• Äldre 21 Feb 09:10
    39664 visningar
    2249 svar
    2249
    39664

    Letrozol - följas åt?

    Hej.

    Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

    Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

  • Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • Äldre 3 Mar 17:19
    #41

    Lisun - 2 streck hahaha, fick ju googla som en galning men tydligen är det alltid två streck men de ska vara vid stryka haha.

    Jaa kan absolut vara nidis! Dör så spännande, fortsätter hålla tummarna!!

    Vi fick vänta i typ 15 månader inför dotter - först försökte vi själva, utan mens och ägglossning.. När vi väl sökte hjälp var det först kö, sen utredning och sen fick vi till slut äntligen komma igång och då blev jag lyckligtvis gravid på första kuren letrozol ! Idag är hon 15 månader. Så när vi väl fick en riktigt chans att försöka tog det ju sig på första gången, men vägen dit var lång. Sykson resan började i somras. Första försöket tog sig inte, andra försöket tog sig men vi fick tidigt missfall i september. Då valde vi pausa och börjar nu igen Denna månaden! :) eftersom de tog sig på första kuren första gången har man höga hopp så chansen att bli besviken är stor tyvärr..

  • Äldre 3 Mar 18:03
    #42

    Förstår att det såklart inger ett större hopp eftersom det har gått tidigare. Självklart finns en risk att bli besviken. Men Måste vara skönt att veta att sett ?funkar?. :)

  • Äldre 3 Mar 23:18
    #43
    MariaMi skrev 2019-03-03 15:46:03 följande:

    Okej :)

    Jag tror set är precis samma, tror bara s:et står för syndrom. Hypotyreos kan dock göra att ägglossningen uteblir säger min läkaren, men när man har både pcos och hypotyreos kan man inte veta av vilken av dom som gör att ägglossningen uteblir.... typ så har jag fattat det iaf hehe :)

    Förstår helt å hållet, ibland tänker jag att det vore skönt att inte sagt till någon alls faktiskt. Men dom som vet är väldigt fina och så förstående man kan va.

    Eftersom jag hittills aldrig haft någon ägglossning har vi inte kunnat göra några ?riktiga? försök alls som skulle kunnat resultera i graviditet men i början visste vi ej detta utan trodde jag hade ÄL (tog äl-tester som visade positivt 3 mån i rad men fick aldrig mens så trodde vid typ 10 tillfällen att ?jo jag måste va gravid?, men icke...)

    Totalt sen vi började försöka tills nu är det ett år, varav ca 8 månader som vi förstått att det skulle bli svårt. Och ca 6 månader av gynbesök/utredningar..

    Har har det sett ut för er?


    Detdär med ÄL-tester är verkligen jobbigt när man inser att positivt test inte behöver betyda att man får ägglossning! Har de sagt nåt vettigt på gyn utöver att du fick börja med Letrozol?

    Vi började försöka i sommras. Några månader efter att jag slutade med p-ring fick jag typ konstanta mellanblödningar och ingen tydlig mens, då upptäcktes PCO. Precis när vi skulle starta utredning visade det sig dock att jag blivit gravid trots allt. Det blev tyvärr MA i november, och sen massa problem med att allt inte ville komma ut, så nu i februari är första försöket sen dess.
  • Äldre 4 Mar 06:45
    #44
    Lunne skrev 2019-03-03 23:18:11 följande:

    Detdär med ÄL-tester är verkligen jobbigt när man inser att positivt test inte behöver betyda att man får ägglossning! Har de sagt nåt vettigt på gyn utöver att du fick börja med Letrozol?

    Vi började försöka i sommras. Några månader efter att jag slutade med p-ring fick jag typ konstanta mellanblödningar och ingen tydlig mens, då upptäcktes PCO. Precis när vi skulle starta utredning visade det sig dock att jag blivit gravid trots allt. Det blev tyvärr MA i november, och sen massa problem med att allt inte ville komma ut, så nu i februari är första försöket sen dess.


    Ja det kändes verkligen jobbigt särskilt då det blev så otroligt tråkigt med sex-schema kring ÄL varje månad utan att ens finns en rimlig chans.

