• Äldre 11 Feb 17:24
    9730 visningar
    13 svar
    13
    9730

    Ni som gjort en gastric sleeve/bypass

    Idag fick jag veta att jag är godkänd för en viktoperation. Jag skulle vilja veta från er som gjort en operation, hur bestämdes det om ni fick göra en sleeve eller bypass? Jag hoppas jag får vara med och påverka då jag vill göra en sleeve. När börjar man med pulverdieten? Hur lång tid från att ni blev godkända tills ni var opererade?

  • Svar på tråden Ni som gjort en gastric sleeve/bypass
  • Äldre 11 Feb 18:27
    #1

    Jag har gjort en gastric bypass. Jag fick välja mellan två metoder för jag var så extremt stor, antingen gastric bypass eller duodenal switch. Jag valde gastric bypass för den var det mindre risker med samt att jag ville åt dumpingen. Inte riktigt samma sak som att välja mellan sleeve eller bypass men jag svarar ändå eftersom det rör sig om två val. Jag opererades 13 dagar efter att kirurgen godkände op, det gick snabbare för jag opades med öppet snitt och inte titthål. Om jag hade kunnat opas med titthål hade det tagit minst 6 månader till. Jag behövde aldrig dricka några pulver, flytande eller nåt sånt, jag åt helt normalt fram till operation. Jag behövde inte heller flyta efteråt, min första mat efter op var dagen efter och det var knäckemacka på sjukhuset. 

  • Äldre 11 Feb 20:59
    #2

    Hej Cecese och tack för ditt svar! Det låter som det ändras hela tiden med om man behöver gå ner i vikt, vad man får äta osv. Det var intressant att läsa att det kan bli så som du berättar om. Jag hoppas fortfarande jag får välja sleeve även att jag har mycket att gå ner. Hur lång tid tog det från att du blev godkänd tills du fick träffa kirurgen?

  • Äldre 11 Feb 21:05
    #3

    Kirurgen träffade jag bara en gång före op och det var samtidigt som jag fick op godkänd. Dagen efter ringde de och sa att om 13 dagar har jag en operationstid om jag vill. 
    Eller menar du från jag fick remiss till kirurgen tills det blev operation? Den resan var 5-6 år från första läkarbesök tills operation. 

  • Anonym (Liv med sleeve­)
    Äldre 11 Feb 21:28
    #4

    Jag beviljades op för tre år sedan. Jag läste på noga lång tid i förväg och jag var säker på att det var sleeve som gällde. Sa t.o.m. innan op att om ni av någon anledning inte kan utföra sleeve så väck mig istället. För då behöver jag överväga noga om gbp är ett alternativ.

    Jag ska inte snacka ned en metod, gbp,som faktiskt hjälpt väldigt många. Men för mig var valet självklart mellan de två, dels p.g.a. att man vid sleeve inte stökar i onödan utan kort och gott förminskar magsäcken (vilket är ett tillräckligt stort ingrepp, betänk läkning men även nödvändigheten av att resten av livet äta vitamintillskott -gäller vid båda metoderna- samt allt annat man i fortsättningen behöver ta hänsyn till) medan man vid gpb kopplar bort magsäcken och även kopplar om tarmarna.

    Dels att man vid sleeve bibehåller större vitaminupptagningskapacitet.

    Du kan dessutom göra om en sleeve till en gbp, men aldrig tvärtom, om resultatet inte blir det önskade.

    Men kom ihåg att du måste vara mycket noga med ffa b12. För din IF (inre faktor magsäcken) kommer att decimeras betydligt.

    Jag har läst betydligt fler berättelser om komplikationer vid gbp. Något att väga in och känna till. Leta information på facebookgrupper, jämför och var kritisk. Sen kan du landa i beslutet.

    Jag hade mycket att gå ned, och det hävdas ibland att personer med större överviktsproblematik är mer lämpade för gbp-op.

    Jag gick dock ned hela min övervikt (open räknas som lyckad om man tappar ca 60% av sin övervikt, har jag för mig). Alltså jag tappade 100% av övervikten och blev normalviktig. En underbar skillnad i livskvalitét! Gå i trappor, springa, knyta skorna... inte avsky sin fysik. Nu är jag kompis med den.

