• Äldre 12 Feb 18:30
    268 visningar
    6 svar
    6
    268

    Hur mycket och hur ofta ska bebis äta?

    Min lilla kille är 4 veckor gammal och äter ca 120 ml ersättning (kan ej amma pga för lite mjölk :( ) gång. Min fråga till er är, hur ofta och hur mycket äter era bebisar som är i samma ålder? Hur många gånger på nätterna? Väcker ni dem för att ge dem mat? Ska även tillägga att min lille kille kom i v 35+1.

  • Svar på tråden Hur mycket och hur ofta ska bebis äta?
  • Delila­h2001
    Äldre 12 Feb 18:34
    #1

    Min är 5 veckor och äter också ersättning. 120 ml varannan till var tredje timme!

    Tycker det är sjukt mkt, med tanke på vad som står på förpackningen, 5 gånger/dygn!

    På nätterna äter han något mer sällan, kan gå 3- 4 tim.

    Han är född i vecka 38.

  • Äldre 12 Feb 18:48
    #2

    Mina åt 8 gånger/ dygn i början 7, 11, 15, 19, 23.03 osv. Kommer ihåg att de var hungrigare i början på kvällstiden och jag kunde få göra i ordning lite extra.
    Jag har alltid lyssnat på om de varit hungriga då har de fått. Sedan sov de tills nästa måltid (iaf i början).

    Nu kommer jag inte ihåg hur mycket vid varje tillfälle men de följde ganska någorlunda rekommendationerna i mängden.

    Jag gav alla måltider på natten tills de slutade vakna och sov över de tiderna.
    Jag skulle säga att det beror lite på hur vikten är hos din lille bebis om du ska väcka för måltid under natten eller inte.

  • Äldre 13 Feb 10:23
    #3
    Skruttan92 skrev 2019-02-12 18:30:40 följande:

    Min lilla kille är 4 veckor gammal och äter ca 120 ml ersättning (kan ej amma pga för lite mjölk :( ) gång. Min fråga till er är, hur ofta och hur mycket äter era bebisar som är i samma ålder? Hur många gånger på nätterna? Väcker ni dem för att ge dem mat? Ska även tillägga att min lille kille kom i v 35+1.


    Det är bara att mata när han är hungrig och enl bvcs råd utifrån viktuppgång.

    Ammar du också? Om du vill få igång mjölkproduktionrn ordentligt så är det amma - ersättning - amma som gäller.
  • Äldre 13 Feb 21:41
    #4
    SI12344 skrev 2019-02-13 10:23:16 följande:

    Det är bara att mata när han är hungrig och enl bvcs råd utifrån viktuppgång.

    Ammar du också? Om du vill få igång mjölkproduktionrn ordentligt så är det amma - ersättning - amma som gäller.


    Kämpade med ammning i 14 dagar när vi låg inne på neo och det funkade tyvärr inte.
  • Äldre 13 Feb 22:34
    #5
    Skruttan92 skrev 2019-02-13 21:41:07 följande:

    Kämpade med ammning i 14 dagar när vi låg inne på neo och det funkade tyvärr inte.


    Då är det bara att mata på, stirra inte dig blind på vad som står på paketet. Precis som med fri amning är fri flaskning en grej.
  • Äldre 13 Feb 23:28
    #6

    Vår son är ungefär lika gammal. Äter 2-3 timme 100 ml i ersättning eller bröstmjölk (utpumpad). Ibland ammas han och då äter han oftare. Han får mat så ofta han vill.

Svar på tråden Hur mycket och hur ofta ska bebis äta?