    Det jag fått veta är: jag har för tunn livmoderslemhinna (stor risk att ett ägg ej kan fästa och att om det fäster har jag stor risk för missfall), många äggblåsor som ser bra ut enligt gyn på äggledarna men har ej tagit ut några och testat kvaliten, förmodligen bra möjligheter om man väl gör ivf.

    Utöver det så Nej egentligen inget mer än att vi provar detta nu annars blir set remiss till ivf. Förra gången sa dom att det var sista ?testet? men det ändrade dom sen till att denna kur jag e på nu är sista. Vi får se imorgon.. orkar inte att dom ska dra ut på det mera om det ej funkar denna gång heller.

    Dessutom börjat oroa mig för att om jag får ÄL nu på denna kur, då ska vi ju försöka hemma givetvis, men hur många månader då? Undra om vårt år börjar om då liksom? Att det blir ett år från att ÄL funkar? Dessutom finns det kanske stor risk att ÄL funkar med Letrozol ena månaden men kanske inte andra?

    Det måste varit otroligt jobbigt med ma, särskilt eftersom ni kämpat med ?onormal? cykel och äntligen fick till det att funka. Och sen, jobbigt att det tar sån lång tid att kunna börja igen..... men det kanske du kände behövdes? Jag vet inte, har aldrig blivit gravid och behövt genomgå nått sånt.

    Har dom utredit er nu innan Letrozolkuren eller bara startat med det?

    Ha en fin dag!
  • Äldre 4 Mar 12:25
    #45
    Lisun skrev 2019-03-03 14:44:55 följande:

    Omg nu när jag gick på toa nyss så fanns en liten mini rosa flytnings-liknande fläck i trosan, nidis???????

    Eller kanske bara mens, men min mens brukar alltid komma med ?buller och bång? om man uttrycker det så........

    Sorry för spam men denna dag verkar liksom aldrig sluta överraska haha


    Jag fick också brua flytningar igår, hoppas såååå att det var en nidblödning. Det sannolika alternativet är nämligen att de mellanblödnignar jag hade typ konstant från strax efter att jag slutade med p-ring hela tiden tills skrapning efter MA är på väg tillbaka :'( Idag har det dock inte kommit något så jag håller tummarna.
  • Äldre 4 Mar 12:36
    #46
    MariaMi skrev 2019-03-04 06:45:32 följande:
    Ja det kändes verkligen jobbigt särskilt då det blev så otroligt tråkigt med sex-schema kring ÄL varje månad utan att ens finns en rimlig chans.

    Det jag fått veta är: jag har för tunn livmoderslemhinna (stor risk att ett ägg ej kan fästa och att om det fäster har jag stor risk för missfall), många äggblåsor som ser bra ut enligt gyn på äggledarna men har ej tagit ut några och testat kvaliten, förmodligen bra möjligheter om man väl gör ivf.

    Utöver det så Nej egentligen inget mer än att vi provar detta nu annars blir set remiss till ivf. Förra gången sa dom att det var sista ?testet? men det ändrade dom sen till att denna kur jag e på nu är sista. Vi får se imorgon.. orkar inte att dom ska dra ut på det mera om det ej funkar denna gång heller.

    Dessutom börjat oroa mig för att om jag får ÄL nu på denna kur, då ska vi ju försöka hemma givetvis, men hur många månader då? Undra om vårt år börjar om då liksom? Att det blir ett år från att ÄL funkar? Dessutom finns det kanske stor risk att ÄL funkar med Letrozol ena månaden men kanske inte andra?

    Det måste varit otroligt jobbigt med ma, särskilt eftersom ni kämpat med ?onormal? cykel och äntligen fick till det att funka. Och sen, jobbigt att det tar sån lång tid att kunna börja igen..... men det kanske du kände behövdes? Jag vet inte, har aldrig blivit gravid och behövt genomgå nått sånt.

    Har dom utredit er nu innan Letrozolkuren eller bara startat med det?

    Ha en fin dag!
    Detdär med hur dem räknar år och om det måste gå exakt ett år verkar skilja enormt mellan olika ställen.. Men jag skulle i första hand hoppas på att du får ÄL med Letrozol. Det är inte ovanligt att folk behöver dubbel eller trippel dos, men när man väl hittat rätt dos ska det vara ganska pålitligt från månad till månad. IVF är ju en betydlgit mer omfattande karusell att syssla med, och inte heller någon garanti för att det ska fungera...