    En del får problem med överskottshud efteråt, oavsett metod. I extrema fall kan landstigen hjälpa till med även detta.

    Det är, med rätta, inte helt lätt att få open beviljad och det är bra så. Det är även viktigt att ta reda på så mycket som möjligt innan. Då är du bäst rustad för de prövningar som kan uppstå.

    Alla kliniker kräver inte flytperiod innan, men den är lämplig för den syftar dels som förberedelse inför förändringen, dels som kvitto för patient och vårdgivare att pat. har det som krävs för att orka fullfölja sin viktresa. Det är en dyr operation och man bör förvalta den väl, inte minst för sin egen skull. Ännu ett syfte med flytet är att snabbt minska mängden fett kring viktiga inre organ. Detta underlättar för kirurgen sedan.

    Du bör känna till att det finns en risk för tarmvred efteråt. Såvitt jag läst så är den större vid gbp än vid sleeve. Även risken för njursten ökar något, detta oberoende av metod och det är kopplat till den ofta mycket snabba viktminskningen.

    Intressant att veta kan också vara det faktum att även många av oss sleevade upplever en slags dumpingsymptom om vi äter för mycket eller för snabbt den första tiden efteråt. Det är väldigt obehagligt.

    Det har rättat till sig för min del med tiden (men tanken är ju att man allt framgent ska tänka på att äta lagom mängd, noga utvalt efter protein- och näringsvärde samt tugga maten noga).

    Jag behövde flyta i tre veckor innan op. Det var ett visst antal kg som förväntades försvinna för att få genomföra op. Jag klarade det.

    Allt har inte varit en dans på rosor, men jag ångrar ingenting. Att få op beviljad förändrade mitt liv till det bättre, och jag är väldigt tacksamför den.

  • Äldre 11 Feb 22:02
    #5

    Tack för ditt svar cecese, jag hoppas jag inte behöver vänta allt för lång tid innan det blir min tur.

  • Äldre 11 Feb 22:06
    #6

    Hej liv med sleeve! Tack för ditt mycket utförliga svar. Jag uppskattar det verkligen!

    Jag har försökt läsa på så mycket jag kunnat om de olika operationsmetoderna och jag kände tidigt att jag inte ville göra någon bypass. Det tog många år för mig att mogna i att ställa mig i kö i hopp om att få göra en sleeve. Jag hoppades jag skulle klara av att gå ner det själv, som jag klarat av tidigare men nu går det helt enkelt inte längre och jag måste be om hjälp.

    Det är så skönt att höra att det finns ni som blivit hjälpta till ett bättre liv. Jag hoppas komma tillbaka till det jag med.

  • Äldre 11 Feb 22:19
    #7

    Syftet med dieten innan är ju att minska fett runt inre organen för att underlätta operationen och anledningen att många landsting går hårt på en pulvervariant är enbart för att simplifiera och göra det busenkelt och slippa ifrågasättningar. Sanningen är att vilken kost som helst som man sköter bra och medför viktnedgång fungerar, finns ingen magi i just pulvret/flytande diet.


    Valet av metod borde du diskutera med läkaren och grunda på grundorsaken till övervikten, gastric bypass har större effekt på t.ex. nervsignalerna till hjärnan om mättnad, så om en del av problemet var att du aldrig kände dig mätt/alltid var hungrig är det nog ett vettigare alternativ. Sleeve blir ju mer ett hjälpmedel men kräver ännu mer eget ansvar för att långsiktigt hålla sin nya livsstil.


    Operation är ett väldigt bra hjälpmedel iaf önskar dig all lycka till!

  • Anonym (Liv med sleeve­)
    Äldre 11 Feb 22:37
    #8
    Demona skrev 2019-02-11 22:06:59 följande:

    Hej liv med sleeve! Tack för ditt mycket utförliga svar. Jag uppskattar det verkligen!

