• Äldre 14 Feb 10:29
    13465 visningar
    37 svar
    37
    13465

    Utanförskap i relationen

    Hej!

    Jag blev kär i en svensk kille på jobbet för fyra år sedan och han i mig måste tillägga att jag kommer fr Mellanöstern . Hur som helst kärleken var stor och vi köpte en lgh och flyttade ihop för två år sedan. Problemet är att han firar julen hos exet och sina vuxna barn och jag var ensam på julafton. Jag är aldrig bjuden när ngn fyller år eller om det är middag eller ceremonin. Han åker själv och hans ex finns alltid. Börjat må dålig av det känns orättvist att vara sambo med ngn och bli behandlad på det sättet. Tror att det bror på min bakgrund eller vad tycker Ni????

  • Svar på tråden Utanförskap i relationen
  • Äldre 14 Feb 10:35
    #1

    Det är inte okej. Min ex-man och jag brukade också fira jul ihop med barnen. Men när jag hade en ny partner sedan, var han också med. Och nu när barnen är vuxna brukar min ex-man inte längre vilja vara med. Särskilt med vuxna barn behöver man inte ta så mycket hänsyn till dem att man skulle behöva exkludera sin partner. Ni har ju varit ihop ett tag också. Har du frågat honom direkt varför du inte får vara med och vad säger han i så fall?

  • Äldre 14 Feb 10:38
    #2

    Vad betyder när "någon" fyller år? Vilka är det som brukar fylla år som du inte firar? Om det tex är hans vänner eller släktingar så JA självklart ska du vara med. Om det är barnen antar jag att de vill att mamman ska vara med, så då är det mer förklarligt.

    Vad säger han själv när du frågar varför du inte är medbjuden?

  • Äldre 14 Feb 10:46
    #3

    Vi har grälat mkt om det, hans svar är att hans barn (som är nästan 30 år )vill fira julen med honom och mamman och självklart de kommer först och han kan inte ta med mig hos sitt ex.

    När barnen fyller år eller om det är middag hos min min sambos moster, jag blir aldrig bjuden utan min sambos ex är bjuden med barnen och deras flickvänner och min sambo .

  • Äldre 14 Feb 11:08
    #4
    Sabora skrev 2019-02-14 10:46:11 följande:

    Vi har grälat mkt om det, hans svar är att hans barn (som är nästan 30 år )vill fira julen med honom och mamman och självklart de kommer först och han kan inte ta med mig hos sitt ex.

    När barnen fyller år eller om det är middag hos min min sambos moster, jag blir aldrig bjuden utan min sambos ex är bjuden med barnen och deras flickvänner och min sambo .


    Jag har också vuxna barn och det är inte alls självklart att de kommer först när det gäller julfirande t.ex. Man tar hänsyn till barn, men vuxna barn kan faktiskt också anpassa sig. Mina barn räknar kanske med att de får komma och vara med, men de räknar absolut inte med att allt ska göras så som de har tänkt sig. De är vuxna människor. Det är inte rätt att behandla sin partner så. 
  • sextio­talist
    Äldre 14 Feb 11:20
    #5
    Sabora skrev 2019-02-14 10:46:11 följande:

    Vi har grälat mkt om det, hans svar är att hans barn (som är nästan 30 år )vill fira julen med honom och mamman och självklart de kommer först och han kan inte ta med mig hos sitt ex.

    När barnen fyller år eller om det är middag hos min min sambos moster, jag blir aldrig bjuden utan min sambos ex är bjuden med barnen och deras flickvänner och min sambo .


    Men... Han har ju valt att leva med dig, inte hans ex. Hans barn är vuxna och borde sakta men säkert skapat sig egna jultraditioner.

    Nästan som han ser dig som en älskarinna bredvid sitt förhållande.
  • Äldre 14 Feb 12:49
    #6

    Jag har börjat att tro att jag inte betyder så mkt för honom, att han har fördom och tittar nere på mig eller skäms över mig , funderat mkt på separation ????????

  • Äldre 14 Feb 12:59
    #7

    Hm... det beror ju också på om han visar dig uppskattning annars. Om du generellt känner att han inte uppskattar dig tillräckligt, så kan det vara värd att bryta upp för att hitta någon annan där du blir mer uppskattad. Men jag har lite svårt att tro att det skulle bero på ditt ursprung. Det kan väl inte vara någon stor grej nuförtiden, eller? 

  • Äldre 14 Feb 13:38
    #8

    Det handlar om en familj som tror att de är fina och jag är troligen den första fr ett muslimskt land i hans liv, ibland pratar han med hat om nyanlända osv .. han blev kär i mig annars brukade han aldrig dejta kvinnor fr såna länder.

  • Äldre 14 Feb 14:17
    #9
    Sabora skrev 2019-02-14 13:38:43 följande:

    Det handlar om en familj som tror att de är fina och jag är troligen den första fr ett muslimskt land i hans liv, ibland pratar han med hat om nyanlända osv .. han blev kär i mig annars brukade han aldrig dejta kvinnor fr såna länder.


    Om han pratar med hat om nyanlända - det får mig ju att tänka att han är en person som kan ha problem med att stå på din sida, mot hans familj om det behövs. Då kommer han nog inte att göra det. Det var nog ett misstag att bli ihop med en man som har såna fördomar. Kanske trodde du att han skulle ändra sig där? Men det händer nästan aldrig. Om jag vore du, skulle jag börja om, hitta någon som inte skäms för dig. 
  • Anonym (Prata­)
    Tue 30 Mar 2021 10:23
    #10
    Sabora skrev 2019-02-14 10:29:24 följande:

    Hej!

    Jag blev kär i en svensk kille på jobbet för fyra år sedan och han i mig måste tillägga att jag kommer fr Mellanöstern . Hur som helst kärleken var stor och vi köpte en lgh och flyttade ihop för två år sedan. Problemet är att han firar julen hos exet och sina vuxna barn och jag var ensam på julafton. Jag är aldrig bjuden när ngn fyller år eller om det är middag eller ceremonin. Han åker själv och hans ex finns alltid. Tror att det bror på min bakgrund eller vad tycker Ni????


    Prata med varandra nu har det gått två sedan dess är det bättre nu.
    Kanske är hans ex som inte vill att du kommer. Men tycker din Kille borde säga det i så fall 
Svar på tråden Utanförskap i relationen