• Russia­nwoman­23
    Äldre 15 Feb 06:19
    607 visningar
    8 svar
    8
    607

    Sambo förväntar sig att jag ska väcka honom varje dag!

    Som rubriken lyder. Min sambo är otroligt svårbäckt av sig själv,kan sova igenom flera höga larm utan några problem.. larmen kan hålla på i över en timme utan någon reaktion alls från honom. Ibland går han och lägger sig i ok tid,för det mesta sent pga insomningssvårigheter. Leder varje dag till att han inte vaknar. Han Vill inte söka hjälp, anser att det inte är ett problem. Vill inte ta insomningstabletter. Jag får alltid hjälpa honom att vakna på morgonarna tidigt,annars kommer han inte upp till jobbet. Själv studerar jag och är hemma några dagar i veckan. Vill kunna sova ut varje dag och känna mig pigg när jag ska studera! Blir tokig på detta trams att jag ska vara den som allting hänger på, bli skälld på när han vaknar på fel sida pga för lite sömn. Vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Sambo förväntar sig att jag ska väcka honom varje dag!
  • Äldre 15 Feb 06:23
    #1

    Sätt en gräns.

    Han är väl vuxen och får ta ansvar för sitt liv.

  • Kusine­n
    Äldre 15 Feb 06:25
    #2

    Tala om att det dagar som du går upp senare än honom funkar det inte för dig att väcka honom eftersom du sover då.

    Det är väl helt enkelt så att endera hjälper du honom eller så gör du inte det. Vill du inte hjälpa honom får du ju tala om det och sen stå för det. Finns väl inget annat att göra?

  • Anonym (J)
    Äldre 15 Feb 06:26
    #3

    Mitt ex var likadan. Jag sa ifrån och sa att det var hans ansvar, att jag inte tänkte väcka honom fler gånger. Jag är inte hans mamma. Han surade väl lite i början men sen slutade han förvänta sig att jag skulle väcka honom.

  • Anonym (555)
    Äldre 15 Feb 06:31
    #4

    Det skulle jag säga tvärnej till. Du är inte hans morsa.

    Vaddå vill inte söka hjälp? Då får han väl stå sitt kast om han förlorar jobbet pga att han inte kommer i tid.

    Mina föräldrar är döva och har en vibrerande "väckarklocka" som man ställer på önskad tid och har en del under kudden eller i sängen som vibrerar och gör att de vaknar. Kanske nåt för din sambo.

    Jag skulle inte stå ut att sova i samma rum med en person som kan ha ett larm på i en timme utan att han reagerar och jag själv kan få sova vidare.

  • Äldre 15 Feb 07:05
    #5

    Du kan inte ändra nån annan än dig själv.

    Hur står du ut?? Jag hade kastat ut han när han beter sig som en trotsig tonåring.

  • Anonym (Easy)
    Äldre 15 Feb 07:31
    #6

    Det är simpelt. Du berättar för honom att du bryr dig och att du är orolig för honom. Samtidigt som du inte längre orkar väcka honom, det är inte hållbart. Du berättar att på måndag så kommer du inte att väcka honom längre. Och så gör du inte det. Han kanske försover sig, blir arg på dig mm. Men då måste han hantera problemet på egen hand. Du stöttar med läkarkontakt.

  • Äldre 15 Feb 07:41
    #7

    Sov någon annanstans i några dagar. När du kommit hem igen frågar du om han har kommit i tid till jobbet. Då vet du om problemet är om han kan eller inte. Kan han men väljer att lägga över det på dig då ör det läge att sluta väcka honom. Har han kommit försent så kanske han är villig att söka hjälp.

  • Äldre 15 Feb 19:33
    #8

    Nej nej och åter NEJ!!!! Gör det inte, helt enkelt!


    Nästa steg är att du ska ha plockat fram kläder till honom (för du är ju så bra för det) dukat upp frukost (för du vet ju var allt finns i köket så det går mycket snabbare) och ha gjort matlåda till honom (för du är ju så duktig på att laga mat).

    Är han en vuxen eller ett barn? Om han är vuxen kan han själv ombesörja sin väckning. Om han är ett barn ska du ha betalt för att passa honom, annars skjutsar du hem honom till hans mamma och pappa så får de jobba vidare med eländet.

Svar på tråden Sambo förväntar sig att jag ska väcka honom varje dag!