• Colourfulrainbow

    Vilka böcker har verkligen berört dig länge?

    Vill gärna veta om ni har någon bok som ni inte kunde släppa, som fick er att till exempel gråta, bli arg, bli upprörd eller glad. En bok som ni kan tänka på trots att det gått flera år sedan ni läste den.

    Jag läste Godnatt Mister Tom som barn och den boken berörde mig. Pendlade mellan förtvivlan och glädje. I vuxen ålder har jag läst en bok som jag inte kommer på titeln på just nu, men det var en bok där en kvinna som sålt sex redan i tidig ålder berättade sin historia. Detaljerade berättelser som fick mig att rysa och bli ledsen för hennes skull.

  • Svar på tråden Vilka böcker har verkligen berört dig länge?
  • Anonym (Xxx)

    När jag var barn och även tonåring läste jag jättemycket. All ungdomslitteratur man kunde tänka sig. Kommer ihåg att jag älskade alla Maria Gripes böcker; Skuggan över Stenbänken, Tre trappor upp med hiss osv. När jag blev äldre läste jag även lite tyngre bokserier som Utvandrarna och min absoluta favorit Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström, om hur Stockholm förändrades från 1850 och framåt. Har alltid fascinerats av hur folk hade det förr och hur saker och ting har utvecklats. Efter tonåren var det bara som att jag slutade tycka det var roligt att läsa, och har inte läst en bok på 15 år. Läser såklart artiklar och liknande. Men underligt är det

  • 10oktober

    Peter Pohls "Jag saknar dig, jag saknar dig" samt en annan av hans böcker som handlade om en pojke på kollo som blev mobbad.

    Sen en bok som jag inte alls minns vad den heter men som handlade om en tjej på 1700-talet (?) som ska rymma med sin älskare. De ska mötas i ett öde torn men hon blir instängd och kan inte komma ut och han dyker aldrig upp. Det slutar med att hon svälter ihjäl. Om jag minns rätt så var det baserat på en sann historia där man hittade henne och hennes dagbok.

  • souci

    Nässlorna blommar & Vägen ut, Harry Martinsson

    En berättelse om kärlek och mörker, Amos Oz

    Pojkår, J M Coetzee

    De minns jag som ovanligt fina och underhållande. Gillar biografier

  • Furienna
    10oktober skrev 2019-02-28 15:04:26 följande:

    Sen en bok som jag inte alls minns vad den heter men som handlade om en tjej på 1700-talet (?) som ska rymma med sin älskare. De ska mötas i ett öde torn men hon blir instängd och kan inte komma ut och han dyker aldrig upp. Det slutar med att hon svälter ihjäl. Om jag minns rätt så var det baserat på en sann historia där man hittade henne och hennes dagbok.


    "Idilia Dubbs dagbok" av Genevieve Hill. Den är mycket hemsk. :(

    Jag har själv blivit mycket berörd av flera böcker:

    "En plats att vila på" av Vibeke Olsson

    "Överenskommelser" av Simlna Ahrnstedt

    "Flickan i medaljongen" av Emma Vall.
  • Shoegal81

    Utvandrarna/Invandrarna av Wilhelm Moberg. Läste dem i tonåren och tror att de till en liten del ligger bakom det faktum att jag utvandrade till USA i vuxen ålder. De berörde mig starkt.

  • Anonym (Singeltjej)

    Inte utan min dotter... Kommer aldrig våga dejta en muslimsk man efter den. Bedrövligt ja. Men tyvärr så satte den väldigt djupa spår i mig.

  • Tomelilla15

    Har också berörts av några böcker som nämnts. Pojken som kallades det och PerAnders Fogelströms böcker om Staden. Fantastiska. Sen har jag alltid älskat böckerna om Miranda, tex Miranda och pärlhalsbandet. En serie i kanske 12 böcker om en flicka som växer upp med sin fattiga mamma i Sverige, en skildring av arbetarklass.

    En sorglig bok jag älskat heter Som om jag inte fanns

    av Kerstin Johansson i backe.

  • Deceree1
    sextiotalist skrev 2019-02-27 18:46:40 följande:

    Två enkla, inte så djupa böcker.

    Snäcksamlaren, en roman om en stark kvinna och hennes tre barn, utspelar sig under nästa hela 1900-talet.

    Men va? Det är en av mina stora favoriter också !:))

    Tanamera, en roman som utspelar sig under andra världskriget i Singapore och den omöjliga kärleken mellan en engelsman av fin familj och en kinesiska, också av en fin familj.


