• Äldre 8 Feb 22:34
    2144 visningar
    24 svar
    24
    2144

    Hur ska jag våga bli gravid igen efter 4 missfall?

    Haft minst 4 missfall. Varit på utredning (hittade inget fel) jag är så rädd att bli gravid igen. Kommer ej kunna slappna av om jag blir det. Nån mer med upprepade missfall, hur tog ni er igenom? Rädsla varje gång man går på toaletten m.m Hur ska man orka?

  • Svar på tråden Hur ska jag våga bli gravid igen efter 4 missfall?
  • Äldre 8 Feb 23:10
    #1
    Humlan88 skrev 2019-02-08 22:34:33 följande:

    Haft minst 4 missfall. Varit på utredning (hittade inget fel) jag är så rädd att bli gravid igen. Kommer ej kunna slappna av om jag blir det. Nån mer med upprepade missfall, hur tog ni er igenom? Rädsla varje gång man går på toaletten m.m Hur ska man orka?


    Jag beklagar dina missfall, jag har haft 6 missfall så jag kan förstå hur det känns. Tyvärr finns det dåligt med hjälp i Sverige om man just lider av upprepade missfall.

    Men det du kan göra själv är försöka hitta en gyn som vill skriva ut Trombyl, Fragmin och prednisolon åt dig. Dessa mediciner kan öka chansen att det går bra nästa gång. Annars om du inte får tag på recept, så köp receptfria Albyl Minor 250mg på Apotea.se och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. Det motsvarar Trombyl 75mg. Man kan också köpa receptfri Progesteronkräm (Progesterall) på nätet.

    Jag kan tipsa dig om tråden "9 missfall sen fick jag veta varför" här på Familjeliv. Efter mitt 4e missfall hittade jag den tråden och läste och gick sen vidare och läste i Atentråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Sen reste vi till Life clinic i Aten och fick en bättre utredning där (mycket bättre än den svenska missfallsutredningen). Den visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar våra missfall. Behandlingen består av intralipiddropp, Fragmin, trombyl och kortisontabletter.

    Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill, där är vi många i samma situation som stöttar varandra.

    Många har också lyckats få barn tack vare utredning och sen behandling på distans via Dr D på Life clinic.
  • Äldre 9 Feb 16:26
    #2

    Haft fyra missfall i vecka 4+3 mellan dec -17 och maj -18. Väldigt tidiga, men jag trodde verkligen inte det skulle funka. Gravid igen i vecka 17 och jag hoppas det går hela vägen den här gången. Såg en levande bebis på ul i vecka 12.

    För mig vet jag vad det beror på- åldern! Jättestor missfallsrisk för mig som fyller 42 i år. Men efter 14 månaders försök och fyra missfall blir det förhoppningsvis bebis i juli...

  • Äldre 9 Feb 16:57
    #3

    Humlan88- Åk till Aten och för en immunutredning så du får tillgång till stödmediciner som Trombyl, Fragmin, kortison och intralipid inför nästa gång, eller ta kontakt med Marie på Fertilitetplus så kan hon nog hjälpa dig.

    Har man haft många missfall så kan man behöva ta mediciner till hjälp för att lyckas få barn.

  • Äldre 10 Feb 20:34
    #4
    Humlan88 skrev 2019-02-08 22:34:33 följande:

    Haft minst 4 missfall. Varit på utredning (hittade inget fel) jag är så rädd att bli gravid igen. Kommer ej kunna slappna av om jag blir det. Nån mer med upprepade missfall, hur tog ni er igenom? Rädsla varje gång man går på toaletten m.m Hur ska man orka?


    Hej! Är i liknande situation, har haft tre MA i rad och ska nu försöka igen. Min läkare ska skriva ut trombyl och progesteron till nästa graviditet. Har du varit på utredning?

    Kram
  • Äldre 10 Feb 20:34
    #5
    Humlan88 skrev 2019-02-08 22:34:33 följande:

    Haft minst 4 missfall. Varit på utredning (hittade inget fel) jag är så rädd att bli gravid igen. Kommer ej kunna slappna av om jag blir det. Nån mer med upprepade missfall, hur tog ni er igenom? Rädsla varje gång man går på toaletten m.m Hur ska man orka?


    Hej! Är i liknande situation, har haft tre MA i rad och ska nu försöka igen. Min läkare ska skriva ut trombyl och progesteron till nästa graviditet. Har du varit på utredning?

    Kram
  • Äldre 10 Feb 20:34
    #6
    Humlan88 skrev 2019-02-08 22:34:33 följande:

    Haft minst 4 missfall. Varit på utredning (hittade inget fel) jag är så rädd att bli gravid igen. Kommer ej kunna slappna av om jag blir det. Nån mer med upprepade missfall, hur tog ni er igenom? Rädsla varje gång man går på toaletten m.m Hur ska man orka?


    Hej! Är i liknande situation, har haft tre MA i rad och ska nu försöka igen. Min läkare ska skriva ut trombyl och progesteron till nästa graviditet. Har du varit på utredning?

    Kram
  • Äldre 14 Feb 09:19
    #7

    Ja, hittade ingenting :( kram

  • Äldre 14 Feb 09:31
    #8
    Humlan88 skrev 2019-02-14 09:19:06 följande:

    Ja, hittade ingenting :( kram


    Beklagar att utredningen inte visade något. Men det kan vara ditt immunförsvar som orsakar missfallen och det utreds ej vid missfallsutredning i Sverige.

    Ring och prata med Marie på Fertilitetplus så kan hon nog hjälpa dig att ordna stödmediciner inför nästa försök. Då minskar man risken för missfall.

