• Anonym (fröke­nfia)
    Äldre 17 Feb 00:01
    44406 visningar
    561 svar
    -2
    561
    44406

    Är gifta kollegan intresserad?

    Började på nytt jobb för några månader sedan. En av de manliga kollegerna visar ett stort intresse för att prata med mig, väntar gärna in mig för att äta lunch, håller upp dörren och är väldigt rar. Verkar ibland lite nervös och tafatt. Men vet inte om det sån han är, eftersom vi inte känt varandra speciellt länge, eller om det är för att han är smått intresserad av mig och blir nervös när vi pratar.

    Sedan förra helgen har jag inte kunnat sluta tänka på honom, jag känner mig hela tiden nervös och har pirr i magen och det känns plågsamt när vi inte ses. Han är 10 år äldre än mig men vi är båda vuxna. Dock är vi båda gifta och har barn. Jag älskar min familj men äktenskapet har väl varit sådär på sista tiden. Känner mig hemsk mot min man, det här har aldrig hänt mig tidigare och skäms nåt fruktansvärt över dessa känslor så vågar inte prata med någon jag känner om det.

    Vad ska jag ta mig till? Ska jag bara låta det vara eller ta tag i saken och fråga rakt ut?

  • Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?
  • Äldre 17 Feb 01:14
    #1

    Gäller din fråga hur du ska få reda på om han är intresserad, eller gäller den hur du ska hantera en potentiell otrohetssituation?

    Om det enbart gäller hur du ska få reda på om han är intresserad finns det ju tusen mer eller mindre bra sätt - vilket som är bäst just i din situation är ju svårt för andra, som inte känner vare sig dig eller mannen i fråga, att avgöra. Personligen hade jag antingen sett till att ta alla tillfällen i akt att prata och kommunicera med honom för att få mer och mer "bevis", för att sen, när jag ansåg mig övertygad, ta upp det rent ut med honom, eller också hade jag gått rakt på sak med en gång. Vilket jag hade gjort hade berott på vilken typ av man det rörde sig om, och vilken typ av förhållande jag var intresserad av - enbart sex eller mer? Om enbart sex, tillfälligt eller mer långvarigt? (Mitt svar här gäller utifrån frågeställningen "hur får jag reda på om en man är intresserad" - inte utifrån frågeställningen "hur får jag reda på om en GIFT man är intresserad")

    Om din fråga däremot gäller den moraliska aspekten - hur du ska hantera en potentiell otrohetssituation - så har du en nästan identisk frågeställning här: www.familjeliv.se/forum/thread/79138049-jag-vill-ligga-med-min-kollega-ar-gift Du har även en ganska livlig diskussion om otrohet i allmänhet här: www.familjeliv.se/forum/thread/79403881-otrohet-vad-tycker-du som många kom med bra och intressanta bidrag till.

  • Äldre 17 Feb 07:10
    #2

    Tack för svar. Det har ju inte hänt något och jag är verkligen emot otrohet så tror inte det skulle kunna hända ngt emellan oss sålänge vi båda är gifta. Men nyfikenheten äter upp mig. Vill verkligen veta. Vi känns så lika på många olika sätt och verkar förstår varandra. Men som sagt, vi har inte känt varann speciellt länge, vår relation är endast kollegial och det kan ju vara så att jag bara inbillar mig. Vill fråga rakt ut men det kommer, vare sig han har besvarade känslor eller ej, förmodligen att göra stämningen på jobbet oerhört stel. Eller?

  • Anonym (Kär kolleg­a)
    Äldre 17 Feb 08:16
    #3

    Var i EXAKT samma situation och nyfikenheten åt upp mig. Analyserade honom i relation till andra kvinnliga kollegor och insåg att han nog var fäst vid mig. Frågade aldrig, lät det vara, visste ändå i mitt huvud. Det räckte för mig.

    Fick med tiden bekräftat att han var attraherad av mig samt hade känslor, eftersom han kände ett behov av att berätta det. Jag berättade aldrig att det var besvarat.

    Fortsatte ändå jobba ihop och att umgås som vanligt, även privat. Pirret gick över med tiden.

    Jag kom fram till att jag inte klarade bryta med honom och att om jag ville ha honom som vän, så gällde det att träffa respektive och barn, göra det hela mer vänskapligt, prata om rimliga samtalsämnen och bibehålla självkontrollen och moralen under awsen.

    Har gått 1 år nu och är övertygad om att det aldrig kommer hända något och att han antagligen är en vän för livet.

  • Anonym (felix­)
    Äldre 17 Feb 08:19
    #4
    +1

    Det är inte en bra ide att fråga din kollega rakt ut om han är intresserad av något, med mindre du själv är intresserad av något.

    Det första som kollegan skulle tänka om han fick den frågan är "Varför ställer hon alls den frågan, om hon inte själv är intresserad?". Er relation kommer från det ögonblicket inte längre att bara vara kollegial. Din fråga blir ett dubbelt budskap där du låtsas fråga om kollegans avsikter, men i själva verket signalerar ditt egna intresse.

    Du kommer heller inte att få ett klart ja eller nej som svar på frågan. Han kommer nog att svara något tvetydigt som också blir ett dubbet budskap. 

    Om du vill ha svar på frågan så lägg istället märke till hans kroppspråk. Tror inte att du inbillar dig det hela, han har skickat signaler genom sitt kroppspråk. Han är intresserad av något, men vad detta något är kan vara svårt att veta. 

