Meriall skrev 2019-02-08 10:26:37 följande:

    Alla jag känner som fått den säger att den är som 2-3 ggr av en vanlig influensa i längd...


    Ja jag har dessutom vaccinerat mig mot influensan. men antar att jag får tänka att den kanske mildrade sjukdomen även om det inte känns så just nu :)
  • Anonym (Annap­anna)
    Äldre 8 Feb 12:17
    #3

    Blev sjuk sista veckan i oktober, hostade som en galning fram till Lucia. Frisk mellan lucia till juldagen då alltihop kom tillbaka igen. Denna veckan känner jag mig i stort sett bra igen.
    Vet att väldigt många vuxna dragits med ovanligt långa virusinfektioner i år som just satt sig på stämband och i luftrör.

  • Äldre 9 Feb 14:57
    #4

    Bihåleinflammation kan man få som en följdsjukdom till influensan, då brukar man behöva medicin.
    Dock så har influensan rätt tydliga symptom: hög feber, torrhosta, värk i kroppen, frossa och huvudvärk. Däremot så tappar man inte rösten av influensan.

    Vaccinet i år har varit väldigt effektivt. Eftersom du vaccinerat dig och tappat rösten så tror jag inte det är influensan. Däremot så finns det ju tusentals med andra virus man kan drabbas av.

    37,9 är feber för en vuxen, så du har feber ännu. Tycker du kan gå och ta din CRP på nytt om ett par dagar, då ser dom om den stigit eller sjunkit. Många virus har en tendens att ge följdsjukdomar i form av bakterie. Man blir oftast feberfri någon dag, och sedan dyker febern upp igen-typiskt tecken på att man behöver antibiotika.

  • Anonym (Sjuk hela tiden)
    Äldre 9 Feb 15:14
    #5

    Ta det inte fel men vad skönt att läsa att man inte är ensam om att få stå ut med skiten.

    Jag har varit förkyld och sjuk sedan första veckan i december och det blir ju liksom inte bra. I natt fick jag feber igen och halsen gör grymt ont. Nu har jag varit sjukanmäld från jobbet tre gånger och vabbat lika många. Det är ju inte kul att ringa till chefen.

    Jag har varit till läkaren för både egen räkning och med dottern. De säger bara att det är långdraget virus och vi får inget som kan hjälpa oss. Jobbigast är ändå att jag går runt med ögoninflammation hela tiden och har inte kunnat tittat eller sminkat mig på flera månader.

    Och precis som du, ts. Bihåleinflammation igen. Och igen. Blä.

    Krya på er därute!

  • Äldre 10 Feb 09:55
    #6
    1234568 skrev 2019-02-09 14:57:00 följande:

    Bihåleinflammation kan man få som en följdsjukdom till influensan, då brukar man behöva medicin.
    Dock så har influensan rätt tydliga symptom: hög feber, torrhosta, värk i kroppen, frossa och huvudvärk. Däremot så tappar man inte rösten av influensan.

    Vaccinet i år har varit väldigt effektivt. Eftersom du vaccinerat dig och tappat rösten så tror jag inte det är influensan. Däremot så finns det ju tusentals med andra virus man kan drabbas av.

    37,9 är feber för en vuxen, så du har feber ännu. Tycker du kan gå och ta din CRP på nytt om ett par dagar, då ser dom om den stigit eller sjunkit. Många virus har en tendens att ge följdsjukdomar i form av bakterie. Man blir oftast feberfri någon dag, och sedan dyker febern upp igen-typiskt tecken på att man behöver antibiotika.


    Ja första symptomen för mig var torrhosta, kvällen samma dag låg jag däckad i 40graders feber. den höll sig runt 40 i 5 dagar. sen dess har jag haft långa perioder utan feber och sen har den stuckit upp till 39. Senast igår hade jag 39. 


     


    Jag har ont under ögat (kinden) och tänderna i överkäken på den sidan. så jag misstänker bihåleinflammation. kanske är det den som gör att jag nu har feber igen.

    segt är det :) Vill inget annat än att bli frisk och få åka till jobbet igen.

  • Äldre 10 Feb 09:57
    #7
    Anonym (Annapanna) skrev 2019-02-08 12:17:34 följande:

    Blev sjuk sista veckan i oktober, hostade som en galning fram till Lucia. Frisk mellan lucia till juldagen då alltihop kom tillbaka igen. Denna veckan känner jag mig i stort sett bra igen.
    Vet att väldigt många vuxna dragits med ovanligt långa virusinfektioner i år som just satt sig på stämband och i luftrör.


    åh hjälp det var lång tid! Har förstått det, hör från jobbet emellanåt att många är hemma. innan jag fick barn var jag i princip aldrig sjuk. hade inte en enda dag i sjukfrånvaro från jobbet under 10år...det har ändrats kan man säga :) snittar på 2-5 perioder per år av sjukfrånvaro nu.
  • Äldre 10 Feb 10:01
    #8
    Anonym (Sjuk hela tiden) skrev 2019-02-09 15:14:07 följande:

    Ta det inte fel men vad skönt att läsa att man inte är ensam om att få stå ut med skiten.

