• Anonym (Jag)
    Äldre 22 Feb 15:23
    1095 visningar
    39 svar
    39
    1095

    Går man på alla kalas?

    Jag och den andra föräldern resonerar helt olika, ena anser att barnen ska gå på alla kalas de är bjudna till om det inte finns ett bra skäl till att inte göra det, bara ?vill inte? är inte ett rimligt skäl medan andra föräldern tycker att det är helt upp till det bjudna barnet att bestämma om hen vill gå.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Går man på alla kalas?
  • Anonym (föräl­der)
    Äldre 23 Feb 23:34
    #21

    Att man bjuder på lekland behöver inte alls betyda status.
    Många har inte plats i sina hem för många barn och de flesta barn gillar lekland.
    Det kan vara den enklaste utvägen när barnet ska ha kalas och man bor trångt.

    Men sen tycker jag ändå att man ska tänka till varför ett barn säger nej till ett kalas om dom är yngre som förskola eller lågstadiet.
    Är det för att dom inte är nära kompisar och många är bjudna, då är det ok förstås men är det ett barn som är utanför och kanske mobbat och andra barn säger att dom inte tänker gå och då andra barn bara hänger på är det inte ok.

    Mina barn har aldrig sagt nej till ett kalas för dom tycker att det är kul med kalas och att ha roligt med kompisar. Jag skulle undra om dom inte ville gå, är det för att den som bjuder inte är en kompis som dom gillar eller har andra påverkat dom eller kommer andra som dom inte gillar.
    Det finns ju en anledning till att man tackar nej till kalas som ju faktiskt oftast är roliga.

  • Äldre 23 Feb 23:41
    #22
    +1
    Anonym (Mam) skrev 2019-02-23 23:01:02 följande:

    Jag förstår er som menar att det är hemskt för barnet som har kalaset om ingen kommer, MEN samtidigt kan jag även tycka att det är er föräldrar som har startat igång en väldig hysteri kring dessa kalas!

    Förr, när jag var liten, bjöd man in sina kusiner och grannbarnen på sin höjd och åt en hemmagjord tårta med geléhallon på. Typ. I dag verkar det mesta handla om status. Man hyr in sig på lekland, bjuder hela klassen, har mat, tårta, presenter för hundralappar per styck, hyr gympasalen osv osv... Snacka om upptrissat! Detta har ju föräldrarna skapat och så pågår det en slags tävlan i vem som har bäst, störst och vackrast kalas. Kan man inte tona ner det lite?


    Jag vet inte hur gammal du är ,men när jag var i kalasåldern i slutet av 70-talet och början på 80-talet så bjöd alla barn jag kände på riktiga kalas, inte kusiner eller grannar utan ofta hela klassen eller halva åtminstone. Man hade hemmakalas som var mycket mer organiserade med lekar och hembakat och fiskdamm, och det var roligare än dessa hemska leklands-kalas med äcklig mat och där alla barnen springer runt var för sig utan att ens leka tillsammans.
    Jag tycker hemma-kalasen är mycket mer värda, de andra kalasen känns bara som en enkel lösning för föräldrarna som slipper göra någonting alls. Fattar inte hur det kan anses som status, känns mer som om det är arbetarklassen som nappar på leklandskalas medan medelklassen har mer traditionella kalas hemma i villan....
  • Anonym (Lelle­)
    Äldre 24 Feb 09:49
    #23
    -1
    Anonym (Abc) skrev 2019-02-23 06:25:15 följande:

    Jag har två barn. Ett där många tackade nej till kalasinbjudan och det kommer förre och färre inbjudningar år för år (våren i trean upphötde de komma helt) och en som får inbjudningar till höger och vänster. Den förtvivlan som jag sett mitt äldsta barn uppleva när nejen droppar in är inget jag önskar någon och jag skulle aldrig acceptera att mitt barn bara sa nej för att den känner för det.

    Man går inte på kalas bara för sin egen skull utan även för den som bjuders skull och man bör tänka till ordentligt innan man tackar nej utan anledning.


    Horribelt att inte låta ett barn få tacka nej till ett kalas som hen inte vill gå på.
    Psykisk misshandel av barn.
  • Äldre 24 Feb 10:09
    #24
    +1
    Anonym (Lelle) skrev 2019-02-24 09:49:46 följande:
    Horribelt att inte låta ett barn få tacka nej till ett kalas som hen inte vill gå på.
    Psykisk misshandel av barn.
    Ja, stackars barn som blir bjudna på kalas. Verkligen horribelt. Hoppas att du var ironisk.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 10:11
    #25

    Hen vill inte gå för att hen inte tycker om kalasbarnet säger hen nu.

