• Anonym (frökenfia)

    Är gifta kollegan intresserad?

    Började på nytt jobb för några månader sedan. En av de manliga kollegerna visar ett stort intresse för att prata med mig, väntar gärna in mig för att äta lunch, håller upp dörren och är väldigt rar. Verkar ibland lite nervös och tafatt. Men vet inte om det sån han är, eftersom vi inte känt varandra speciellt länge, eller om det är för att han är smått intresserad av mig och blir nervös när vi pratar.

    Sedan förra helgen har jag inte kunnat sluta tänka på honom, jag känner mig hela tiden nervös och har pirr i magen och det känns plågsamt när vi inte ses. Han är 10 år äldre än mig men vi är båda vuxna. Dock är vi båda gifta och har barn. Jag älskar min familj men äktenskapet har väl varit sådär på sista tiden. Känner mig hemsk mot min man, det här har aldrig hänt mig tidigare och skäms nåt fruktansvärt över dessa känslor så vågar inte prata med någon jag känner om det.

    Vad ska jag ta mig till? Ska jag bara låta det vara eller ta tag i saken och fråga rakt ut?

  • Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?
  • frökenfia
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-09-30 20:26:29 följande:

    I vilket sammanhang var det idag? Pratar ni över skrivbordet eller ses ni enskilt?


    Vi har aldrig träffats enskilt utanför jobbet. Men idag var vi kvar en stund efter att alla gått hem och det blir alltid så långdraget när vi ska gå för dagen. Och då vill jag bara slänga ur mig det. Hjärtat slår fortare, rösten blir lite mer skakig och jag måste verkligen anstränga mig för att inte verka uppenbar. Och jag upplever att han gör likadant. Allt blir så tafatt bara. Önskar att han kunde sägs ngt. Tror det skulle vara annorlunda om vi båda var singlar.
  • Anonym (Villmenfårinte)
    frökenfia skrev 2019-09-30 21:09:13 följande:

    Vi har aldrig träffats enskilt utanför jobbet. Men idag var vi kvar en stund efter att alla gått hem och det blir alltid så långdraget när vi ska gå för dagen. Och då vill jag bara slänga ur mig det. Hjärtat slår fortare, rösten blir lite mer skakig och jag måste verkligen anstränga mig för att inte verka uppenbar. Och jag upplever att han gör likadant. Allt blir så tafatt bara. Önskar att han kunde sägs ngt. Tror det skulle vara annorlunda om vi båda var singlar.


    Självklart skulle det vara annorlunda då, så känner ju jag i min situation också. Men sitter ni ner och snackar nåt på dagarna? Vad får du för signaler av honom som gör att du tror att han är intresserad?
  • frökenfia
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-09-30 21:19:42 följande:

    Självklart skulle det vara annorlunda då, så känner ju jag i min situation också. Men sitter ni ner och snackar nåt på dagarna? Vad får du för signaler av honom som gör att du tror att han är intresserad?


    Det är nåt i luften när vi pratar, när våra blickar möts. Oftast blir han lite för glad och ler lite för mycket än normalt när han ser mig eller pratar med mig. Det är liksom inte som en helt vanlig kollega på jobbet som man kallpratar med under dagen. Det känns som om det finns ngt där. Och jag har efter mina observationer dessa månader kommit fram till att det omöjligt kan vara inbillning. Det är ganska uppenbart att han gillar mig och jag honom, frågan är bara på vilket sätt han gillar mig. Jag anstränger mig stenhårt för att inte visa ngt när andra är där. Och vi pratar inte lika mycket när andra är i närheten så han kanske också har tänkt på det. Det enda vi sagt till varandra egentligen är att vi trivs i varandras sällskap för att vi är så lika och har så mycket att prata om.
  • frökenfia

    Just nu är ångesten total. Gråter och kan inte kontrollera mina känslor. Vill att han ska veta vad jag känner. Vill lära känna honom mer. Vill vara nära. Vill allt och lite till. Varför ska det behöva vara såhär? Jag har inte bett om de här känslorna!

  • Anonym (Villmenfårinte)
    frökenfia skrev 2019-10-01 21:53:03 följande:

    Just nu är ångesten total. Gråter och kan inte kontrollera mina känslor. Vill att han ska veta vad jag känner. Vill lära känna honom mer. Vill vara nära. Vill allt och lite till. Varför ska det behöva vara såhär? Jag har inte bett om de här känslorna!


    Usch för att känna så, det är jobbigt. Ta en lunch eller nåt och försök känna in hur det känns? Om det blir läge att säga nåt / fråga nåt.
  • frökenfia
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-10-01 22:00:06 följande:

    Usch för att känna så, det är jobbigt. Ta en lunch eller nåt och försök känna in hur det känns? Om det blir läge att säga nåt / fråga nåt.


