• Anonym (fröke­nfia)
    Äldre 17 Feb 00:01
    44403 visningar
    561 svar
    -2
    561
    44403

    Är gifta kollegan intresserad?

    Började på nytt jobb för några månader sedan. En av de manliga kollegerna visar ett stort intresse för att prata med mig, väntar gärna in mig för att äta lunch, håller upp dörren och är väldigt rar. Verkar ibland lite nervös och tafatt. Men vet inte om det sån han är, eftersom vi inte känt varandra speciellt länge, eller om det är för att han är smått intresserad av mig och blir nervös när vi pratar.

    Sedan förra helgen har jag inte kunnat sluta tänka på honom, jag känner mig hela tiden nervös och har pirr i magen och det känns plågsamt när vi inte ses. Han är 10 år äldre än mig men vi är båda vuxna. Dock är vi båda gifta och har barn. Jag älskar min familj men äktenskapet har väl varit sådär på sista tiden. Känner mig hemsk mot min man, det här har aldrig hänt mig tidigare och skäms nåt fruktansvärt över dessa känslor så vågar inte prata med någon jag känner om det.

    Vad ska jag ta mig till? Ska jag bara låta det vara eller ta tag i saken och fråga rakt ut?

  • Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?
  • Anonym (Kär kolleg­a)
    Äldre 21 Feb 15:11
    #61
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-02-21 14:01:44 följande:

    Fast vi ser det nog lite olika. Jag ÄR vän med kollegan, det är ingen efterkonstruktion, det var ur en vänskap något annat växte fram. Attraktionen var inte det som kom först. Sen att det uppstått känslor är det som är/varit problemet. Men. Jag har visst gjort ett val - att inte agera på känslorna. Jag var osäker på mig själv fram till den punkten. Jag tror och hoppas att vi kan fortsätta hänga som vänner, vi har ju inte ens sagt eller gjort ngt annat. Men visst är det jobbigt. Skulle det bli för jobbigt så får jag bryta, men så känns det inte. Och jag älskar fortf min man.


    Och samma var det för mig. Jag var vän med honom innan känslorna kom. Nu känns det som att förälskelsen är över och vi har landat i friendzon.
  • Anonym (Kär kolleg­a)
    Äldre 21 Feb 15:15
    #62
    Anonym (jaha) skrev 2019-02-21 14:41:29 följande:

    Jag vet att du inte ser det så, vi har diskuterat det i din tråd :)

    Men grejen är att du inte verkar vilja ta in att i samma stund som du blev kåt/kär i kollegan så är ni inte längre bara vänner och han kan alltså inte längre likställas med vilken annan vän som helst.

    Frågar du din man om det är ok att du går ut med en vän som i BARA vän utan kåthet eller känslor så är det förmodligen inget problem, frågar du däremot om det är ok att gå ut med en vän som du helst av allt skulle vilja ligga med och han med dig så är det klart mer kontroversiellt. Och det är denna "lilla" detalj som du inte verkar vilka kännas vid utan försöker likställa honom med en vanlig vän.

    En vanlig vän är inget problem för din relation med din man, en vän som du vill ligga med och som vill ligga med dig ÄR ett problem för din relation med din man. Och så länge du springer omkring och låtsas som att det inte är så så kommer du inte heller lösa något, utan å handlar det mer om att stoppa huvudet i sanden och bara hoppas att allt löser sig av sig självt.


    Vet inte hur villmenfårinte resonerar, men jag är iaf helt säker på att jag inte vill och aldrig kommer ligga med kollegan. Det handlar bara om att det funnits känslor och att vi nu kommit över dem. Detta hände i takt med att vi presenterade varandra för våra respektive.
  • Anonym (jaha)
    Äldre 21 Feb 15:28
    #63
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-02-21 14:56:19 följande:
    Vi går dock inte ut tillsammans, vi äter inte ens lunch ihop (aldrig gjort). Jag hoppas att vi kan vara vänner och fortsätta ha kul ihop på jobbet, i lagom dos. Går inte det, får jag bryta helt.
    Japp, men jag iof inte sagt att ni gått ut, jag skrev det som ett exempel för att belysa skillnaden mellan en vän man inte är kåt/kär i eller en vän man är kåt/kär i.

    Hur hade du reagerat om din man sagt att han skulle ut med en kompis som bara är en kompis och inget mer kontra en kompis som han är extremt kåt/kär i och går omkring och fantiserar om? Hade du verkligen inte gjort någon som helst skillnad mellan dessa två?
  • Anonym (Kär kolleg­a)
    Äldre 21 Feb 15:32
    #64
    Anonym (jaha) skrev 2019-02-21 15:28:44 följande:

    Japp, men jag iof inte sagt att ni gått ut, jag skrev det som ett exempel för att belysa skillnaden mellan en vän man inte är kåt/kär i eller en vän man är kåt/kär i.

    Hur hade du reagerat om din man sagt att han skulle ut med en kompis som bara är en kompis och inget mer kontra en kompis som han är extremt kåt/kär i och går omkring och fantiserar om? Hade du verkligen inte gjort någon som helst skillnad mellan dessa två?