    MA var så klart jobbigt men ajg tror ändå jag tog det relativt bra. Vi försökte egentligen inte från att jag fick reda på PCO och skulle börja utredningen då det kändes rätt hopplöst, så att jag var gravid fick vi veta på besöket för att starta utredning... sen hann det bara gå ett apr veckor innan MA. Mer galen blev jag på att allt inte ville komma ut sen, vi hade gärna kört på direkt igen omd et hade gått.

    Utredningen vi skulle ha gjort var för att kolla att mina ägledare och mannens spermier fungerar, och eftersom så ju uppenbarligen var fallet blev det ingen mer utredning nu utan jag fick börja med Letrozol direkt. Det känns rimligt då vi ju vet att äglossnignen är ett problem och det inte finns anledning att mistänka att något annat är fel i nuläget, efter alla turer med MA:t var jag heller inte ett dugg sugen på fler läkarbesök än nödvändigt i nuläget... 
  • Äldre 4 Mar 19:01
    #47
    Lunne skrev 2019-03-04 12:36:15 följande:

    Detdär med hur dem räknar år och om det måste gå exakt ett år verkar skilja enormt mellan olika ställen.. Men jag skulle i första hand hoppas på att du får ÄL med Letrozol. Det är inte ovanligt att folk behöver dubbel eller trippel dos, men när man väl hittat rätt dos ska det vara ganska pålitligt från månad till månad. IVF är ju en betydlgit mer omfattande karusell att syssla med, och inte heller någon garanti för att det ska fungera...

    MA var så klart jobbigt men ajg tror ändå jag tog det relativt bra. Vi försökte egentligen inte från att jag fick reda på PCO och skulle börja utredningen då det kändes rätt hopplöst, så att jag var gravid fick vi veta på besöket för att starta utredning... sen hann det bara gå ett apr veckor innan MA. Mer galen blev jag på att allt inte ville komma ut sen, vi hade gärna kört på direkt igen omd et hade gått.

    Utredningen vi skulle ha gjort var för att kolla att mina ägledare och mannens spermier fungerar, och eftersom så ju uppenbarligen var fallet blev det ingen mer utredning nu utan jag fick börja med Letrozol direkt. Det känns rimligt då vi ju vet att äglossnignen är ett problem och det inte finns anledning att mistänka att något annat är fel i nuläget, efter alla turer med MA:t var jag heller inte ett dugg sugen på fler läkarbesök än nödvändigt i nuläget... 


    Nej det har du helt rätt i. Självklart vill man slippa ivf. Sjukt hur otålig man blir och försöker hitta vägar själv istället för att bara nöja sig med läkarnas förslag.. är ju på dubbla dosen nu och har aldrig testat det innan så vi får se om det hänt nått nytt.

    Okej då förstår jag. Blir ju många läkarbesök som det är ändå så förstår att du måste gått på sjukt många. Skönt att slippa en period och försöka få igång allt hemifrån istället.

    Hoppas det är nidblödning!! Håller tummarna.

    Imorgon gäller det för mig, ska på vul.... så nervös!!
  • Äldre 4 Mar 19:15
    #48

    Vi har kommit lindrigt undan som lyckats jätte bra på letrozol. Fina blåsor och tog sig första gången så kan inte relatera till hela IVF grejen, men förstår dock att tanken måsre vara tuff. Samtidigt som det måste vara lika tufft och göra kur efter kur med letrozol utan att det händer nåt..

    Ååh så spännande med vul!!

  • Äldre 4 Mar 22:57
    #49

    Och idag kom mensen som ett brev på posten :( men känner mig faktiskt helt ok, snart dags att dra igång med min andra omgång letrozol! Taggad!

    Däremot funderar jag på om jag ska öka dosen denna månad, läst att andra gått från 1 tablett till 2 eller tom 3. Erfarenheter någon? Tack för fina peppen i denna tråd, glad att jag hittade hit. <3

  • Äldre 4 Mar 23:12
    #50

    Hej hoppas det är okej att jag hoppar in här me er :)

    Jag tog min sista Provera tablett i lördags & hoppas mensen ska komma! Vill ju börja me Letrozoldosen.

    Hur långt efter avslutad proverakur kom eran mens igång??

Svar på tråden Letrozol - följas åt?