  • Anonym (Lelle­)
    Äldre 24 Feb 10:15
    #26
    tankfull skrev 2019-02-24 10:09:20 följande:
    Ja, stackars barn som blir bjudna på kalas. Verkligen horribelt. Hoppas att du var ironisk.
    Jag var inte ironisk. 
    Jag reagerar mot att barnets vilja, att inte vilja gå på kalas, inte respekteras. Det är horribelt. 
  • Äldre 24 Feb 10:25
    #27
    +1
    Anonym (Lelle) skrev 2019-02-24 10:15:20 följande:
    Jag var inte ironisk. 
    Jag reagerar mot att barnets vilja, att inte vilja gå på kalas, inte respekteras. Det är horribelt. 
    Om det är ett barn som är mobbat eller det finns verkliga skäl till varför barnet inte ska gå är det en sak. Annars tycker inte jag att man ska låta barn slippa allting som de inte vill göra. Man utvecklas som människa av att befinna sig i olika sammanhang, inte av att undvika allting jämt. Man kanske inte har lust att gå till jobbet, till skolan, till sin fritidsaktivitet, träffa kusinerna, träffa morfar - ska man då låta barnet slippa alla jobbigheter? Då har man nog ett grymt bortskämt barn till slut som inte kan hantera problem. Det är ett kalas med barn, godis och tårta vi pratar om, inte ett arbetsläger för barn. 
    Man kan gå dit och vill man hem efter en stund får väl föräldrarna hämta, men då har man i alla fall gett det en chans. Det kan ju faktiskt bli KUL!!
  • Äldre 24 Feb 10:31
    #28

    Så länge man inte redan hade annat inbokat eller blir sjuk så går man på kalas man blir bjuden på oavsett om man är barn eller vuxen.
    Undantag så klart om den som brukar mobba och slå en bjuder hem en på kalas...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 24 Feb 10:44
    #29
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2019-02-24 10:11:18 följande:

    Hen vill inte gå för att hen inte tycker om kalasbarnet säger hen nu.


    Men det finns väl andra barn på kalaset som ditt barn kan leka med istället?
  • Anonym (Lelle­)
    Äldre 24 Feb 11:15
    #30
    tankfull skrev 2019-02-24 10:44:02 följande:
    Men det finns väl andra barn på kalaset som ditt barn kan leka med istället?
    Men om hen inte vill gå dit så ska väl hen för helvete inte bli tvingas att gå dit. Det kallar att respektera någons vilja. Det brukar få positiva följdkonsekvenser.
  • Anonym (Lelle­)
    Äldre 24 Feb 11:17
    #31
    tankfull skrev 2019-02-24 10:44:02 följande:
    Men det finns väl andra barn på kalaset som ditt barn kan leka med istället?
    Men om hen inte vill gå dit så ska väl hen inte bli tvingas att gå dit. Det kallas att respektera någons vilja. Det brukar få positiva följdkonsekvenser. Vad är problemet med att lyssna på vad personen vill och känner för?
  • Anonym (ezy)
    Äldre 24 Feb 12:47
    #32
    tankfull skrev 2019-02-24 10:09:20 följande:

    Ja, stackars barn som blir bjudna på kalas. Verkligen horribelt. Hoppas att du var ironisk.


    Finns faktiskt en hel del människor som inte trivs i sociala tillställningar. Alla har vi varit barn..
  • Äldre 24 Feb 13:06
    #33

    Jag ser ingen anledning till att tvinga om barnet inte vill.

    Hur ska barn lära dig att respektera och ta hänsyn till andra, om de inte ens får detsamma av sina föräldrar?