    Annars finns det också mer hjälp i Atentråden. "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Kan du tänka dig att åka till Aten för en bättre utredning där?
  • Äldre 14 Feb 10:51
    #9
    UndrandeSökare skrev 2019-02-08 23:10:22 följande:
    Jag beklagar dina missfall, jag har haft 6 missfall så jag kan förstå hur det känns. Tyvärr finns det dåligt med hjälp i Sverige om man just lider av upprepade missfall.

    Men det du kan göra själv är försöka hitta en gyn som vill skriva ut Trombyl, Fragmin och prednisolon åt dig. Dessa mediciner kan öka chansen att det går bra nästa gång. Annars om du inte får tag på recept, så köp receptfria Albyl Minor 250mg på Apotea.se och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. Det motsvarar Trombyl 75mg. Man kan också köpa receptfri Progesteronkräm (Progesterall) på nätet.

    Jag kan tipsa dig om tråden "9 missfall sen fick jag veta varför" här på Familjeliv. Efter mitt 4e missfall hittade jag den tråden och läste och gick sen vidare och läste i Atentråden " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Sen reste vi till Life clinic i Aten och fick en bättre utredning där (mycket bättre än den svenska missfallsutredningen). Den visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar våra missfall. Behandlingen består av intralipiddropp, Fragmin, trombyl och kortisontabletter.

    Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill, där är vi många i samma situation som stöttar varandra.

    Många har också lyckats få barn tack vare utredning och sen behandling på distans via Dr D på Life clinic.
    Hur mycket predisolon brukar man få ordinerat att äta? Och finns det några läkara i Sverige som har kunskap om detta? Jag äter predisolon normalt när jag inte är gravid vid behov i perioder, då mitt immunförsvar lätt orsakar inflamamtioner. På ordination från läkare då. Allt jag fått höra om graviditet är dock att jag absolut inte ska ta dem när jag är gravid. Så jag följde det i höstas, kände de typiska inflamamtionssignalerna komma igång, och sen blev det MA trots att allt såg bra ut bara 4 dagar tidigare (ja, jag förstår såklart att det kan ah varit ren slump att det sammanföll). Läkarna jag träffat menar att det inte kan ha något med saken att göra och att inflammationshämmande bara är negativt under graviditet och därför  bara kan komma på kan komma på tal om jag skulle bli så dålig att jag typ hamnar på sjukhus (vilket har hänt tidigare innan jag fick bra kontroll på immunförsvaret genom att ta kortison när det behövs). Nu har jag väl kanske inte tänkt börja självmedicinera än då jag "bara" haft ett missfall, men tycker det är så konstigt att man här typ låtsas som att immunförsvaret inte riskerar att påverka graviditet då den kunskapen verkar vara väl spridd i andra länder =/
  • Äldre 14 Feb 13:02
    #10
    Lunne skrev 2019-02-14 10:51:24 följande:

    Hur mycket predisolon brukar man få ordinerat att äta? Och finns det några läkara i Sverige som har kunskap om detta? Jag äter predisolon normalt när jag inte är gravid vid behov i perioder, då mitt immunförsvar lätt orsakar inflamamtioner. På ordination från läkare då. Allt jag fått höra om graviditet är dock att jag absolut inte ska ta dem när jag är gravid. Så jag följde det i höstas, kände de typiska inflamamtionssignalerna komma igång, och sen blev det MA trots att allt såg bra ut bara 4 dagar tidigare (ja, jag förstår såklart att det kan ah varit ren slump att det sammanföll). Läkarna jag träffat menar att det inte kan ha något med saken att göra och att inflammationshämmande bara är negativt under graviditet och därför  bara kan komma på kan komma på tal om jag skulle bli så dålig att jag typ hamnar på sjukhus (vilket har hänt tidigare innan jag fick bra kontroll på immunförsvaret genom att ta kortison när det behövs). Nu har jag väl kanske inte tänkt börja självmedicinera än då jag "bara" haft ett missfall, men tycker det är så konstigt att man här typ låtsas som att immunförsvaret inte riskerar att påverka graviditet då den kunskapen verkar vara väl spridd i andra länder =/


    Svenska läkare i allmänhet har noll procent kunskap om detta område, och de "tror inte " på att kvinnans immunförsvar kan orsaka infertilitet. Detta beror på att det inte är bevisat i stora dubbelblinda studier i Sverige. I Sverige accepteras inte vad som görs utomlands. Det är därför vi åker utomlands för där finns mycket mer kunskap.

    De enda läkare i Sverige som har lite kunskap är ivfFalun, de håller på att göra en studie på intralipid. Men de hjälper endast de som gör ivf på deras klinik.

    Men jag rekommenderar att du börjar med att köpa och läsa boken " is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns på Bokus för 200kr. Där står allt man behöver veta om immuntester och immunbehandling.

    Gå gärna in på www.fertilitetsguiden.com också, där finns mycket info.

    Samt att du är välkommen till Atentråden för mer info. Den heter " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    När det gäller immunbehandling utomlands så gör man först en utredning där prover skickas till ett speciallabb i USA för analys och sen utifrån de provsvaren får varje person en personlig behandlingsplan, dvs behandlingen är olika från person till person, ingen får exakt samma behandling.

    Man tar sen blodprover regelbundet under behandlingens gång, och läkarna ordinerar medicinökningar eller medicinsänkningar utifrån detta.

    När det gäller prednisolon så varierar doserna väldigt mycket, från 15mg upp till 35-45mg dagligen eller mer. Allt beror på hur just den personens immunförsvar beteer sig innan och under graviditet.

    Kom till Atentråden för mer info !
Svar på tråden Hur ska jag våga bli gravid igen efter 4 missfall?