• Äldre 18 Feb 10:37
    207 visningar
    2 svar
    2
    207

    Hjälpa deprimerad mamma?

    Hej. Det är så att min mamma mår väldigt dåligt, hon gråter i princip konstant och uttrycker ibland att hon "inte orkar" angående diverse saker i vardagen. Hon klarar inte av att jobba trots att hon jobbar hemifrån. Jag är såklart jätteorolig för henne och blir ibland rädd att hon kan vara en fara för sitt eget liv. Jag vet dock inte vart jag ska vända mig angående detta eftersom det gäller en vuxen människa så soc gör väl ingenting om jag inte missförstått?

  • Svar på tråden Hjälpa deprimerad mamma?
  • Anonym (Tant Hedvig­)
    Äldre 18 Feb 11:06
    #1
    +1

    Hej ts!

    Hur gammal är du? Går du i skolan och bor hemma med din mamma?
    I så fall kanske du kan prata med skolsköterskan för att få råd, din mamma kanske behöver någon att prata med (en sk "samtalskontakt") och det kan man få på den vanliga vårdcentralen. Där kan man också få träffa en läkare i fall man ex kan behöva testa någon medicin mot sömnproblem eller depression. Så prata med din skolsköterska eller skolkurator som kan hjälpa dig med konkreta råd om hur du kan hjälpa din mamma få hjälp.

    Ts, är du en vuxen person som oroar dig för din mamma, så nej, detta är inget ärende för soc., däremot gäller detsamma som ovan (fast i annan form). Vet du om din mamma har haft kontakt med sin vårdcentral? Annars prata med din mamma och kolla om du inte kan boka en tid åt henne där och sedan följer du med henne dit, då hon verkligen kommer iväg till vårdcentralen.

  • Äldre 18 Feb 13:26
    #2
    +1

    Har du någon övrig familj? Pappa? Syskon? Ingen där du kan prata med och prata ihop er lite? I vilket fall som helst så behöver hon komma till VC. Väl där även begära en samtalskontakt. Vad tror du hon skulle säga om du/ni vill att hon ska kontakta VC? Vet inte hur gammal du är, men ung vuxen gissar jag på och du ska inte behöva ta detta själv.

Svar på tråden Hjälpa deprimerad mamma?