• Äldre 25 Feb 12:15
    488 visningar
    14 svar
    +1
    14
    488

    Varför saknar "bebis" böjningsform på Familjeliv?

    Jag har sett att det ofta, och i synnerhet på Familjeliv, saknas en böjningsform på "bebis". Både i forumet och i redaktionell text, så skrivs väldigt ofta "bebis" där det rimligen borde stått "bebisen". Vad beror det på?

    Exempel:

    "När bebis kommer"

    "Har svårt att knyta an till bebis"

  • Svar på tråden Varför saknar "bebis" böjningsform på Familjeliv?
  • Äldre 25 Feb 12:24
    #1

    Ordet saknar inte böjningsform, bara att endel struntar i att böja ordet.  Är väl främst för att det handlar om en specifik bebis och att det låter gulligare skulle jag tro.

  • Äldre 25 Feb 12:32
    #2
    +1
    Griseknoen35 skrev 2019-02-25 12:24:05 följande:

    Ordet saknar inte böjningsform, bara att endel struntar i att böja ordet.  Är väl främst för att det handlar om en specifik bebis och att det låter gulligare skulle jag tro.


    Om det handlar om en specifik bebis är det ju dest större anledning att använda bestämd form.

    Varför skulle det låta gulligt att använda obestämd form? Låter ju bara korkat.

    ?Barn hade med sig påskpyssel hem från fritids?

    ?Fru ringde och påminde mig om att köpa mjölk?
  • Äldre 25 Feb 12:35
    #3
    +1
    Griseknoen35 skrev 2019-02-25 12:24:05 följande:

    Ordet saknar inte böjningsform, bara att endel struntar i att böja ordet.  Är väl främst för att det handlar om en specifik bebis och att det låter gulligare skulle jag tro.


    Jag tror du har rätt i att många tycker att det låter gulligare.

    Men i själva verket låter det ju bara... eh, puckat. Glad Som om bebis vore ett egennamn. I foruminlägg kan man väl stå ut med det. Då är det ju amatörer som skriver. Men i redaktionell text? Huga.
  • Äldre 25 Feb 12:38
    #4

    Det har väl med medicinsk benämning att göra? Vet att samma sak gäller andra medicinska termer, som "penis", som aldrig skrivs i bestämd form.

  • Äldre 25 Feb 12:51
    #5
    korngryn skrev 2019-02-25 12:32:13 följande:
    Om det handlar om en specifik bebis är det ju dest större anledning att använda bestämd form.

    Varför skulle det låta gulligt att använda obestämd form? Låter ju bara korkat.
    Barn hade med sig påskpyssel hem från fritids
    Fru ringde och påminde mig om att köpa mjölk
    Det får du ta med dem som skriver så ;) Själv kallade jag aldrig mina barn för bebis eller bebisen, möjligtvis kunde kanske "lillen" användas ibland men de hade riktiga namn alla tre som användes flitigt och fortfarande används flitigt. :) 
  • Äldre 25 Feb 13:22
    #6
    Bjoer skrev 2019-02-25 12:38:12 följande:

    Det har väl med medicinsk benämning att göra? Vet att samma sak gäller andra medicinska termer, som "penis", som aldrig skrivs i bestämd form.


    Men bebis är väl aldrig en medicinsk term på svenska?

    Penisen, snoppen och kuken används väl i dagligt tal och skrift annars?
  • Äldre 25 Feb 13:28
    #7
    VillaVillerkulla skrev 2019-02-25 13:22:42 följande:
    Men bebis är väl aldrig en medicinsk term på svenska?

    Penisen, snoppen och kuken används väl i dagligt tal och skrift annars?
    Är det inte? Så uppfattar jag det iaf.

    Ja, men inte i medicinska skrifter som jag uppfattat det.
  • Äldre 25 Feb 13:47
    #8
    Bjoer skrev 2019-02-25 12:38:12 följande:

    Det har väl med medicinsk benämning att göra? Vet att samma sak gäller andra medicinska termer, som "penis", som aldrig skrivs i bestämd form.


    Skillnaden är att penis ÄR en latinsk medicinsk term, och därför är det rätt att använda obestämd form. Samma med det latinska ordet rektor, det ska också användas i obestämd form.

    Men bebis är ingen medicinsk term, inte ens latin, utan kan närmast beskrivas som ett slanguttryck.

    Därför är det inte jämförbart.
  • Äldre 25 Feb 14:05
    #9
    korngryn skrev 2019-02-25 13:47:48 följande:
    Skillnaden är att penis ÄR en latinsk medicinsk term, och därför är det rätt att använda obestämd form. Samma med det latinska ordet rektor, det ska också användas i obestämd form.

    Men bebis är ingen medicinsk term, inte ens latin, utan kan närmast beskrivas som ett slanguttryck.

    Därför är det inte jämförbart.
    Håller helt med, men jag kan tänka mig att det är därför folk använder det utan böjning. Pga. andra latinska ord och hur de används.
  • Äldre 25 Feb 14:53
    #10

    Kan det inte ha att göra att man vill skriva med en större närhet/värme i texten och eftersom allt kring bebisen är okänt så för att komma bort från objektskänslan så nyttjar man ordet bebis på ett sätt som påminner om ett egennamn?

    Inte sötare i texten men istället lite närmre och för att respektera och tom försöka höja bebisens personstatus

  • Äldre 25 Feb 14:56
    #11

    Finns ju ungefär samma, fast tvärtom fenomenet, där partners talar om sin partner med ?frugan ? eller ?mannen? eller ?hustrun? istället för att använda egennamnet. Då blir det istället en skämtsam distansiering till personen

  • Äldre 25 Feb 17:20
    #12
    möjligt skrev 2019-02-25 14:53:15 följande:
    Kan det inte ha att göra att man vill skriva med en större närhet/värme i texten och eftersom allt kring bebisen är okänt så för att komma bort från objektskänslan så nyttjar man ordet bebis på ett sätt som påminner om ett egennamn?
    Inte sötare i texten men istället lite närmre och för att respektera och tom försöka höja bebisens personstatus
    Jag tror du har rätt, det gäller ju en specifik bebis, vilket i allmänhet framgår av texten. Sen är ordet bebisar lite knöligt att säga, även om det är grammatiskt korrekt.
  • Äldre 25 Feb 17:41
    #13
    Tecum skrev 2019-02-25 17:20:32 följande:
    Jag tror du har rätt, det gäller ju en specifik bebis, vilket i allmänhet framgår av texten. Sen är ordet bebisar lite knöligt att säga, även om det är grammatiskt korrekt.
    Jag tycker inte att ordet bebisar (eller bebisen) är mer knöligt att säga än bebis. Det är inte svårt alls att uttala.
  • Äldre 25 Feb 18:34
    #14

    Det låter lite lillgammalt för mig. Vissa använder även andra ord på samma sätt som mamma, pappa eller lillebror. Det förekommer även på engelska med motsvarande konstruktion: Give baby a bath, eller That is not good for baby och verkar vara särskilt populärt i reklam för babyprodukter. Det används som ett smeknamn eller aptonym, kanske?

Svar på tråden Varför saknar "bebis" böjningsform på Familjeliv?