  • Äldre 17 Feb 08:41
    #5

    Tack för svar Anonym (kär i kollega). Hur klarade du av att inte berätta dina känslor?

  • Äldre 17 Feb 08:43
    #6

    Tack för svar Felix. Hur mer kan jag märka ett eventuellt intresse på hans kroppsspråk?

  • Anonym (felix­)
    Äldre 17 Feb 09:14
    #7
    frökenfia skrev 2019-02-17 08:43:15 följande:

    Tack för svar Felix. Hur mer kan jag märka ett eventuellt intresse på hans kroppsspråk?


    Lägg märke till allt han gör som framkallar pirr och känslor hos dig. Och som andra kollegor inte gör. Ser han t ex in i dina ögon lite längre tid än normalt, för att sedan slå bort blicken nedåt, som om han insåg att han gjort något fel? Vänder han sig alltid mot dig när du rör dig i rummet? För han dig med sina armar när han leder dig genom en dörr. Speglar han din kroppställning? Växlar han mellan självsäkerhet och (spelad) osäkerhet?

    Hans "nervösitet och tafatthet" kan ju vara ett tydligt tecken. Hur naturlig är den egentligen. Oavsett om den är spelad eller inte, så signalerar det ju undertryckta känslor för dig. 

    Du kan vara rätt säker på att han skickar signaler till dig, som du reagerar på också med ditt kroppspråk. Annars skulle du inte känna dig hemsk mot din man och inte ha skrivit denna tråd.
  • Äldre 17 Feb 10:08
    #8

    [quote=79448604][quote-nick]Anonym (felix) skrev 2019-02-17 09:14:16 följande:[/quote-nick]Lägg märke till allt han gör som framkallar pirr och känslor hos dig. Och som andra kollegor inte gör. Ser han t ex in i dina ögon lite längre tid än normalt, för att sedan slå bort blicken nedåt, som om han insåg att han gjort något fel? Vänder han sig alltid mot dig när du rör dig i rummet? För han dig med sina armar när han leder dig genom en dörr. Speglar han din kroppställning? Växlar han mellan självsäkerhet och (spelad) osäkerhet?

    Kan nog svara ja på alla dessa frågor. Upplever också att han tittar på mig när jag inte ser. Vi råkar sitta mitt emot varandra på kontoret. Tycker hela grejen är så jobbig bara. Kan inte tänka på annat. Vill ha ett svar...

  • Anonym (felix­)
    Äldre 17 Feb 11:38
    #9
    frökenfia skrev 2019-02-17 10:08:37 följande:

    Kan nog svara ja på alla dessa frågor. Upplever också att han tittar på mig när jag inte ser. Vi råkar sitta mitt emot varandra på kontoret. Tycker hela grejen är så jobbig bara. Kan inte tänka på annat. Vill ha ett svar...


    Du vet väl redan genom kroppspråket, att han är intresserat av något, men du vet inte vad. Det kan vara allt från kontorflirt till fast älskarinna affär. 

    Men vad vill du själv? Du skall nog vara uppmärksam på ditt eget kroppsspråk. Du kan antingen uppmuntra honom genom att spela med, vara neutral eller sabotera hans försök att väcka ditt intresse.
  • Äldre 17 Feb 14:20
    #10
    frökenfia skrev 2019-02-17 07:10:43 följande:

    Tack för svar. Det har ju inte hänt något och jag är verkligen emot otrohet så tror inte det skulle kunna hända ngt emellan oss sålänge vi båda är gifta. Men nyfikenheten äter upp mig. Vill verkligen veta. Vi känns så lika på många olika sätt och verkar förstår varandra. Men som sagt, vi har inte känt varann speciellt länge, vår relation är endast kollegial och det kan ju vara så att jag bara inbillar mig. Vill fråga rakt ut men det kommer, vare sig han har besvarade känslor eller ej, förmodligen att göra stämningen på jobbet oerhört stel. Eller?


    Så som du resonerar och funderar i din ts och i dina olika svar så känns det som att du trots allt är lite, lite öppen för otrohet. Hade det varit en helt stängd dörr så hade du släppt det, och inte funderat vidare över det. Jag säger inte detta för att klandra dig; jag bara konstaterar faktum. Jag tror att du ljuger för dig själv när du säger att inget skulle kunna hända. Så då är ju nästa fråga: hur vill du gå vidare med det? Vill du fortsätta leka med risken för otrohet? För jag är faktiskt ganska säker på att det är det det kommer att sluta i, om han också är intresserad (vilket han verkar vara). Jag förstår din önskan om att få veta, men samtidigt är det ju helt meningslöst att veta, om du ändå inte ska gå vidare med det. Eller tänker du dig ett scenario där du avslutar med din man om det visar sig att dina känslor är besvarade (innan det har hänt någonting mellan dig och kollegan)? Har svårt att föreställa mig att det är så du tänker - det är ju ändå ganska drastiskt. Jag tolkar det mer som att du vill veta om det är besvarat, och om det är det vill du fortsätta att se vart det här kan leda... och så slutar det med otrohet, även om det inte var planerat så.

    Återigen: Jag klandrar dig inte. Personligen kan jag inte se nåt problem med att du har sex med kollegan. Jag tycker att det är en fullt naturlig grej att man kan dras till flera olika människor, utan att det betyder nåt i förhållande till nån annan. MEN, med tanke på att du SJÄLV anser att det är fel, och med tanke på att din MAN troligtvis skulle tycka det också, så undrar jag om det verkligen är värt risken att gå vidare med det här...
Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?