• Anonym (Jag)
    Äldre 22 Feb 15:23
    1097 visningar
    39 svar
    39
    1097

    Går man på alla kalas?

    Jag och den andra föräldern resonerar helt olika, ena anser att barnen ska gå på alla kalas de är bjudna till om det inte finns ett bra skäl till att inte göra det, bara ?vill inte? är inte ett rimligt skäl medan andra föräldern tycker att det är helt upp till det bjudna barnet att bestämma om hen vill gå.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Går man på alla kalas?
  • Anonym (Anna)
    Äldre 22 Feb 15:25
    #1

    Man går på de kalas man vill gå på. Varför tvinga barnet?

  • Anonym (lite)
    Äldre 22 Feb 15:35
    #2
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-22 15:23:39 följande:

    Jag och den andra föräldern resonerar helt olika, ena anser att barnen ska gå på alla kalas de är bjudna till om det inte finns ett bra skäl till att inte göra det, bara ?vill inte? är inte ett rimligt skäl medan andra föräldern tycker att det är helt upp till det bjudna barnet att bestämma om hen vill gå.

    Vad tycker ni?


    Lite både och.

    Barnet ska självklart få välja själv om det vill gå på kalaset eller inte, inget tvingande.

    Men jag försöker resonera lite om det är så att barnet inte vill bara för att det "inte vill" eller om det ligger nåt annat bakom. Om det bara handlar om att man "inte har lust" försöker jag förklara att barnet som bjuder vill att de som är bjudna ska komma, att ibland kan man göra något man inte har så stor lust till för att göra någon annan glad och att när man själv bjuder på kalas så vill man ju att de bjudna kommer och inte bara stannar hemma för att de inte har lust.

    Sen får barnet fundera och bestämma sig.

    Om hela klassen är bjuden och det inte är så att mitt barn är utvalt av alla att bjudas så känns det mer okej att avstå kalas. Då är de kanske inte så goda vänner utan bara klasskamrater. men om 5 barn är inbjudna och kalaset riskerar att bli tomt så kan det ju vara superviktigt att det kommer någon så att det blir nåt kalas. 

    Ju äldre barnen blir desto mer försöker jag få dem att tänka lite bredare och fundera över vad deras beslut får för konsekvenser. 
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 22 Feb 16:39
    #3

    Här är det lite delat. Vår son är 7år och ganska blyg så vi tycker det är bra att han går på kalas så han får träna på sociala koder. Än sålänge har han aldrig sagt att han inte vill heller så men skulle han säga mej skulle vi nog försöka luska ut varför.

  • Äldre 22 Feb 17:16
    #4

    Hm inte självklart svar.
    Mina barn har aldrig sagt nej till ett kalas men om någon av dom skulle göra det skulle jag undrar varför. Ligger det något bakom det, gillar man inte det barnet som bjuder till kalas? är det något annat barn eller fler barn som ska komma som barnet inte vill umgås med osv.
    Har det hänt något osv.

    Kan barnet ge ett bra svar på varför man inte vill gå så lyssnar jag förstås på det.
    Men det är ju tråkigt för det barnet som bjuder in till kalaset om det är flera som inte kommer.
    Kanske har andra barn pratat om att inte gå och det smittar av sig osv.

    Det beror också lite på hur gammalt barnet är och hur många som är bjudna.
    Men vi har inte varit i den situationen att barnen sagt nej så därför skulle vi bli förvånade och tro att något mer låg bakom men så behöver det ju inte vara i andra familjer.

  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 22 Feb 17:49
    #5

    Jag håller med många av svaren ovan. Dvs, det handlar om ålder på barnet, det handlar om att diskutera med sitt barn och försöka hitta motiven bakom detta "vill inte".

    Jag skulle aldrig bara köra den enkla laissez-fair och bara falla till föga för ett enkelt "vill inte". Och har heller aldrig gjort.

    För det finns tusen och en saker som ett barn i olika perioder "inte vill göra". Och faller man bara till föga för det så kan det skapa en mängd med problem längre fram i livet.

    Det handlar inte om att tvinga, det handlar om att motivera!

    Hela skolgången i dagens skola handlar om att kunna utveckla sitt resonemang, annars så har man som elev inte en möjlighet att ta sig från ett E till ett A i betyg exempelvis.

    Då kan man göra klokt i att låta sina barn även lära sig att motivera sina svar, sina åsikter även på hemmaplan och på fritiden, och inte bara acceptera ett enkelt "vill inte". 

    Finns det vettiga motiv, argument så absolut, avstå ett kalas. Men då bör man även som förälder inte bli irriterad den dagen det slutar komma inbjudningar...

    Sen brukar det ibland falla på sin orimlighet att man kan gå på alla kalas ändå, så har det varit för mina barn och deras kompisar.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 19:32
    #6

    Barnet i fråga går i ettan och vi vet inte hur många som är bjudna.

  • Anonym (Lina)
    Äldre 22 Feb 19:41
    #7

    Min dotter är 5, hon går på dom kalasen hon vill gå på, tvingar aldrig men såklart frågar jag flera gånger om hon är säker om hon tackat nej till ett kalas, Tycker det är kalas hela tiden så då blir det väl ingen stor grej om man tackar nej till vissa.

  • Anonym (ezy)
    Äldre 22 Feb 19:45
    #8

    Barnet bestämmer om den vill eller inte. Samma med vilka den vill bjuda in till sina egna kalas.

  • Äldre 22 Feb 19:45
    #9
    +1

    I sammanhanget är det viktigt att man har koll så att ett nej till att gå på kalaset inte beror på att några mobbare i klassen försöker se till så att INGEN vågar gå på just det här barnets kakas. Sånt har ju hänt, man får inte vara naiv.

  • Anonym (nja)
    Äldre 22 Feb 19:49
    #10
    +1

    Visst kan man strunta i att gå till kalas som man är bjudna till men då kanske man inte ska se förvånad ut när ingen vill komma på ens engna barns kalas heller.

    Annars kanman ju avväga från fall till fall, kalas där många kommer gör det nog ingen större skillnad om ett barn inte kommer till men om det är ett barn som inte har många vänner då kanske man kan åka iallafall, om inte annat lär man ju sitt barn det här med empati och omtanke

Svar på tråden Går man på alla kalas?