• Äldre 15 Feb 08:35
    3954 visningar
    22 svar
    +1
    22
    3954

    Adoptera bort barn.

    Detta har jag funderat på ett tag att adoptera bort min son som hela sitt liv har bot hos fosterföräldrar dom har redan vårdnaden fick den för ca två år sen. Dom har redan gjort honom till sitt barn bytt för å efternamn å döpt honom å tagit vänner som gudföräldrar

    Hur gör jag för att dom ska få för frågan om dom vill adoptera honom?

  • Svar på tråden Adoptera bort barn.
  • Anonym (..)
    Äldre 15 Feb 11:42
    #11
    finskamamman skrev 2019-02-15 11:26:34 följande:

    Han är 8 år och vart placerad sen han va bebis å vet inte ens att jag är hans biologiska mamma. Han tror att foster föräldrarna e hans riktiga föräldrar.


    hur kommer det sig? eftersom enligt lag har barn rätt att känna till sitt ursprung.
  • Äldre 15 Feb 12:30
    #12
    Anonym (förälder) skrev 2019-02-15 11:29:05 följande:

    Prova att ringa socialtjänsten och se om dom kan hjälpa dig.


    De jag fick till svar när jag ringde va att dom inte kan hjälpa till så mkt när fosterföräldrarna har fått vårdnaden å ärendet e avslutat.
  • Äldre 15 Feb 12:33
    #13
    Anonym (..) skrev 2019-02-15 11:42:00 följande:

    hur kommer det sig? eftersom enligt lag har barn rätt att känna till sitt ursprung.


    Dom har inte velat berätta de till honom varför vet jag inte.
  • Anonym (H)
    Äldre 15 Feb 13:51
    #14
    finskamamman skrev 2019-02-15 12:33:01 följande:

    Dom har inte velat berätta de till honom varför vet jag inte.


    Vilka hemska människor.
  • Anonym (Har en son placer­ad)
    Äldre 15 Feb 14:07
    #15

    Även om dom har vårdnaden så har du rätt till umgänge och ha med din son att göra om inte en domstol sagt att du inte får ha kontakt. Barnet ska hela tiden veta vem den riktiga föräldern är. Vårdnaden flyttas bara för att soc ska slippa upprepade möten och ha ärendet kvar i deras system

  • nernu
    Äldre 15 Feb 22:31
    #16
    finskamamman skrev 2019-02-15 12:30:21 följande:

    De jag fick till svar när jag ringde va att dom inte kan hjälpa till så mkt när fosterföräldrarna har fått vårdnaden å ärendet e avslutat.


    Stämmer inte. Så länge barnet är familjehemsplacerat så är det ett ärende hos socialtjänsten som följs upp.
  • Äldre 16 Feb 15:34
    #17

    Kan du inte kontakta dom och säga att du är redo att adoptera bort barnet nu? Det borde väl gå att skicka ett brev till dom eller nått?

  • Anonym (Vänta­)
    Äldre 16 Feb 15:56
    #18

    Hej.

    Barnet är 8 år idag, varför inte vänta tills han kan bestämma själv? För hans skull!

    När han får reda på hur det ligger till kan ju han ha en önskan om att få träffa dig, blir ett större steg för honom att ta om du valt adoption utöver fosterhemsplaceringen.

  • Anonym (Sol)
    Fri 3 May 2019 23:31
    #19

    Fint men ett tips är att undvika att det uppfattas som om du vill lämna honom ? lite mer?.. Var därför noga med att det är av omtanke om dom som familj och barnet. Att det ska bli lättare för dom. Jag hade uppskattat det om jag tog hand om annans barn.

  • LivetP­åJorde­n
    Mon 6 May 2019 17:00
    #20

    fattar inte va detta betyder i praktiken fömodlien ingenting eftesom barnet redan e bortlämnar å du aldri kommr få tibaka d. Fattar att du må dålit fö d men att kasta bort ti på att jöra sånna hä saker e ju ba som sagt bortkastat, d kallas även Stockholmsyndrom när man jör som makten(fötryckare) vill ist fö att acceptera att omvärden runtomkring en e ond å dedikera hela sin själ ti att vinna över d.

  • LivetP­åJorde­n
    Mon 6 May 2019 17:01
    #21
  • Tue 18 Jun 2019 11:16
    #22

    Jag antar att du menar att din pojke redan är vårdnadsöverflyttad till familjehemmet? om så är fallet är han inte längre inskriven som familjehemsplacerad hos Socialtjänsten. Familjehemmet har således fullt juridiskt ansvar för pojken. Om han är vårdnadsöverflyttad så börjar du med att tillfråga "fosterföräldrarna/vårdnadshavarna" om de är intresserade av att adoptera pojken. Om de vill adoptera kontaktar de en jurist och familjerätten. Juristen kommer att hjälpa dem hur de ska göra. Du kommer att bli tillfrågad om vad du tycker om en  adoption ( då han är vårdnadsöverflyttad kan en adoption gå igenom även om du säger nej). Går en adoption igenom kan du inte kräva umgänge men du kan ju privat göra upp med "fosterföräldrarna/vårdnadshavarna" om att få träffa pojken nån/några ggr per år om du önskar det, men säger dom nej så är det nej.  Pojken kommer inte heller ärva dig. Om en adoption går igenom så har vårdnadshavarna ingen rätt till fortsatt bidrag enl avtal från socialtjänsten för pojken. Hoppas detta kan hjälpa dig lite. Börja med att fråga vårdnadshavarna om de är intresserade av att adoptera - sen kan de ta tag i resten.

Svar på tråden Adoptera bort barn.