• Äldre 21 Feb 09:10
    39659 visningar
    2249 svar
    2249
    39659

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • Äldre 21 Feb 09:57
    #1

    Jag vill gärna följas åt! :))

    Är på min första letrozolkur, är på dag 21 så inväntar med spänning bim! Inga barn sen tidigare så vi längtar såå efter bebis. <3

  • Äldre 21 Feb 10:15
    #2
    Jag hänger gärna på, vi försöker få till första barnet :) Är på dag 9 nu, tog sista tabletterna i första kuren i förrigår och ska göra VUL för att se hur det ser ut imorgon. Har ni känt några biverknignar av Letrozol? Jag tyckte att jag blev extremt trött ganska exakt 6 timmar efter intag, och det verkade hänga med när jag tog dem olika tider dels när vi gick upp senare under helgen och dels då jag glömde ta dem direkt på morgonen en dag.
  • Äldre 21 Feb 10:54
    #3

    Men ja vad roligt!

    Gud så spännande och vänta på bim!! Vilken dag var ägglossning?

    Håller tummarna inför vul!

    Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag mådde på letrozol. Vet dock att jag blir ett hormon monster av provera jag äter för att framalla mens.

    Jag åt första provera tabletten igår så väntar mens om cirka en vecka så letrozol start blir nog nästa helg för mig.

  • Äldre 21 Feb 10:58
    #4

    Här är en till som försöker få till första barnet! Första kuren och vi är på tredje dagen med letrozol nu. Mottagningen var fullbokad ett tag framöver så jag har inte lyckats få till någon kontroll runt cykeldag 12-13, får förlita mig på äl-tester enbart. 


    Jag har fått lite biverkningar, de magkatarr-liknande symptomen kan jag ändå leva med men den kliande känsla av oro jag har i kroppen är nästintill outhärdlig. Tur att man bara ska ta dem i fem dagar annars hade jag nog inte orkat...


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Äldre 21 Feb 12:29
    #5

    Jag skulle egentligen börjat igår, men så var makens spermieprov inte helt ok, de klumpade ihop sig som kunde tyda på infektion, så nu blir det antibiotika för honom i en månad. Så vi valde att vänta en månad tills antibiotikakuren är färdig så försöker vi nästa gång jag får mens igen :) Det blir syskonförsök; har en son på 2,5 år som blev till med hjälp av Pergotime :)

  • Äldre 21 Feb 12:48
    #6
    knivskrik skrev 2019-02-21 10:58:14 följande:

    Här är en till som försöker få till första barnet! Första kuren och vi är på tredje dagen med letrozol nu. Mottagningen var fullbokad ett tag framöver så jag har inte lyckats få till någon kontroll runt cykeldag 12-13, får förlita mig på äl-tester enbart. 

    Jag har fått lite biverkningar, de magkatarr-liknande symptomen kan jag ändå leva med men den kliande känsla av oro jag har i kroppen är nästintill outhärdlig. Tur att man bara ska ta dem i fem dagar annars hade jag nog inte orkat...


    Intressant hur olika det kan vara! Här blev jag halvt ihjältjatad om att jag MÅSTE komma in och göra VUL dag 11-12 om jag tar Letrozol, så man ser att inte för många ägg mognar. Vet inte om det är för att jag fick börja med dubboldos p.g.a. PCO direkt iförsig. Nu blir dag 12 en söndag och då ska jag gå på fredagen innan och sen ev. veckan efter också då det är 50/50 om dag 10 är för tidigt för att se något. Normalt brukar det vara svårt att få tid, men just för dessa kontroller har de tydligen "snabbtider" reserverade, så man kan ringa först när man får mens och ändå komma in på kontroll rätt dag.
  • Äldre 21 Feb 12:59
    #7
    Lunne skrev 2019-02-21 12:48:59 följande:
    Intressant hur olika det kan vara! Här blev jag halvt ihjältjatad om att jag MÅSTE komma in och göra VUL dag 11-12 om jag tar Letrozol, så man ser att inte för många ägg mognar. Vet inte om det är för att jag fick börja med dubboldos p.g.a. PCO direkt iförsig. Nu blir dag 12 en söndag och då ska jag gå på fredagen innan och sen ev. veckan efter också då det är 50/50 om dag 10 är för tidigt för att se något. Normalt brukar det vara svårt att få tid, men just för dessa kontroller har de tydligen "snabbtider" reserverade, så man kan ringa först när man får mens och ändå komma in på kontroll rätt dag.
    Verkligen! Det verkar inte mitt ställe ha, eller så var även dessa fulla. Får hoppas på det bästa ändå! Ja det kan ju spela roll visserligen, jag har fått PCOS bekräftat men fick börja med enkel dos.
    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Äldre 21 Feb 13:10
    #8
    emphz skrev 2019-02-21 10:54:03 följande:

    Men ja vad roligt!

    Gud så spännande och vänta på bim!! Vilken dag var ägglossning?

    Håller tummarna inför vul!

    Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag mådde på letrozol. Vet dock att jag blir ett hormon monster av provera jag äter för att framalla mens.

    Jag åt första provera tabletten igår så väntar mens om cirka en vecka så letrozol start blir nog nästa helg för mig.


    Jag fick utslag 17-18 på ägglossningstesterna, dock fick jag äl-sekret runt 20e, så lite oklart men några dagar tidigare än vanligt!
  • Äldre 21 Feb 13:13
    #9
    Lunne skrev 2019-02-21 10:15:07 följande:

    Jag hänger gärna på, vi försöker få till första barnet :) Är på dag 9 nu, tog sista tabletterna i första kuren i förrigår och ska göra VUL för att se hur det ser ut imorgon. Har ni känt några biverknignar av Letrozol? Jag tyckte att jag blev extremt trött ganska exakt 6 timmar efter intag, och det verkade hänga med när jag tog dem olika tider dels när vi gick upp senare under helgen och dels då jag glömde ta dem direkt på morgonen en dag.


    Jag fick huvudvärk från dag 3-9, ingen extrem huvudvärk men sån där irriterande som aldrig gav sig. Råkade dessutom ut för uvi dag 9-12 men gick över fort med antibiotika, tror även det var en biverkning av letro. Håller tummarna för dig! :)
  • Äldre 21 Feb 13:15
    #10
    Lunne skrev 2019-02-21 12:48:59 följande:

    Intressant hur olika det kan vara! Här blev jag halvt ihjältjatad om att jag MÅSTE komma in och göra VUL dag 11-12 om jag tar Letrozol, så man ser att inte för många ägg mognar. Vet inte om det är för att jag fick börja med dubboldos p.g.a. PCO direkt iförsig. Nu blir dag 12 en söndag och då ska jag gå på fredagen innan och sen ev. veckan efter också då det är 50/50 om dag 10 är för tidigt för att se något. Normalt brukar det vara svårt att få tid, men just för dessa kontroller har de tydligen "snabbtider" reserverade, så man kan ringa först när man får mens och ändå komma in på kontroll rätt dag.


    Ja men verkligen olika, min läkare sa ingenting angående att komma in för ngt VUL. Jag visste om risken för flerbörd sen innan då jag läst på om både pergotime och letrozole men det nämnde han heller inte, Det enda han sa var att vi skulle prova med letrozol i 6 månader och om inte skulle vi söka hjälp igen? Kändes ganska obrydd tyvärr...
Svar på tråden Letrozol - följas åt?