• Äldre 8 Feb 22:34
    2151 visningar
    24 svar
    24
    2151

    Hur ska jag våga bli gravid igen efter 4 missfall?

    Haft minst 4 missfall. Varit på utredning (hittade inget fel) jag är så rädd att bli gravid igen. Kommer ej kunna slappna av om jag blir det. Nån mer med upprepade missfall, hur tog ni er igenom? Rädsla varje gång man går på toaletten m.m Hur ska man orka?

  • Svar på tråden Hur ska jag våga bli gravid igen efter 4 missfall?
  • Äldre 17 Feb 19:02
    #11
    Humlan88 skrev 2019-02-14 09:19:06 följande:

    Ja, hittade ingenting :( kram


    Har du inte blivit erbjuden någon medicinering? Jag blev det trots att dom inte hittade nånting på utredningen. 
  • Äldre 21 Feb 10:19
    #12
    Humlan88 skrev 2019-02-08 22:34:33 följande:

    Haft minst 4 missfall. Varit på utredning (hittade inget fel) jag är så rädd att bli gravid igen. Kommer ej kunna slappna av om jag blir det. Nån mer med upprepade missfall, hur tog ni er igenom? Rädsla varje gång man går på toaletten m.m Hur ska man orka?


    Humlan88- Hur går det nu? Har ni försökt blivit gravida nån mer gång? Eller har du kontaktat nån privat gyn eller Fertilitetplus ang mer hjälp med mediciner?

    Kan du tänka dig att göra en bättre utredning utomlands? I London och Aten finns privata kliniker som gör mycket större och bättre utredningar än de som görs i Sverige. Så har du råd så vänd dig utomlands. En utredning i Aten kostar ca 20.000kr.

    En utredning i London ca 35.000kr.

    Jag har varit till Life clinic i Aten och FGA i London. Hör av dig om du vill ha deras kontaktuppgifter.
  • Tue 2 Apr 2019 22:48
    #13

    Hej!

    Jag hade tre missfall i bagaget. Gravid en gång naturligt och sen två med ivf. Efter mitt tredje missfall var jag så deprimerad och rädd för hur livet skulle bli. Längtade så efter att få barn. Min mamma bokad resa och prover hos Gorgy åt oss och vi åkte dit för prover. Visade sig att jag hade en radda med immunproblem. Åt 80 mg kortison, privigendropp, LIT behandling, blodförtunnande mm. Ångesten och oron som du undrar över satt för mig kvar i princip hela graviditeten. Många ångestattacker och väntade konstant på att min dotter skulle dö i magen. För min del var oron delvis positiv för det gjorde att jag åkte in till förlossningen ett par gånger vid oro. Tredje gången jag åkte in visade det sig att hon faktiskt höll på att dö och de plockade ut henne direkt. Då i vecka 37. Nu gör jag syskonförsök och mina värden har förbättrats sen förra graviditeten. Har doxl förbehabdlar kroppen med bland annat Plaquenil. Hoppas du får en liten bebis och kanske kan få hjälp om det är så att det visar sig vara immunologiska anledningar. Kan varmt rekommendera dr G. Han vet dock mkt väl hur man tar betalt och varje samtal kostar typ 2000 kr.

  • Wed 3 Apr 2019 16:25
    #14

    Ni som fått Trombyl utskrivet? Är det lätt att få utskrivet om man ber om det?

  • Wed 3 Apr 2019 17:01
    #15
    Humlan88 skrev 2019-04-03 16:25:31 följande:

    Ni som fått Trombyl utskrivet? Är det lätt att få utskrivet om man ber om det?


    Nej, det är inte lätt att få Trombyl utskrivet i Sverige. Jag fick det inte ens efter vår missfallsutredning.

    Men du kan köpa receptfria Albyl Minor 250mg på Apotea.se och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. Det innehåller samma sak som Trombyl 75mg.
  • Wed 3 Apr 2019 17:12
    #16
    Humlan88 skrev 2019-04-03 16:25:31 följande:

    Ni som fått Trombyl utskrivet? Är det lätt att få utskrivet om man ber om det?


    Hej!
    Jag fick det utskrivet lätt! Direkt när jag träffade läkaren för missfallsutredning sa han att oavsett vad utredningen visar så ska jag få trombyl och progesteron utskrivet till nästa graviditet. När jag blev gravid igen ringde jag och fick utskrivet samma dag. Min utredning visade inga fel men fick medicin ändå precis som han sa. 

    Har också skrivit med andra i min situation som fått det utskrivet! 
  • Wed 3 Apr 2019 17:15
    #17
    Humlan88 skrev 2019-04-03 16:25:31 följande:

    Ni som fått Trombyl utskrivet? Är det lätt att få utskrivet om man ber om det?


    Kan tillägga att jag inte bad om det, det var läkarens förslag. Så om du ber om det får du säkert. Annars kanske du kan söka dig till privata mottagningar tills du hittar någon som skriver ut?
  • Wed 3 Apr 2019 17:45
    #18
    Ellendellen skrev 2019-04-03 17:15:04 följande:

    Kan tillägga att jag inte bad om det, det var läkarens förslag. Så om du ber om det får du säkert. Annars kanske du kan söka dig till privata mottagningar tills du hittar någon som skriver ut?


    Det är väldigt olika vilken hjälp (mediciner tex) man får av svenska läkare. Det kan också vara mycket som skiljer på kvaliteten på missfallsutredningen.