    Omöjligt att gå på lunch bara vi två utan att det skulle bli konstigt. Skulle inte stå ut med utfrågningar av andra kollegor och tänk om man skulle stöta på någon man känner... det är så himla komplicerat. Enda tiden vi har är på jobbet när alla gått hem som vi eller iaf jag så gärna använder för att få en pratstund innan vi går hem. Vet inte hur jag ska säga det jag känner. Tänker och tänker och formulerar meningar. Har skrivit massor och suddat ut i ett försök att komma på vad och hur jag skulle berätta allt för honom.

    Tänkte fråga om han är lycklig med sin fru och vad receptet är på ett långt lyckligt förhållande. De har ju varit tillsammans sen alltid... men det kan å andra sidan bli ett för djupt samtal som han kanske inte är beredd på eller vill prata om. Och då blir det ju också bara fel. Kanske berätta om min egen situation med mannen. Men vill samtidigt inte framstå som ett offer och tala illa om min man...
  • Anonym (Villmenfårinte)
    frökenfia skrev 2019-10-01 22:06:19 följande:

    Omöjligt att gå på lunch bara vi två utan att det skulle bli konstigt. Skulle inte stå ut med utfrågningar av andra kollegor och tänk om man skulle stöta på någon man känner... det är så himla komplicerat. Enda tiden vi har är på jobbet när alla gått hem som vi eller iaf jag så gärna använder för att få en pratstund innan vi går hem. Vet inte hur jag ska säga det jag känner. Tänker och tänker och formulerar meningar. Har skrivit massor och suddat ut i ett försök att komma på vad och hur jag skulle berätta allt för honom.

    Tänkte fråga om han är lycklig med sin fru och vad receptet är på ett långt lyckligt förhållande. De har ju varit tillsammans sen alltid... men det kan å andra sidan bli ett för djupt samtal som han kanske inte är beredd på eller vill prata om. Och då blir det ju också bara fel. Kanske berätta om min egen situation med mannen. Men vill samtidigt inte framstå som ett offer och tala illa om min man...


    Klart ni kan gå på lunch! Och om det är ovanligt på ert jobb så sänder du ju dessutom medvetet en signal till honom som du ju VILL sända? Strunt i kollegorna, det är en lunch och det är ok. Att utan knappt ha umgåtts på tu man hand förutom några eftm/kvällar vräka ur ALLT du känner, muntligt eller på papper kan nog även slå helt fel. Mitt tips när det gäller allt du känner är att fortsätta skriva ner allt - det gör jag - och bara att få saker ur sig hjälper, spara, gå tillbaka, skriv igen - terapeutiskt. Men han behöver inte höra allt du tänker. Men börja med en lunch - du ger honom då en signal (låter det som på ert jobb) men det ger dig också en chans att snacka lite mer med honom.
  • Anonym (felix)

    Man undrar varför den person som velat men inte fått i snart två år tycker det är en så bra idé att frökenfia börjar prata känslor med sin kontorflirt, när hon inte kom fram till att det var en lika god idé för henne själv att göra i en snarlik situation i annan tråd. Förtroliga luncher på tu mans hand är uppenbart normala i hennes värld, men är det inte i allas.

  • Anonym (Villmenfårinte)
    Anonym (felix) skrev 2019-10-01 22:39:06 följande:

    Man undrar varför den person som velat men inte fått i snart två år tycker det är en så bra idé att frökenfia börjar prata känslor med sin kontorflirt, när hon inte kom fram till att det var en lika god idé för henne själv att göra i en snarlik situation i annan tråd. Förtroliga luncher på tu mans hand är uppenbart normala i hennes värld, men är det inte i allas.


    Men jag har redan gett henne rådet att reda ut allt med sin man först, vilket hon inte vill. Jag behöver nog inte upprepa mig.

    I råden här utgår jag från HENNES situation, inte min. Vi har helt olika situationer - jag har det bra hemma och vill inte och har aldrig velat lämna min man. Hon vill starta ett nytt liv med någon som hon inte känner så bra än.
  • Anonym (felix)
    Anonym (Villmenfårinte) skrev 2019-10-01 22:51:24 följande:
    I råden här utgår jag från HENNES situation, inte min. Vi har helt olika situationer - jag har det bra hemma och vill inte och har aldrig velat lämna min man. Hon vill starta ett nytt liv med någon som hon inte känner så bra än.
    Skillnaden är nog inte så stor. Ni är båda förälskade i en ouppnålig dröm. Frökenfia dagdrömmer om en gemensam framtid med sin förälskelse. Du är realist nog att förstå att din kärlek aldrig vill bryta upp med sin familj för din skull. Denna realism är det du kallar "ha det bra hemma". Om din fling plötsligt plötslig blev ledig och sa att han väntade på dig vill det nog vara en annan historia.

    Annars är väl största skillnaden att frökenfia  ännu inte etablerat ett känslomässigt förhållande till sin flirt, som du har.
Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?