    Jag har försökt läsa på så mycket jag kunnat om de olika operationsmetoderna och jag kände tidigt att jag inte ville göra någon bypass. Det tog många år för mig att mogna i att ställa mig i kö i hopp om att få göra en sleeve. Jag hoppades jag skulle klara av att gå ner det själv, som jag klarat av tidigare men nu går det helt enkelt inte längre och jag måste be om hjälp.

    Det är så skönt att höra att det finns ni som blivit hjälpta till ett bättre liv. Jag hoppas komma tillbaka till det jag med.


    Hej själv och kul att du har nytta av mina erfarenheter!

    Det låter som att du är inne på ett sunt spår redan. Att läsa på noga och förbereda sig är halva jobbet. För man får leva med beslutet resten av sitt liv, med allt vad det innebär.

    Till kommentaren om att gbp hämmar hungersignalerna mer effektivt vill jag tillägga att man vid sleeve gastrectomy tar bort större delen av magsäcken och därmed även stora delar av det område där det hungerstimulerande ämnet grehlin bildas. Så jag är tveksam till att det är helt korrekt att gbp är att föredra ur den synvinkeln.

    Mina egna hungerkänslor är inte som de var innan. Jag minns knappt hur "vanlig" hunger kändes. Men man känner något annat. Ett slags sug. I början blev jag skakig när det var dags för mat. Det händer fortfarande ibland, men inte lika ofta.

    Det är vanligt att man går upp ett pat kg från sin lägstanivå när kroppen stabiliserar sig. Men undviker man fallgroparna i form av fel mat (godis, fikabröd...) och att äta mellan målen så behöver det inte bli så mycket mer med det. Men det kan vara bra att känna till. För även om magen blivit liten och att man som överviktig vet VAD man bör välja att äta, så är det inte alltid så lätt att följa det. Många av oss överviktiga är ju dessutom s.k. känsloätare. Det råder inte open bot på, det måste vi deala med på annat sätt.

    Det finns alltid risker med alla operationer. Men när det fungerar som det är tänkt så är det ett fantastiskt hjälpmedel för att nå dit man inte förmår på egen hand.
  • Anonym (Liv med sleeve­)
    Äldre 11 Feb 22:43
    #9
    Westperg skrev 2019-02-11 22:19:10 följande:

    Syftet med dieten innan är ju att minska fett runt inre organen för att underlätta operationen och anledningen att många landsting går hårt på en pulvervariant är enbart för att simplifiera och göra det busenkelt och slippa ifrågasättningar. Sanningen är att vilken kost som helst som man sköter bra och medför viktnedgång fungerar, finns ingen magi i just pulvret/flytande diet.

    Valet av metod borde du diskutera med läkaren och grunda på grundorsaken till övervikten, gastric bypass har större effekt på t.ex. nervsignalerna till hjärnan om mättnad, så om en del av problemet var att du aldrig kände dig mätt/alltid var hungrig är det nog ett vettigare alternativ. Sleeve blir ju mer ett hjälpmedel men kräver ännu mer eget ansvar för att långsiktigt hålla sin nya livsstil.

    Operation är ett väldigt bra hjälpmedel iaf önskar dig all lycka till!


    Jag skulle säga att båda metoderna kräver en hel del av patienten i form av ansvarstagande. Men jag blir nyfiken på det du nämner om hungerkänslorna och nervsignalerna i samband med gbp. Jag har aldrig hört detta förut så berätta gärna mer (jag är intresserad av allt som rör dessa olika metoder, såväl positivt som negativt).

    Jag nämnde hungerhormonet grehlin för ts, vilket ju decimeras vid sleeve. Har alltid undrat om gbp-arnas kvarvarande, men bortkopplade magsäck fortsätter att producera grehlin och om detta upptas av kroppen i så fall. Ingen har hittills kunnat svara mig på det nämligen. Och detta med de minskade nervsignalerna vid gbp känner jag som sagt inte alls till. Berätta mer!
  • Äldre 11 Feb 23:31
    #10
    Anonym (Liv med sleeve) skrev 2019-02-11 22:43:56 följande:
    Jag skulle säga att båda metoderna kräver en hel del av patienten i form av ansvarstagande. Men jag blir nyfiken på det du nämner om hungerkänslorna och nervsignalerna i samband med gbp. Jag har aldrig hört detta förut så berätta gärna mer (jag är intresserad av allt som rör dessa olika metoder, såväl positivt som negativt).

