• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 12 Feb 17:25
    357 visningar
    14 svar
    14
    357

    Vet inte hur jag ska hantera det här

    Hej

    Jag var två barn med min man, 7 och 9 år gamla. Han blir väldigt lätt irriterad och höjer rösten. Det ihop med livliga (och lite jobbiga/tjatiga) barn är inte bra.

    Han skriker åt dem när de inte lyssnar. Och drar dem i armen och puttar dem när de inte kommer när han ropar (för att gå till skolan ex eller om de står ivägen i hallen).

    Det hela känns så på gränsen. Jag kan inte lita på mig själv i mitt omdöme längre. Är det ok saker för att få ?pli? på barnen? Är jag för mesig? Jag säger till på skarpen varje gång nått händer. Han säger då antingen äsch eller blir arg på mig eller säger ?jamen då får du fixa det här? och drar.

    Det känns så på gränsen. Det är väl inte misshandel, men om han skulle göra sådär på mig skulle jag dra direkt. Ge mig råd, hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Vet inte hur jag ska hantera det här
  • Anonym (Mamma till 3+ 1 bonus)
    Äldre 12 Feb 17:28
    #1

    Han kanske ska pausa i de situationerna

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 12 Feb 17:31
    #2

    Varför ska dina barn ha det på det sättet?

    Du inser tydligen att det inte är bra eftersom du själv hade dragit om det var dig han gjorde så mot.

  • Äldre 12 Feb 17:33
    #3

    Om du inte accepterar den behandlingen av dig själv så varför ska dina barn acceptera det?

  • Anonym (Anna)
    Äldre 12 Feb 17:59
    #4

    Nej, det är inte ok. 

  • Äldre 12 Feb 18:08
    #5

    Jag tycker att du ska hantera det hårt och obevekligt. Barn ska ha det bra.

  • Äldre 12 Feb 18:26
    #6

    På gränsen?? Fan det finns folk till allt...

  • Anonym (Inte okej)
    Äldre 12 Feb 20:57
    #7
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-12 17:25:47 följande:
    Hej Det hela känns så på gränsen. Jag kan inte lita på mig själv i mitt omdöme längre.

    Du gör rätt i att inte lita på ditt omdöme här. Det där är ÖVER gränsen. Din man behöver skärpa sig. Kolla med kommunen om det finns någon lämplig föräldrautbildning där han kan lära sig bättre sätt att hantera barnen på!
  • Äldre 12 Feb 21:57
    #8

    Aldrig ok att skrika och vara hårdhänt med barn. Aldrig.

    Det är din skyldighet som förälder att sydda barnen.

  • Äldre 12 Feb 22:00
    #9
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-12 17:25:47 följande:

    Det är väl inte misshandel, men om han skulle göra sådär på mig skulle jag dra direkt. Ge mig råd, hur ska jag göra?


    Varför tycker du dina barn ska utstå något du själv, som valt att vara i en relation med mannen, inte skulle göra?
  • Anonym (Ung själv)
    Äldre 12 Feb 23:09
    #10

    Jag har inga barn, men jag har varit barn i en familj där mina föräldrar varit lite som din man. Och vet du vad? Det där sätter standarden på hur dina barn kommer förvänta sig att bli bemötta även i sitt vuxna liv. Om de inte NU får lära sig att de förtjänar att bli behandlade med respekt och kärlek kommer de att tro att det är såhär det ser ut i en relation till en annan människa. Det har tagit mig så många år, kostat så mycket av mitt liv, att lära mig att jag förtjänar mer än det där. Så sätt ner foten NU. Det han gör är inte okej, tänk på vilket budskap han förmedlar till barnen.

  • Anonym (A)
    Äldre 13 Feb 14:21
    #11

    Inte ok.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 15:29
    #12

    Tack för alla svar. Det händer väl varannan vecka kanske, så det är inte varje dag. Det som gör det så svårt är att det alltid händer när barnen inte lyssnar, och de kan ju vara förjäkliga ibland. Nr hans tålamod inte räcker till. Men jag lovar att alltid skydda mina barn och inte ge upp. Men det är så himla svårt att veta var gränsen går. Känner det som att mitt eget omdöme börjar suddas ut.

  • Äldre 13 Feb 16:03
    #13
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-13 15:29:39 följande:

    Men det är så himla svårt att veta var gränsen går. Känner det som att mitt eget omdöme börjar suddas ut.


    Nej. Inte ett dugg svår, och det har det redant.

    Vuxna har ett ansvar att vara just vuxna, oavsett hur barnen trotsar.

    En enkel tumregel är ju att DU borde tåla mer från honom än barnen istället för tvärtom.
  • Anonym (Yui)
    Äldre 13 Feb 16:06
    #14
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-02-13 15:29:39 följande:

    Tack för alla svar. Det händer väl varannan vecka kanske, så det är inte varje dag. Det som gör det så svårt är att det alltid händer när barnen inte lyssnar, och de kan ju vara förjäkliga ibland. Nr hans tålamod inte räcker till. Men jag lovar att alltid skydda mina barn och inte ge upp. Men det är så himla svårt att veta var gränsen går. Känner det som att mitt eget omdöme börjar suddas ut.


    Du lovar att alltid skydda dina barn? Toppen, när ska du börja med det?

    Nej det är inte himla svårt att veta var gränsen går.
Svar på tråden Vet inte hur jag ska hantera det här