    Jag har varit förkyld och sjuk sedan första veckan i december och det blir ju liksom inte bra. I natt fick jag feber igen och halsen gör grymt ont. Nu har jag varit sjukanmäld från jobbet tre gånger och vabbat lika många. Det är ju inte kul att ringa till chefen.

    Jag har varit till läkaren för både egen räkning och med dottern. De säger bara att det är långdraget virus och vi får inget som kan hjälpa oss. Jobbigast är ändå att jag går runt med ögoninflammation hela tiden och har inte kunnat tittat eller sminkat mig på flera månader.

    Och precis som du, ts. Bihåleinflammation igen. Och igen. Blä.

    Krya på er därute!


    Men hjälp, fast säger som du skönt att man inte är ensam :) då hade jag blivit allvarligt orolig för min hälsa.

    ja jag mailar iofs bara min chef vid VAB/sjukfrånvaro. jag har hittills varit borta i 1,5 i streck nu har dock tagit ut vab under den tiden för båda barnen då vi varit sjuka alla tre samtidigt så jag har inget behov av sjukintyg än iaf. innan det har jag nog vabbat 4ggr sen nyår och varit sjuk 2 ggr i anslutning till vab.

    börjar bli så gnällig, orkar inte vara sjuk längre :D fast det enda man kan göra är vänta ut skiten och hoppas man gjort sitt vabruari sen :)
  • Äldre 10 Feb 15:17
    #9

    Hade feber i 11 dagar (över 38,5) och ingen röst de fem första dagarna. Lock för öronen som satt i under flera veckor. Aldrig varit sjuk så länge.

  • Pentra
    Äldre 10 Feb 16:40
    #10

    Ta 1 gram C-vitamin (depotablett; t.ex. Great Earth) varannan till var tredje timma dygnet runt tills du är symptomfri. Fortsätt sedan att dagigen ta 12-14 mg C-vitamin per kg kroppsvikt för att bygga och hålla ett starkt immunförsvar. Tränar du eller har hårt kroppsarbete så behöver du ännu mer. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 13 Mar 15:39
    #11

    Här är en till sjukling. Haft feber i 6 dagar nu, touchar 39 varje dag. Första dagen över 40. Också varit feberfri hela kvällar för att sedan få feber på morgonen igen. Är det ett tecken på att det kan ha blivit bakterier alltså?

  • Anonym (Lurad­)
    Äldre 13 Mar 16:27
    #12
    EllasEllis skrev 2019-02-08 11:48:12 följande:

    Ja jag har dessutom vaccinerat mig mot influensan. men antar att jag får tänka att den kanske mildrade sjukdomen även om det inte känns så just nu :)


    Känn dig lurad. Vi är 8 kollegor på jobbet. 3 av dem har vaccinerar sig mot influensa och de blev jättesjuka i just i fluensa. Resten har klarat sig men mildare förkylningar.

    Min mammas bästa vän blev sååå dålig och hon är också vaccinerad. Ärligt talat verkar de som vaccinerar sig åkt på influensan värst. I alls fall i min vänskapskrets. Pratade även med en sköterska på sjukhuset. Hon vaccinerade sig första ggn i år. Innan har hon aldrig fått influensa men i år fick hon.

    Förstår inte att ni litar på läkemedelsbolagen som blivit stämda på miljardbelopp.
  • Anonym (Vaxin­erad)
    Äldre 13 Mar 16:42
    #13

    Lär dig nu att hädanefter vaccinera dig inför varje influensasäsong!

  • Anonym (Lurad­)
    Äldre 13 Mar 20:46
    #14
    Anonym (Vaxinerad) skrev 2019-03-13 16:42:39 följande:

    Lär dig nu att hädanefter vaccinera dig inför varje influensasäsong!


    Hen var ju vaccinerad.
  • Äldre 24 Mar 20:13
    #15
    Anonym (Vaxinerad) skrev 2019-03-13 16:42:39 följande:

    Lär dig nu att hädanefter vaccinera dig inför varje influensasäsong!


    Så tänkte jag efter förra årets influensa! för då åkte jag på den och då var jag ovaccinerad. Lessons learned tänkte jag och vaccinerade mig denna säsong.. och vad fick jag för de? influensan from hell! :) feber tre veckor i streck och trött och sliten i 2-3vckor efter det :D hoppas vi gjort vårt här hemma och får vara friska resten a året.
  • Thu 4 Apr 2019 19:36
    #16

    Hej!


     


    Verkar som att många är inne på att det är en segdragen variant i år?! :( 


    Jag är snart på dag 16 med feber å ont i kroppen å trött....ska man stå ut 1 vecka till....? 

  • Tue 9 Apr 2019 12:39
    #17
    Jkpg Deluxe skrev 2019-04-04 19:36:32 följande:

    Hej!


     


    Verkar som att många är inne på att det är en segdragen variant i år?! :( 


    Jag är snart på dag 16 med feber å ont i kroppen å trött....ska man stå ut 1 vecka till....? 


    Ja något är det iaf. Vet flera på jobbet som åkte på samma resa som mig med feber, förkylning, bihåleinflammation osv. min mamma åkte på samma och var borta 3veckor hon med.

    Hoppas du kryar på dig snart! :)
Svar på tråden Ovanligt långdragen influensa i år?