    Jag nämnde hungerhormonet grehlin för ts, vilket ju decimeras vid sleeve. Har alltid undrat om gbp-arnas kvarvarande, men bortkopplade magsäck fortsätter att producera grehlin och om detta upptas av kroppen i så fall. Ingen har hittills kunnat svara mig på det nämligen. Och detta med de minskade nervsignalerna vid gbp känner jag som sagt inte alls till. Berätta mer!

    Skriver lite på fri hand nu bara, min bakgrund är att ex-frun gjorde gbp för ca 3år sedan och jag var med i hela processen och läste på och var på föreläsningar före och efter op. Hon gjorde via Skönvikt i Säter som tyvärr är nedlagt men har i efterhand förstått att de verkligen var i framkant med att informera och involvera patienten och hade god förståelse för alla aspekter av övervikt då de jobbade med enbart detta.


    Helt korrekt som du inleder med så är oavsett metod bara en del i helheten att ta ansvar för sitt liv nu och resten av livet! På din grehlin frågeställning skulle jag svara att det fortsätter absolut att producera men i mindre mängd och magsäckens "utlopp" kopplas ju på igen lite längre ner på tarmen just för att den ska fortsätta producera allt bra som den ju faktiskt skickar med. En liten del grehlin produceras också av hjärnan själv, men jag tror att den praktiska vägen oavsett operation helt enkelt är;produktion i magsäcken - upptag i tarmen.


    Jag tror det leder oss till den sista frågeställningen, att den faktiska kommunikationen till hjärnan att man är mätt (till skillnad från att man bara känner att magen är full, vilket ju som alla vet aldrig har hindrat någon från att trycka ner efterrätt) sker först när första delen av tjocktarmen börjar ta upp ämnen. Det är detta som gör att gbp börjar skicka mättnadssignaler omedelbart maten kommen ner, till skillnad från sleeve där man tar omvägen via magen och skapar en fördröjning.


     

  • Äldre 12 Feb 06:35
    #11

    Hej westperg! Ja, jag är helt klart villig att äta pulverdiet den tid läkaren rekommenderar även att jag förstått att många förklarat att det är jättejobbigt. Jag förstår att en operation inte är en genväg utan att man måste kämpa. Kan jag minska fettet i buken innan operation för att underlätta gör jag givetvis allt jag kan.

  • Äldre 12 Feb 06:45
    #12

    Liv med sleeve, jag försöker läsa på så mycket jag bara kan. Jag känner två som gjort en gastric bypass. Den ena har det gått bra för den andra opererade sig för ungefär tio år sedan och hon har tyvärr råkat ut för diverse komplikationer. Det var nog det som avskräckte mig från en operation initialt. I mitt fall handlar det inte om att jag inte vet hur jag ska äta. I mitt fall handlar det om att jag inte går ner i vikt även att jag gör som ?man ska?. Jag hoppas kroppen ?ställer om sig? efter en operation eller vad man ska säga. Jag längtar efter att få en kropp som orkar något. Jag kan inte ens klippa tånaglarna pga att magen är i vägen nu :( jag tycker jag har försökt precis allt men kroppen verkar ha låst sig ovillig att släppa vikten. Äter jag som jag ska och rör mig så går jag inte upp i vikt, men jag går inte heller ner ett gram. Jag är jätteorolig för att inte kroppen vill gå ner när jag bara ska äta pulver heller men jag väntar med att prova tills det är dax, ifall kroppen faktiskt vill släppa några kilon.

  • Äldre 12 Feb 17:53
    #13

    Jag är godkänd av Sahlgrenska och väntar på att få träffa en läkare. De trodde det kunde ta ca 3 månader. Vad händer på det mötet? Hur långt efter det besöket är operationen?

Svar på tråden Ni som gjort en gastric sleeve/bypass