    Jag tycker man ska bena ut varför barnet inte vill och se om man kan hjälpa barnet att ändra sig. Men absolut aldrig tvinga.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 24 Feb 18:06
    #34
    +1
    Anonym (Lelle) skrev 2019-02-24 11:17:30 följande:
    Men om hen inte vill gå dit så ska väl hen inte bli tvingas att gå dit. Det kallas att respektera någons vilja. Det brukar få positiva följdkonsekvenser. Vad är problemet med att lyssna på vad personen vill och känner för?
    Varför citerar du mig två gånger och svär och har dig när det inte ens är dig jag vände mig till? Det är inte ditt barn det gäller. Jag ställde en fråga till TS, inte till dig. Jag har redan fattat att du inte vill att dina barn ska gå på kalas för allt i världen. 
  • Äldre 24 Feb 18:11
    #35
    +1
    Anonym (ezy) skrev 2019-02-24 12:47:55 följande:
    Finns faktiskt en hel del människor som inte trivs i sociala tillställningar. Alla har vi varit barn..
    Absolut. Men det finns också barn nuförtiden som inte är sociala med andra barn för att de sitter med mobil, platta eller TV-spel hela tiden. De barnen kanske inte orkar/vill vara sociala för att det är bekvämt att bli underhållen av en skärm och då kan det vara bra att man låter dem träna på att vara sociala och umgås med folk. Man kan ju även skapa ett utanförskap hos barnet om det inte är med på kalas när de andra i klassen är det. Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att prova att gå på kalaset åtminstone, man kan ju gå hem om man inte trivs.
  • Anonym (ezy)
    Äldre 24 Feb 18:43
    #36
    tankfull skrev 2019-02-24 18:11:38 följande:

    Absolut. Men det finns också barn nuförtiden som inte är sociala med andra barn för att de sitter med mobil, platta eller TV-spel hela tiden. De barnen kanske inte orkar/vill vara sociala för att det är bekvämt att bli underhållen av en skärm och då kan det vara bra att man låter dem träna på att vara sociala och umgås med folk. Man kan ju även skapa ett utanförskap hos barnet om det inte är med på kalas när de andra i klassen är det. Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att prova att gå på kalaset åtminstone, man kan ju gå hem om man inte trivs.


    Visst kan sociallt umgänge vara nyttigt utanför skolan, skulle jag själv uppmuntra till en viss nivå. Men har full förståelse för att man inte vill/orkar alla gånger. Särskilt inte om man hamnar i en föräldrar/barn grupp som har nån tävling i kalas, gärna med grannklassen inräknad så det snittar med ett i veckan. Ovanligt ja, men det händer.
  • Äldre 24 Feb 19:00
    #37
    Anonym (ezy) skrev 2019-02-24 18:43:01 följande:
    Visst kan sociallt umgänge vara nyttigt utanför skolan, skulle jag själv uppmuntra till en viss nivå. Men har full förståelse för att man inte vill/orkar alla gånger. Särskilt inte om man hamnar i en föräldrar/barn grupp som har nån tävling i kalas, gärna med grannklassen inräknad så det snittar med ett i veckan. Ovanligt ja, men det händer.
    Jag har aldrig varit med om att det blivit för många kalas. Det brukar bli några fler just i mars och april, men det har aldrig varit något problem. Har man så många kalas att gå på så har man ju åtminstone varit social om man går på några av dem så då är det väl okej att barnet inte vill gå på alla (förutom att det är synd om födelsedagsbarnet då kanske). Min dotter har massor av energi och älskar att  vara social så hon har aldrig sagt att hon inte vill gå på något kalas, men hade det varit så mycket som ett i veckan året om så hade hon kanske också tröttnat. Åtminstone på leklandskalas som är likadana allihop :)
  • Äldre 24 Feb 21:54
    #38

    Jag tycker att barnet själv får välja om det vill gå. Men har de tackat ja så ska det gå. Alltså inget ångra sig i sista sekund.

  • Anonym (Lelle­)
    Äldre 24 Feb 22:00
    #39
    tankfull skrev 2019-02-24 18:06:30 följande:
    Varför citerar du mig två gånger och svär och har dig när det inte ens är dig jag vände mig till? Det är inte ditt barn det gäller. Jag ställde en fråga till TS, inte till dig. Jag har redan fattat att du inte vill att dina barn ska gå på kalas för allt i världen. 
    Får jag inte citera dig nu, eller svära? Du citerar ju mig och kommenterar det jag skriver. Det är väl inte ditt barn heller. Det är ju ett forum där människor får ge sin synpunkt på ett ämne. Och här finns en knapp om man önskar citera någon. Och jag ställde en fråga till dig. Du vet ingenting om vad jag vill. Du feltolkar information. Men det är okej det med Skrattande
Svar på tråden Går man på alla kalas?