• Anonym (oroligpappa)

    Väntar fel kön, krossat förhållande

    Vi är en  normal familj som har ett barn och väntar vårt andra barn. 


    Problemen började när vi tog reda på kön på andra barnet (nipt). Det fanns starka  önskemål/drömmar från min fru om att även nummer två skulle bli en tjej. 


    Nu verkar det inte bli så utan en lite pojke kommer komma.

    Detta mottogs med en stor besvikelse hos min fru, så pass att hon ville göra abort. Detta hade varit ett alternativ då det var ganska tidigt i graviditeten men jag var inte alls beredd på att min fru skulle påverkas så av detta och under flera veckor diskuterade vi det fram o tillbaka. För mig spelar kön inte någon roll. Huvudsaken att det är ett friskt barn. Men för min fru däremot fanns aldrig det alternativet. Nu ser hon bara två alternativ. Antingen skiljer vi oss eller adopterar vi bort barnet.

    Abort som alternativ föll till slut bort då en sen abort verkade ganska tuff.  Men nu går hon och är så ångerfull och planerar skilsmässa eller hotar med att adoptera bort barnet.
    Hon kan inte se sig som en pojkmamma och säger att hon aldrig kommer klara av att ha en pojke i familjen, att hon hellre är ensam än går och är avundsjuk på andra som fått två tjejer. 


     


    Hels situationen är helt absurd och jag är bokstavligt talad chockad. Hon vill alltså  förstöra familjen.  Låta dottern (och den kommande pojken) växa upp med skilda föräldrar eller adoptera bort barnet  för att det inte motsvarar hennes dröm. 
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre. 
    Jag är orolig för vår dotter, för vad som kommer att hända. Jag är orolig att min fru mår så pass dåligt psykiskt att hennes förmåga att ta beslut är begränsad. Det känns inte som en normal tanke att ta när vi lever i ett bra förhållande (tills nu då) och har en fin dotter redan. 

    Själv mår jag härefter. Känner mig både dum, ledsen och bedragen. 
    Hade vi diskuterat det helt innan kunde man ju faktiskt på allvar hitta en väg att garantera kön vi a ivf ( till en rätt häftig prispeng)  
    Dum att jag inte har sett detta innan eller att vi inte pratat igenom till 100% samtidigt som jag är sjukt rädd för hur det kommer gå. Vad händer om hon går igenom hela graviditeten och sen vill skiljas och jag blir ensam med pojken med skilsmässa och allt vad det innebär med en nyfödd.  Vad har hänt, kan min fru drabbats av en sådan depression eller chock att hon kan göra så här? Någon som har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Väntar fel kön, krossat förhållande
  • Anonym (4-barnsfar)

    Frun kan inte adoptera bort barnet utan den bilologiska pappans medgivande.
    Om det blir skilsmässa i det här fallet och mamman inte vill ha vårdnaden, så kan den biologiska pappan ta vårdnaden.

  • Anonym (oroligpappa)
    Anonym (4-barnsfar) skrev 2019-02-28 13:37:47 följande:

    Frun kan inte adoptera bort barnet utan den bilologiska pappans medgivande.
    Om det blir skilsmässa i det här fallet och mamman inte vill ha vårdnaden, så kan den biologiska pappan ta vårdnaden.


    Jag känner ju att jag hellre tar barnet än att adoptera bort det. För mig ser den framtiden mycket mer positiv ut än att veta att vårt barn är hos någon annan. uh svider i hjärtat bara av tanken. Jag kan absolut tänka mig att dra det hela vägen men vill såklart att min fru söker hjälp , även om det skulle bli skilsmässa så för hennes egen skull och för att veta att dottern har en stabil mamma. Vet inte mkt om psykoser men känns som det kan leda till mkt följdproblem om bara inte självläker för att man tar bort "problemet" från synfältet. 
  • Anonym (Mom)
    Anonym (4-barnsfar) skrev 2019-02-28 13:35:39 följande:
    Det där stämmer inte. Det är inte förälderns uppgift att försöka styra barnets "sociala kön". Vilket kön man uppfattar sig som är huvudsakligen medfött, även om det inte stämmer med kromosomuppsättningen.
    I vissa kretsar stämmer det visst! Nämligen att föräldrarna styr sitt barns kön mot ett visst håll (det andra könet) för att det passar bättre in i gruppens - obs ej familjens, utan gruppens kontext. Det är könsmanipulation det är frågan om. Det existerar och lär nog bli vanligare.
  • Bjoer
    Anonym (Mom) skrev 2019-02-28 14:37:06 följande:
    I vissa kretsar stämmer det visst! Nämligen att föräldrarna styr sitt barns kön mot ett visst håll (det andra könet) för att det passar bättre in i gruppens - obs ej familjens, utan gruppens kontext. Det är könsmanipulation det är frågan om. Det existerar och lär nog bli vanligare.
    Nej, alltså, de kan försöka men det kommer inte gå ifall det inte stämmer överens med barnets egna könsuppfattning. På sin höjd kan de förvirra barnet.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mom) skrev 2019-02-28 14:37:06 följande:

    I vissa kretsar stämmer det visst! Nämligen att föräldrarna styr sitt barns kön mot ett visst håll (det andra könet) för att det passar bättre in i gruppens - obs ej familjens, utan gruppens kontext. Det är könsmanipulation det är frågan om. Det existerar och lär nog bli vanligare.


    Äh lägg av så överdrivet. Knäppa föräldrar finns det förstås alltid, men ingen normalfuntad individ skulle tvinga på barnet ett annat kön. Det går ju inte heller.

    På förskola mm handlar det ist om att alla barn ska ges möjligheter att vara precis den man vill
  • Anonym (sjukt 2)

    Detta är bland det galnaste jag läst på länge!

    Vad är det för fel på "vissa" kvinnor egentligen? Har sett fler trådar med kvinnor som absolut inte kan tänka sig få en pojke. Men jag tror aldrig jag hört män gapa om att de tänker lämna ifall det blir en flicka. 


    När jag födde barn fick man inte veta kön i förväg, borde bli förbjudet att veta på förhand så slipper man dessa gnäll och besvikelser. Jag är så glad att jag aldrig fick veta, var så mycket mer spännande.

    Vem föredrar inte att få en present som man inte redan vet innehållet i?

  • Anonym (jessie)

    Skilsmässa ELLER adoption alltså? Hon är beredd att ta hand om en son utan dig, men inte tillsammans med dig? Det verkar inte vettigt någonstans, inget av det. Sök hjälp snarast. Hon kanske har drabbats av någon slags psykos?

  • v i r r a
    Anonym (jessie) skrev 2019-02-28 16:52:58 följande:

    Skilsmässa ELLER adoption alltså? Hon är beredd att ta hand om en son utan dig, men inte tillsammans med dig? Det verkar inte vettigt någonstans, inget av det. Sök hjälp snarast. Hon kanske har drabbats av någon slags psykos?


    Hon menar väl att det blir skilsmässa om pappan inte går med på adoption. Jag iofs det skulle bli skilsmässa även om barnet skulle adopteras bort.
  • Anonym (jessie)
    v i r r a skrev 2019-02-28 17:03:16 följande:
    Hon menar väl att det blir skilsmässa om pappan inte går med på adoption. Jag iofs det skulle bli skilsmässa även om barnet skulle adopteras bort.
    Jo, jag förstod det, men förstår inte hur alternativet att inte adoptera bort kan finnas eftersom hon inte vill att sonen ska finnas i hennes liv, men antar att hon då tänker att hon ger upp barnet till pappan som ensam vårdnadshavare.
  • MaryM

    Jag tvivlar på att hon har en psykos. Det vore märkligt att hon "bara" har detta som är knäppt då. Nej jag tror att hon känner så här på riktigt. Och det är faktiskt mer skrämmande tycker jag.

    Jag har en son och en dotter. Min son är så lugn och fin och godhjärtad och har alltid varit.

    TS.. klart du kan hoppas att hon ändrar sig, men försök att planera för att hon inte gör det. Du måste ju tex prata med ditt jobb om att du troligen blir föräldraledig en längre tid om bara några månader. Jag tycker för övrigt att även om hon skulle ändra sig när sonen föds så bör du vara hemma med än 10 dagar i början.

    Hur lång tid är det kvar tills han ska födas?


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
Svar på tråden Väntar fel kön, krossat förhållande