    Vår missfallsutredning visade inget och läkaren som gjorde utredningen ville skriva ut Trombyl och Fragmin åt mig, men fick inte för sin chef eftersom inga koagulationsfel hade hittats på mig. Så det var först när vi rest till Aten och gjort immunutredning där, som vi fick tillgång till alla mediciner.

    Så jag skulle inte säga att det är lätt att få mediciner utskrivet. Det var det inte för oss, och det finns massor med kvinnor i Atentråden som inte heller fått tillgång till mediciner föränn de gjort en utredning utomlands.

    Så det är olika helt enkelt.

    Men Humlan försök hitta nån svensk läkare som vill hjälpa dig. Hittar du inte det så köp receptfria Albyl Minor och dela i 3edelar eller kontakta läkare utomlands för mer hjälp.
  • Wed 3 Apr 2019 18:07
    #19
    UndrandeSökare skrev 2019-04-03 17:45:42 följande:

    Det är väldigt olika vilken hjälp (mediciner tex) man får av svenska läkare. Det kan också vara mycket som skiljer på kvaliteten på missfallsutredningen.

    Vår missfallsutredning visade inget och läkaren som gjorde utredningen ville skriva ut Trombyl och Fragmin åt mig, men fick inte för sin chef eftersom inga koagulationsfel hade hittats på mig. Så det var först när vi rest till Aten och gjort immunutredning där, som vi fick tillgång till alla mediciner.

    Så jag skulle inte säga att det är lätt att få mediciner utskrivet. Det var det inte för oss, och det finns massor med kvinnor i Atentråden som inte heller fått tillgång till mediciner föränn de gjort en utredning utomlands.

    Så det är olika helt enkelt.

    Men Humlan försök hitta nån svensk läkare som vill hjälpa dig. Hittar du inte det så köp receptfria Albyl Minor och dela i 3edelar eller kontakta läkare utomlands för mer hjälp.


    Jag blir så arg att man inte får mer hjälp i Sverige. Om jag provar Trombyl kan det ju knappast skada
  • Wed 3 Apr 2019 18:37
    #20
    UndrandeSökare skrev 2019-04-03 17:45:42 följande:
    Det är väldigt olika vilken hjälp (mediciner tex) man får av svenska läkare. Det kan också vara mycket som skiljer på kvaliteten på missfallsutredningen.

    Vår missfallsutredning visade inget och läkaren som gjorde utredningen ville skriva ut Trombyl och Fragmin åt mig, men fick inte för sin chef eftersom inga koagulationsfel hade hittats på mig. Så det var först när vi rest till Aten och gjort immunutredning där, som vi fick tillgång till alla mediciner.

    Så jag skulle inte säga att det är lätt att få mediciner utskrivet. Det var det inte för oss, och det finns massor med kvinnor i Atentråden som inte heller fått tillgång till mediciner föränn de gjort en utredning utomlands.

    Så det är olika helt enkelt.

    Men Humlan försök hitta nån svensk läkare som vill hjälpa dig. Hittar du inte det så köp receptfria Albyl Minor och dela i 3edelar eller kontakta läkare utomlands för mer hjälp.
    Okej då hade jag tur då. Läkaren sa att det var numer standardbehandling för personer med upprepade missfall där missfallsutredning inte visat något. Är säkert olika i olika landsting. 
  • Wed 3 Apr 2019 20:05
    #21
    Humlan88 skrev 2019-04-03 18:07:08 följande:

    Jag blir så arg att man inte får mer hjälp i Sverige. Om jag provar Trombyl kan det ju knappast skada


    Tänk på att du blir mer lättblödande om du tar Trombyl. Du behöver berätta det när du tar blodprov på vårdcentralen för du kan behöva mer bandage än normalt. Var också extra försiktig så du inte skadar dig. På vissa kan också Trombyl förhindra embryot från att fästa. Det är därför vissa (som Ellendellen) fick det utskrivet först efter att hon blivit gravid.

    Men börja med att kontakta och boka tid hos olika privata gynekologer på olika orter så hoppas jag du hittar någon som vill skriva ut Lutinus och Trombyl åt dig. För vissa räcker det med endast dessa 2 mediciner.

    Annars finns det mer hjälp utomlands. Om du vänder dig till Dr D i Aten får du Trombyl, Fragmin, prednisolon och intralipid.
  • Wed 3 Apr 2019 20:08
    #22
    Ellendellen skrev 2019-04-03 18:37:16 följande:

    Okej då hade jag tur då. Läkaren sa att det var numer standardbehandling för personer med upprepade missfall där missfallsutredning inte visat något. Är säkert olika i olika landsting. 


    Ja, det är mycket olika från Landsting till Landsting.
  • Wed 3 Apr 2019 21:42
    #23

    Funderar på att testa ambyl minor lr vad det heter, men hur ska man fördela? Dela tabletten i 4 och ta 1/4 om dagen?

  • Wed 3 Apr 2019 22:40
    #24
    Humlan88 skrev 2019-04-03 21:42:11 följande:

    Funderar på att testa ambyl minor lr vad det heter, men hur ska man fördela? Dela tabletten i 4 och ta 1/4 om dagen?


    Gå in på Apotea.se och sök på Albyl Minor 250mg.

    Beställ en sådan burk och en Tablettdelare (båda finns på Apotea). Sen dela varje tablett i 3 bitar (eller 4 bitar om det inte går med 3). Ta sen en bit varje dag från den dagen du plussar nästa gång.
Svar på tråden Hur ska jag våga bli gravid igen efter 4 missfall?