• Anonym (fröke­nfia)
    Äldre 17 Feb 00:01
    44742 visningar
    561 svar
    -2
    561
    44742

    Är gifta kollegan intresserad?

    Började på nytt jobb för några månader sedan. En av de manliga kollegerna visar ett stort intresse för att prata med mig, väntar gärna in mig för att äta lunch, håller upp dörren och är väldigt rar. Verkar ibland lite nervös och tafatt. Men vet inte om det sån han är, eftersom vi inte känt varandra speciellt länge, eller om det är för att han är smått intresserad av mig och blir nervös när vi pratar.

    Sedan förra helgen har jag inte kunnat sluta tänka på honom, jag känner mig hela tiden nervös och har pirr i magen och det känns plågsamt när vi inte ses. Han är 10 år äldre än mig men vi är båda vuxna. Dock är vi båda gifta och har barn. Jag älskar min familj men äktenskapet har väl varit sådär på sista tiden. Känner mig hemsk mot min man, det här har aldrig hänt mig tidigare och skäms nåt fruktansvärt över dessa känslor så vågar inte prata med någon jag känner om det.

    Vad ska jag ta mig till? Ska jag bara låta det vara eller ta tag i saken och fråga rakt ut?

  • Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?
  • Anonym (Taget­)
    Fri 1 Nov 2019 17:55
    frökenfia skrev 2019-11-01 17:47:50 följande:
    Enligt mannen är det bästa för barnet att vi håller ihop som en riktig familj gör.

    Nog om den pågående separationen och åter till kollegan. När vi skulle gå för dagen gick han in i samma rum som mig där jag skulle lämna några papper och han letade efter något. Förstod inte varför han gjorde det, om han faktiskt letade efter något eller bara ville ha en ursäkt för att hamna i samma rum som mig, bara vi två. Jag ville få frågan: vad ska du göra i helgen för att svara skilja mig. Men fick ingen fråga och ville inte bara slänga ur mig det. Det blev en kort jobbig tystnad innan vi skiljdes åt. Ville bara dra in honom i det mörka rummet och kyssa honom... och kanske ville han det också, eller inte. Nästa vecka kommer jag förmodligen nämna skilsmässan och hoppas att vi då kan komma in på lite djupare samtal.
    Och vart va han i processen med sin partner? Tänker...att vissa som "trillar dit" så att säga hellre ser att båda är i en relation...du har säkert beskrivit läget tidigare, men det är ju en del inlägg att ugna igenom :) Hur tänker du där?
  • Fri 1 Nov 2019 18:00
    Anonym (Taget) skrev 2019-11-01 17:55:31 följande:

    Och vart va han i processen med sin partner? Tänker...att vissa som "trillar dit" så att säga hellre ser att båda är i en relation...du har säkert beskrivit läget tidigare, men det är ju en del inlägg att ugna igenom :) Hur tänker du där?


    Jag vet ingenting om hans relation till sin fru egentligen, han nämner henne sällan och spenderar mycket tid ensam med sina barn, det vet jag. Jag skiljer mig för att jag är olycklig i mitt förhållande. Jag är kär i kollegan och vill ha ett liv med honom det kan jag inte förneka men jag är inte så säker på att jag kommer att få det jag vill ha. Det får ju framtiden utvisa. Om han nu är kär i mig som jag i honom kanske han överväger att skilja sig. Men som sagt är det en dröm, en fantasi, kanske tom ett luftslott.
  • Anonym (Taget­)
    Fri 1 Nov 2019 18:11
    frökenfia skrev 2019-11-01 18:00:05 följande:
    Jag vet ingenting om hans relation till sin fru egentligen, han nämner henne sällan och spenderar mycket tid ensam med sina barn, det vet jag. Jag skiljer mig för att jag är olycklig i mitt förhållande. Jag är kär i kollegan och vill ha ett liv med honom det kan jag inte förneka men jag är inte så säker på att jag kommer att få det jag vill ha. Det får ju framtiden utvisa. Om han nu är kär i mig som jag i honom kanske han överväger att skilja sig. Men som sagt är det en dröm, en fantasi, kanske tom ett luftslott.
    Precis som du skriver, det får ju framtiden utvisa vad det blir av det hela. Oftast går vi människor på erfarenheter, egna eller andras...och alltför ofta uttrycker vi vår egna moraliska kompass utan att själva ha varit i en liknande situation...man uttrycker sin ståndpunkt just nu där man är. Likna det vid ett parti schack...talar du om för kollegan att du ska skilja dig så har du gjort ditt drag...sen får du snällt vänta in hans drag (reaktion/agerande). Nästan inget är rätt och fel här i världen om man håller sig inom lagens långa arm. Det är ju vad det är och blir vad man gör det till och är man inte benägen att lyssna och försöka förändra sig och tiden runnit ut så når man till slut vägs ände.

    En relation, oavsett konstellation, kan inte växa och utvecklas utan att vattnas och ges näring. Sen kan vattnet och näringen behöva olika ingredienser beroende på relation och individ.
  • Fri 1 Nov 2019 18:36
    Anonym (Taget) skrev 2019-11-01 18:11:02 följande:

    Precis som du skriver, det får ju framtiden utvisa vad det blir av det hela. Oftast går vi människor på erfarenheter, egna eller andras...och alltför ofta uttrycker vi vår egna moraliska kompass utan att själva ha varit i en liknande situation...man uttrycker sin ståndpunkt just nu där man är. Likna det vid ett parti schack...talar du om för kollegan att du ska skilja dig så har du gjort ditt drag...sen får du snällt vänta in hans drag (reaktion/agerande). Nästan inget är rätt och fel här i världen om man håller sig inom lagens långa arm. Det är ju vad det är och blir vad man gör det till och är man inte benägen att lyssna och försöka förändra sig och tiden runnit ut så når man till slut vägs ände.

    En relation, oavsett konstellation, kan inte växa och utvecklas utan att vattnas och ges näring. Sen kan vattnet och näringen behöva olika ingredienser beroende på relation och individ.


    Trots att jag är fast besluten att inte göra något olämpligt med kollegan förrän jag skiljt mig kan jag inte motstå att leka med tanken att ändå göra något. Det är nämligen bara genom otrohet mannen är beredd att skriva på pappren och flytta ut. Men så länge jag inte varit otrogen och jag inte tycker det passar är det jag som måste dra, trots att lägenheten är ?min?.

    Mitt moraliska jag säger nej till otrohet samtidigt som mitt egoistiska, bekväma jag längtar efter en otrohet för att bli av med mannen... jag vet att det låter fruktansvärt... förhoppningsvis har jag tillräckligt med respekt för både mannen och mig själv att jag inte ligger med kollegan före skilsmässan.
  • Anonym (Heder­samt)
    Fri 1 Nov 2019 19:54

    Du är i en situation som många hamnar i, lågan har slocknat, och jag tycker att du sköter detta hedersamt. Självklart är din man i chockfas och har svårt att inse att det är över. Han älskar nog dig fortfarande men han borde ju ha märkt att ni inte haft det bra sedan länge.

  • Fri 1 Nov 2019 19:59
    Anonym (Hedersamt) skrev 2019-11-01 19:54:33 följande:

    Du är i en situation som många hamnar i, lågan har slocknat, och jag tycker att du sköter detta hedersamt. Självklart är din man i chockfas och har svårt att inse att det är över. Han älskar nog dig fortfarande men han borde ju ha märkt att ni inte haft det bra sedan länge.


    Tack, men hur länge ska jag behöva vänta på att han inser att det är på riktigt? Jag kommer behöva skicka in papperna bakom hans rygg och det är ju mindre hedersamt... Sen överväger jag på riktigt att göra något olämpligt för att han ska dra, om tiden går och han vägrar flytta ut... Men vill egentligen inte göra något så lågt.
  • Anonym (55)
    Fri 1 Nov 2019 20:27

    Heja dig som tar tag i situationen. Din mans reaktion är otäck, att han pratar om hormonella fel på dig, river sönder papprena och domderar. Låter faktiskt inte sunt i mina öron. MEN! Akta dig för att vara otrogen bara för att bli av med honom, det är precis dit han försöker få dig. För att kunna berätta för hela världen vilken avskyvärd människa du är, vända alla emot dig och själv få sympatier. Ge honom inte det! Gör allt rätt så går du med rak rygg och hedern i behåll.

  • Fri 1 Nov 2019 20:55

    [quote=80003840][quote-nick]Anonym (55) skrev 2019-11-01 20:27:32 följande:[/quote-nick]Heja dig som tar tag i situationen. Din mans reaktion är otäck, att han pratar om hormonella fel på dig, river sönder papprena och domderar. Låter faktiskt inte sunt i mina öron. MEN! Akta dig för att vara otrogen bara för att bli av med honom, det är precis dit han försöker få dig. För att kunna berätta för hela världen vilken avskyvärd människa du är, vända alla emot dig och själv få sympatier. Ge honom inte det! Gör allt rätt så går du med rak rygg och hedern i behåll.[/

    Ja, det är faktiskt otäckt att se hur han reagerat. Du har rätt, ska inte ge honom det. Vill bara bli fri från honom (att han eller jag flyttar) men det är lättare sagt än gjort. Jag vill ju bo kvar i lgh men mannen kommer inte flytta ut det har jag förstått. Så jag letar rum i närheten att hyra tills jag hittar ngt permanent. Vågar jag skicka in papperna nästa vecka? Han kommer gå i taket när han får veta att jag gjort det...

  • Anonym (55)
    Sat 2 Nov 2019 09:13
    frökenfia skrev 2019-11-01 20:55:15 följande:

    [quote=80003840][quote-nick]Anonym (55) skrev 2019-11-01 20:27:32 följande:[/quote-nick]Heja dig som tar tag i situationen. Din mans reaktion är otäck, att han pratar om hormonella fel på dig, river sönder papprena och domderar. Låter faktiskt inte sunt i mina öron. MEN! Akta dig för att vara otrogen bara för att bli av med honom, det är precis dit han försöker få dig. För att kunna berätta för hela världen vilken avskyvärd människa du är, vända alla emot dig och själv få sympatier. Ge honom inte det! Gör allt rätt så går du med rak rygg och hedern i behåll.[/

    Ja, det är faktiskt otäckt att se hur han reagerat. Du har rätt, ska inte ge honom det. Vill bara bli fri från honom (att han eller jag flyttar) men det är lättare sagt än gjort. Jag vill ju bo kvar i lgh men mannen kommer inte flytta ut det har jag förstått. Så jag letar rum i närheten att hyra tills jag hittar ngt permanent. Vågar jag skicka in papperna nästa vecka? Han kommer gå i taket när han får veta att jag gjort det...


    Jag förstår hur du känner, men vågar du låta bli att skicka in papperna? Jag kände exakt som du, att jag bara ville bli fri från min man. Det är otroligt svårt när den andre parten hotar, men faktiskt desto mer angeläget då. En sund person hade inte försökt hota eller skrämma sin partner att stanna kvar.

    Angående lägenheten tycker jag att du ska kontakta en jurist, om den som du säger är din. Men om du kan tänka dig att släppa den är det såklart lättare för dig att leta nytt boende.

    Försök tänka att om ett år från nu är livet något helt annat. Det är lätt att känna en hopplöshet när man står mitt i förändringens kaos. Du är modig som vågar bryta och det kommer bli bättre.
  • Fri 8 Nov 2019 10:40

    Har du berättat för kollegan om att du ska skilja dig. Du skulle göra det den här veckan.

    Har din man varit lika illa som förra veckan. Dykt upp på jobbet osv?

    Ta väl hand om dig!

Svar på tråden Är gifta kollegan intresserad?