    För min del är det helt ok om min sambo fantiserar om andra kvinnor så länge det stannar där och inte blir fysiskt. Jag litar på att han kan hantera attraktionen precis som jag gör.
  • Anonym (jaha)
    Äldre 21 Feb 15:45
    #65
    Anonym (Kär kollega) skrev 2019-02-21 15:32:00 följande:
    För min del är det helt ok om min sambo fantiserar om andra kvinnor så länge det stannar där och inte blir fysiskt. Jag litar på att han kan hantera attraktionen precis som jag gör.
    Fast frågan gällde inte enbart fantasier utan även umgänge. Jag tror de flesta av oss är ok med att ens partner fantiserar om andra, Men hur är det med umgänge med någon man är kåt/kär i och som känner likadant tillbaka?
  • Anonym (Villm­enfåri­nte)
    Äldre 21 Feb 16:10
    #66
    Anonym (jaha) skrev 2019-02-21 15:28:44 följande:

    Japp, men jag iof inte sagt att ni gått ut, jag skrev det som ett exempel för att belysa skillnaden mellan en vän man inte är kåt/kär i eller en vän man är kåt/kär i.

    Hur hade du reagerat om din man sagt att han skulle ut med en kompis som bara är en kompis och inget mer kontra en kompis som han är extremt kåt/kär i och går omkring och fantiserar om? Hade du verkligen inte gjort någon som helst skillnad mellan dessa två?


    Jo, det hade känts skillnad för mig. Just därför går jag heller inte ut med min kollega. Nu vill jag inte kapa denna tråd med min situation men ville svara dig iaf.
  • Anonym (jaha)
    Äldre 21 Feb 16:12
    #67
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-02-21 16:10:58 följande:
    Jo, det hade känts skillnad för mig. Just därför går jag heller inte ut med min kollega. Nu vill jag inte kapa denna tråd med min situation men ville svara dig iaf.
    men du umgås med honom dagligen
  • Anonym (Villm­enfåri­nte)
    Äldre 21 Feb 16:13
    #68
    Anonym (jaha) skrev 2019-02-21 15:45:41 följande:

    Fast frågan gällde inte enbart fantasier utan även umgänge. Jag tror de flesta av oss är ok med att ens partner fantiserar om andra, Men hur är det med umgänge med någon man är kåt/kär i och som känner likadant tillbaka?


    Jag vet dock inte hur min kollega känt/känner. Så den frågan är än så länge, för min del iaf, hypotetisk. Jag vet inte om TS pratat med sin kollega och de lagt korten på bordet, det har iaf inte vi.
  • Anonym (Villm­enfåri­nte)
    Äldre 21 Feb 16:21
    #69
    Anonym (jaha) skrev 2019-02-21 16:12:05 följande:

    men du umgås med honom dagligen


    Vi jobbar ihop, eller rättare sagt - Vi jobbar på olika bolag men i samma koncern och har ett gemensamt arb.område. Nej, vi ses inte varje dag. Han kommer dock ofta förbi och småpratar en stund. Vi har egna möten om jobbet när det behövs, och sen tar vi en kaffe då och då fortfarande. Vi umgicks för mkt i höstas men inte alls på den nivån nu. Utanför jobbet ses vi inte. Men vi hörs genom roliga memes på insta, det är väl den biten jag borde bryta nu isåfall.

    (Vill du skriva nåt med till mig så gå över till min tråd så inte dessa inlägg stör TS tråd tänker jag).
  • Anonym (jaha)
    Äldre 21 Feb 16:36
    #70
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-02-21 16:21:41 följande:
    Vi jobbar ihop, eller rättare sagt - Vi jobbar på olika bolag men i samma koncern och har ett gemensamt arb.område. Nej, vi ses inte varje dag. Han kommer dock ofta förbi och småpratar en stund. Vi har egna möten om jobbet när det behövs, och sen tar vi en kaffe då och då fortfarande. Vi umgicks för mkt i höstas men inte alls på den nivån nu. Utanför jobbet ses vi inte. Men vi hörs genom roliga memes på insta, det är väl den biten jag borde bryta nu isåfall.

    (Vill du skriva nåt med till mig så gå över till min tråd så inte dessa inlägg stör TS tråd tänker jag).
    Exakt, ni träffas på jobbet alltså finns det inte samma behov av att träffas utanför jobbet för ni får ju ert umgänge på arbetstid. Hade du och en vanlig kompis jobbat på samma ställe så hade ni förmodligen inte heller behövt träffas utanför arbetstid lika ofta.

    Så att ni inte går ut tillsammans är ju inget bra argument för skillnaderna mellan en vanlig kompis och en kompis man är kåt/kär i eller hur?

    I din andra tråd har du själv medgett att du borde släppa kontakten med din "vän" och du fick frågan "varför gör du inte det då". Och här kör du med samma resonemang som i grunden går ut på en och samma sak, du ska bara ha kvar kollegan i ditt liv och kommer inte släppa det förrän det går åt skogen men då är det ju redan försent eller hur? 

    Och hur har du tänkt dig att dina känslor ska gå över när du vägrar släppa kontakten med kollegan?
Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?