  • Deceree1
    Anonym (isig) skrev 2019-02-27 20:40:23 följande:

    Lite löjligt kanske men Sagan om Isfolket serien samt 2 andra serier som kopplas ihop med den. Det är säkert över 60 böcker. Skulle vilja läsa om men får nog invänta pensionen då om det ska hinnas med :P


    Isfolket är en mycket stor favorit och vissa av böckerna läste jag flera gånger om. Hade alla 47 men va tvungen att slänga massor av böcker i en flytt. Jag ska köpa dom igen:))
  • Anonym (isig)
    Deceree1 skrev 2019-10-02 04:49:44 följande:

    Favoriterna är ff Barnen på vindenböckerna av Virginia Andrews :)


    Ah, dom var bra. Så läste man resten av hennes böcker och insåg att alla handlade om samma sak. Tvillingar och incest :P
  • Anonym (Est)

    The case of Mary Bell, Gitta Sereny

    Blonde, Joyce Carrol Oats

    1984, George Orwell

    Ronja Rövardotter, Astrid Lindgren

  • vallakra
    Bröderna Lejonhjärta
    Ronja rövardotter

    Skuggor av det förflutna och Matilda av Barbara Erskine

    Godnatt mister Tom

    Burpojken och alla andra böcker av Torey Hayden

    Flicka från ovan av Alice Sebold
  • Duckan

    Tusen strålande solar  av Khaled Hosseini läste jag på en flight mellan NY-Sthlm. Grät så det skvalade och läste sida upp och sida ner. Tur att de flesta omkring mig sov. Den boken berörde mig.

    Även Vit Oleander lämnade ett visst avtryck.

    Sen har jag en annan favorit jag läst om flera gånger och det är Elisabet av Susan Kay.

    Som barn läste även jag Vindsträdgården-serien av Virigina Andrews. Flera gånger om. 

  • Anonym (Xxx)
    Tomelilla15 skrev 2019-10-02 04:41:16 följande:

    Har också berörts av några böcker som nämnts. Pojken som kallades det och PerAnders Fogelströms böcker om Staden. Fantastiska. Sen har jag alltid älskat böckerna om Miranda, tex Miranda och pärlhalsbandet. En serie i kanske 12 böcker om en flicka som växer upp med sin fattiga mamma i Sverige, en skildring av arbetarklass.

    En sorglig bok jag älskat heter Som om jag inte fanns

    av Kerstin Johansson i backe.


    Älskade också Miranda, hade alla böckerna. I våras skulle min mamma flytta och rensade källaren med mina syrror, de slängde massa grejer. Jag bara "de där Mirandaböckerna förresten, vad hände med dem??". Nä de hade rykt hela bunten. De hade tydligen inte kunnat "fråga mig om minsta lilla grej". Det skar i hjärtat kan jag säga, inte för att jag läst dem på 20 år, men ändå. De ska vara där i källaren ;) Men det är intressant hur speciellt böckerna jag läste i mellan- och högstadiet är så känslomässigt laddade när jag tänker på dem, de betyder så mycket för mig på något vis... kanske för att jag helt slukades upp av dem då, jag levde mig verkligen in i deras liv, speciellt tyckte jag om böcker som handlade om andra tidsepoker och olika samhällsskikt. Jag är fortfarande fascinerad av hur folk levde förr i tiden och hur de tänkte, än idag.
  • Deceree1
    Anonym (isig) skrev 2019-10-02 07:53:28 följande:

    Ah, dom var bra. Så läste man resten av hennes böcker och insåg att alla handlade om samma sak. Tvillingar och incest :P


    Haha, ja, det är sant:)
  • Furienna
    Anonym (Xxx) skrev 2019-10-02 23:38:33 följande:

    Älskade också Miranda, hade alla böckerna. I våras skulle min mamma flytta och rensade källaren med mina syrror, de slängde massa grejer. Jag bara "de där Mirandaböckerna förresten, vad hände med dem??". Nä de hade rykt hela bunten. De hade tydligen inte kunnat "fråga mig om minsta lilla grej". Det skar i hjärtat kan jag säga, inte för att jag läst dem på 20 år, men ändå. De ska vara där i källaren ;) Men det är intressant hur speciellt böckerna jag läste i mellan- och högstadiet är så känslomässigt laddade när jag tänker på dem, de betyder så mycket för mig på något vis... kanske för att jag helt slukades upp av dem då, jag levde mig verkligen in i deras liv, speciellt tyckte jag om böcker som handlade om andra tidsepoker och olika samhällsskikt. Jag är fortfarande fascinerad av hur folk levde förr i tiden och hur de tänkte, än idag.


    Vilka syskon du har! :(

    Har du legat efter de böckerna på antikvariat?
  • Furienna

    [quote=79936076]En sorglig bok jag älskat heter Som om jag inte fanns av Kerstin Johansson i backe.[/quote]

    Den berörde mig mycket också. Jag kände ju igen mig så mycket i Elina.

Svar på tråden Vilka böcker har verkligen berört dig länge?