• Anonym (Mamma­)
    Äldre 28 Feb 09:56
    602 visningar
    12 svar
    12
    602

    Hur mkt underhåll och från när? Komplicerat.

    Hur gör jag med underhållet?

    Jag var fortfarande gift med en annan då barnet föddes så han blev automatiskt registrerad pappa fast det var fel.

    Faderskapet blev bestämt i mitten av dec med dnatest men inga papper är underskrivna än så han står inte som pappa formellt utan fortfarande min make. Kommer nog snart bli kallade till att skriva under, gissar om en månad.

    Hur långt tillbaka ska han betala underhåll (När barnet föddes? När dna-testet blev klart? När han skrivit under att han är pappa? När han börjat ha umgänge?) och hur räknar man ut hur mkt det blir? Är det beroende på barnets ålder? Ingår förskoleavgift i underhållet eller är det utöver?

    Räknas det som att min make borde bidragit med att betala för barnet pga att han blev registrerad fast han inte är pappa och därför får jag inget underhåll av pappan innan han blir registrerad?

    Vi är bägge låginkomsttagare nu men han kommer byta jobb till ett mkt välbetalt jobb inom kort om det spelar roll.

    Barnet bor heltid hos mig men han har umgänge några timmar regelbundet. Vi bor alltså inte ihop, har aldrig gjort.

    Har inte råd med advokat så frågar här.

  • Svar på tråden Hur mkt underhåll och från när? Komplicerat.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 09:57
    #1

    Maken är höginkomsttagare så förskoleavgiften har ju varit utmaxad.

  • Äldre 28 Feb 10:00
    #2

    Kan inte svara från när. Men som det ser ut om ni båda har låga inkomster så är det 1573 som är den lägsta gränsen.

    1723 om hen är över 11 och 2073 om hen är över 15.


    ?
  • Äldre 28 Feb 10:58
    #3

    Förskoleavgiften räknas på dig och din make för ni är i samma hushåll, så den biologiska pappans inkomst kommer inte räknas in förren han nyttjar förskolan.

  • Äldre 28 Feb 14:48
    #4

    Vet inte säkert men skulle kunna tänka mig att det är från o med han blivit registrerad som pappa.

    Men kanske kan familjerätten hjälpa till att guida er då det är en fråga som inte är helt vanlig även om det förekommer. Familjerätten är en instans som finns till för att få föräldrar att kunna samarbeta om vårdnad, umgänge och underhåll. De har ingen beslutanderätt men kan hjälpa er "på vägen".

    Om pappan inte frivilligt betalar mer än lägstanivån som nämndes ovan eller frivilligt betalar i efterskott så måste du stämma honom. Det går inte automatiskt..

    Går man genom försäkringskassan så kan man nämligen bara få ngn månad retroaktivt..

  • Anonym (Inte helt lätt)
    Äldre 28 Feb 16:40
    #5

    Det beror lite på situationen. Om den biologiska pappan inte känt till att han varit pappa och inte haft en rimlig möjlighet att ta reda på det kan han inte krävas på uderhållsstöd retroaktivt. Om du berättade för honom att han var/troligen var pappan eller han haft en god chans att fatta det själv, t.ex. genom att han såg din stora mage när du var gravid så kan man eventuellt kräva honom retroaktivt på underhållsstöd, dock aldrig längre än tre år tillbaka i tiden. Det gäller i så fall retroaktivt från det datum han registrerats i folkbokföringen som pappa.

    Barnet har ju samtidigt ansetts ha sin försörjning när ni var gifta så troligen lyckas din ex-man/ni inte kräva den biologiska pappan på något alls. Att retroaktivt betala underhållsstöd blir i första hand aktuellt om den biologiska pappan aktivt smitit undan från att betala och att barnet därmed stått utan försörjning. Maxgränsen är som sagt 3 år, längre än så kan det aldrig bli aktuellt att kräva något av den biologiska pappan.

    Situationen kan ju variera, men man kan ju säga att den biologiska pappan är den som förlorat allra mest eftersom han inte fått chansen att träffa och umgås med sitt barn. Men som sagt det är ju annorlunda om det är han som avsiktligt smitigt undan.

  • Anonym (Inte helt lätt)
    Äldre 28 Feb 16:50
    #6

    Sannolikt är din ex-man inte beredd att driva saken till domstol för att eventuellt få ut några pengar av dig. Om han inte gör det kan det inte bli aktuellt att kräva den biologiska pappan på något eftersom barnet ju haft sin försörjning genom din ex-man.

  • Anonym (Inte helt lätt)
    Äldre 28 Feb 17:29
    #7

    Ett råd är att inte betala tillbaka något till din ex-man om du inte fått en dom från en domstol på att du är skyldig att göra det. Den situation du kan riskera att hamna i annars är att du betalar en massa pengar till din ex-man och det senare visar sig att den biologiska pappan inte är skyldig, inte kan eller inte vill betala något till dig.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 18:20
    #8
    Långbenopluto skrev 2019-02-28 10:58:38 följande:

    Förskoleavgiften räknas på dig och din make för ni är i samma hushåll, så den biologiska pappans inkomst kommer inte räknas in förren han nyttjar förskolan.


    Jo men när han blir pappa på papperet så kommer väl avgiften räknas om? Och den är väl på maken nu eftersom han är registrerad som pappa. Hade vi varit sambos hade det väl inte blivit så?
    Brumma skrev 2019-02-28 14:48:35 följande:

    Vet inte säkert men skulle kunna tänka mig att det är från o med han blivit registrerad som pappa.

    Men kanske kan familjerätten hjälpa till att guida er då det är en fråga som inte är helt vanlig även om det förekommer. Familjerätten är en instans som finns till för att få föräldrar att kunna samarbeta om vårdnad, umgänge och underhåll. De har ingen beslutanderätt men kan hjälpa er "på vägen".

    Om pappan inte frivilligt betalar mer än lägstanivån som nämndes ovan eller frivilligt betalar i efterskott så måste du stämma honom. Det går inte automatiskt..

    Går man genom försäkringskassan så kan man nämligen bara få ngn månad retroaktivt..


    Okej jag förstår. Men om jag stämmer honom på det retroaktiva så går det igenom? Då hinner han nog byta jobb också. Räknas det på hans nya eller gamla inkomst då? Och finns det en risk att jag förlorar dvs han inte behöver betala det retroaktiva pga att han inte skulle haft inkomst nog?

    Om jag förlorar, måste jag då betala både mina och hans rättsliga kostnader?
    Anonym (Inte helt lätt) skrev 2019-02-28 16:40:45 följande:

    Det beror lite på situationen. Om den biologiska pappan inte känt till att han varit pappa och inte haft en rimlig möjlighet att ta reda på det kan han inte krävas på uderhållsstöd retroaktivt. Om du berättade för honom att han var/troligen var pappan eller han haft en god chans att fatta det själv, t.ex. genom att han såg din stora mage när du var gravid så kan man eventuellt kräva honom retroaktivt på underhållsstöd, dock aldrig längre än tre år tillbaka i tiden. Det gäller i så fall retroaktivt från det datum han registrerats i folkbokföringen som pappa.

    Barnet har ju samtidigt ansetts ha sin försörjning när ni var gifta så troligen lyckas din ex-man/ni inte kräva den biologiska pappan på något alls. Att retroaktivt betala underhållsstöd blir i första hand aktuellt om den biologiska pappan aktivt smitit undan från att betala och att barnet därmed stått utan försörjning. Maxgränsen är som sagt 3 år, längre än så kan det aldrig bli aktuellt att kräva något av den biologiska pappan.

    Situationen kan ju variera, men man kan ju säga att den biologiska pappan är den som förlorat allra mest eftersom han inte fått chansen att träffa och umgås med sitt barn. Men som sagt det är ju annorlunda om det är han som avsiktligt smitigt undan.


    Han har trott att han är pappa sen barnet föddes men fick det bevisat först nu med dna-testet. Men han har ju trott att det är/kan vara så. Han visste att jag fött och kan ju räkna bakåt.

    Okej men 3 år låter ju bra. Jag trodde det var 2. Barnet är 1 år nu så då borde allt hinna bli klart innan 3 år.

    Alltså det är ju jag som stått för kostnaderna för barnet. Tycker det är magstarkt att kräva min make på det när han inte är pappa bara för att det går så trögt med den administrativa registreringen.

    Den biologiska pappan har fått träffa barnet när som helst, även innan dna-testet men han har inte velat det. Sen hade han velat ha dna-test redan vid födseln men det var en dramatisk förlossning så det gjordes aldrig något och allt har tagit tid.
    Anonym (Inte helt lätt) skrev 2019-02-28 16:50:45 följande:

    Sannolikt är din ex-man inte beredd att driva saken till domstol för att eventuellt få ut några pengar av dig. Om han inte gör det kan det inte bli aktuellt att kräva den biologiska pappan på något eftersom barnet ju haft sin försörjning genom din ex-man.


    Jag och maken har inte gemensam ekonomi. Men det har kanske räknats som det för att vi varit gifta. Om vi varit sambos, hade det varit annorlunda då? Eller är det om man är sammanboende eller inte?
    Anonym (Inte helt lätt) skrev 2019-02-28 17:29:57 följande:

    Ett råd är att inte betala tillbaka något till din ex-man om du inte fått en dom från en domstol på att du är skyldig att göra det. Den situation du kan riskera att hamna i annars är att du betalar en massa pengar till din ex-man och det senare visar sig att den biologiska pappan inte är skyldig, inte kan eller inte vill betala något till dig.


    Nej det ska jag inte göra. Jag har betalat allt själv för barnet utom en vagn.
  • Äldre 28 Feb 18:48
    #9
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-28 18:20:06 följande:

    Jo men när han blir pappa på papperet så kommer väl avgiften räknas om? Och den är väl på maken nu eftersom han är registrerad som pappa. Hade vi varit sambos hade det väl inte blivit så?Okej jag förstår. Men om jag stämmer honom på det retroaktiva så går det igenom? Då hinner han nog byta jobb också. Räknas det på hans nya eller gamla inkomst då? Och finns det en risk att jag förlorar dvs han inte behöver betala det retroaktiva pga att han inte skulle haft inkomst nog?

    Om jag förlorar, måste jag då betala både mina och hans rättsliga kostnader?Han har trott att han är pappa sen barnet föddes men fick det bevisat först nu med dna-testet. Men han har ju trott att det är/kan vara så. Han visste att jag fött och kan ju räkna bakåt.

    Okej men 3 år låter ju bra. Jag trodde det var 2. Barnet är 1 år nu så då borde allt hinna bli klart innan 3 år.

    Alltså det är ju jag som stått för kostnaderna för barnet. Tycker det är magstarkt att kräva min make på det när han inte är pappa bara för att det går så trögt med den administrativa registreringen.

    Den biologiska pappan har fått träffa barnet när som helst, även innan dna-testet men han har inte velat det. Sen hade han velat ha dna-test redan vid födseln men det var en dramatisk förlossning så det gjordes aldrig något och allt har tagit tid.Jag och maken har inte gemensam ekonomi. Men det har kanske räknats som det för att vi varit gifta. Om vi varit sambos, hade det varit annorlunda då? Eller är det om man är sammanboende eller inte?Nej det ska jag inte göra. Jag har betalat allt själv för barnet utom en vagn.


    Försöker dela upp lite svar :)

    Nej, barnomsorgsavgiften kommer inte räknas om - det är boendeföräldern som betalar för behovet och avgiften räknas på boendeföräldern HUSHÅLLS inkomster. Så den du bör med räknas in oavsett om ni är makar eller sambos, oavsett om det är den andra föräldern eller inte. Det är egentligen inte din makes inkomst som räknas utan jobb med att er gemensamma inkomst ökar räknas det att du som förälder har ett högre överskott än om du/ni hade en lägre inkomst eller levde ensam. Tex genom att dina fasta kostnader delas med ytterligare en partner.

    Om du och pappan i framtiden kommer ha växelvis boende räknar de flesta kommuner (men inte alla) på era respektive HUSHÅLLS kostnader och ni får då betala för den vecka ni har barnomsorg.

    Jag har ingen aning om det går igenom, är tyvärr inte insatt och är även medveten om att man aldrig kan vara säker när det gäller underhåll. Du bör ta ett rådgivande samtal med en jurist/advokat om detta..

    Att det varit du som stått för kostnaderna spelar mindre roll. Dels är makar försörjningskyldiga varandra, dels har man faktiskt visst ekonomiskt ansvar även för sin makas barn, även om man inte är förälder. Jag har tex ansvar att se till att min mans dotter får mat på bordet och har kläder att gå i när hon är här, även om min make inte har ngn inkomst. Det ansvaret hade jag inte haft om vi var sambos (fast jag hade tagit det ändå - men det lagliga ansvaret hade inte varit mitt).

    Jag kan förstå att han inte ville skapa ett band innan dnatestet, eftersom chansen fanns att det inte var hans barn. Vad synd att det tagit så lång tid..
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 21:09
    #10
    Brumma skrev 2019-02-28 18:48:21 följande:

    Försöker dela upp lite svar :)

    Nej, barnomsorgsavgiften kommer inte räknas om - det är boendeföräldern som betalar för behovet och avgiften räknas på boendeföräldern HUSHÅLLS inkomster. Så den du bör med räknas in oavsett om ni är makar eller sambos, oavsett om det är den andra föräldern eller inte. Det är egentligen inte din makes inkomst som räknas utan jobb med att er gemensamma inkomst ökar räknas det att du som förälder har ett högre överskott än om du/ni hade en lägre inkomst eller levde ensam. Tex genom att dina fasta kostnader delas med ytterligare en partner.

    Om du och pappan i framtiden kommer ha växelvis boende räknar de flesta kommuner (men inte alla) på era respektive HUSHÅLLS kostnader och ni får då betala för den vecka ni har barnomsorg.

    Jag har ingen aning om det går igenom, är tyvärr inte insatt och är även medveten om att man aldrig kan vara säker när det gäller underhåll. Du bör ta ett rådgivande samtal med en jurist/advokat om detta..

    Att det varit du som stått för kostnaderna spelar mindre roll. Dels är makar försörjningskyldiga varandra, dels har man faktiskt visst ekonomiskt ansvar även för sin makas barn, även om man inte är förälder. Jag har tex ansvar att se till att min mans dotter får mat på bordet och har kläder att gå i när hon är här, även om min make inte har ngn inkomst. Det ansvaret hade jag inte haft om vi var sambos (fast jag hade tagit det ändå - men det lagliga ansvaret hade inte varit mitt).

    Jag kan förstå att han inte ville skapa ett band innan dnatestet, eftersom chansen fanns att det inte var hans barn. Vad synd att det tagit så lång tid..


    Okej så det är pga att vi är gifta vi räknas som ett hushåll, det påverkar inte om man bor ihop eller ej (eftersom du skrev att sambos inte är betalningsskyldiga för den andras barn)?

    Pappan till barnet har just en sambo. Så hur räknas det då? