• Äldre 17 Feb 20:43
    8971 visningar
    6 svar
    6
    8971

    Bensin till moppe kostnad

    Min son funderar på att skaffa moppe så vi skriver ner kostnaderna och hur mycket det kommer att kosta med allt. 
    Men hur mycket bensinen kostar beror ju lite på hur mycket man kör också. 

    Ni som har tonåringar eller som kör moppe själva, hur mycket lägger ni på bensin varje månad? Hur mycket kör ni? 

    //mvh Cool 

  • Svar på tråden Bensin till moppe kostnad
  • Tiina8­7
    Äldre 17 Feb 20:54
    #1

    Min son hade moppe som 16-åring (han är 18 nu med bil istället)men han tänkande moppen för runt 200kr per gång och om jag inte minns helt fel så var tanken på 5-8liter. Han körde dock inte så mycket.

    Bilen går bensinen på ca 800kr per gång och han tankar ca var tredje vecka så betydligt dyrare.

  • Äldre 17 Feb 21:00
    #2

    okej Glad hur ofta tror du han tankade moppen? 

  • Tiina8­7
    Äldre 17 Feb 21:28
    #3
    dddfff123 skrev 2019-02-17 21:00:38 följande:

    okej  hur ofta tror du han tankade moppen? 


    Det var inte ofta, kanske 8de vecka. Dock vet jag att det gick åt mer bensin på somrarna .
  • Äldre 19 Feb 10:58
    #4

    Nu får det bli någon ordning här, fråga hur ofta man tankar etc är som att fråga hur långt ett snöre är.

    En hyfsat modern moped, av t.ex "EU-moppe"-modell drar ca 0,25-0,3 liter milen. Detta naturligtvis beroende på körstil.
    Bensinen kostar 15 spänn litern. 
    En tank rymmer oftast nånstans mellan 6-8 liter. 
    Sen är det bara att börja fråga sig hur långt man kör per vecka, per månad, ect,
    Så är det bara att börja räkna. 

    Om det är en tvåtaktsmoped måste man även köpa till en flaska tvåtaktsolja och fylla på. Det kan vara bra att ha med i beräkningen. Är det en fyrtaktare behövs ingen extra olja för förbränningen. 

    /Puppa.

  • Äldre 19 Feb 18:49
    #5

    Bonussonen använder HELA sin månadspeng (700) till bensin och olja till moppen, och då blir den ändå stående minst en vecka innan han får pengar igen..

    Så det där är nog väldigt individuellt

  • Äldre 19 Feb 23:02
    #6

    Jag är 37 år och köpte en elmoppe förra året och ångrar det inte.
    Den går 6-8 mil på en laddning vilket är mycket mer än vad man behöver och man laddar den enkelt hemma i vanligt eluttag.

    Som bonus utöver det så accelererar den mycket snabbare än alla vanliga moppar och går 53km i timmen. 

    Alla föräldrar som skaffar moppe åt ungarna borde köpa en elmoppe. Så bra på alla sätt och vis!

Svar på tråden Bensin till moppe kostnad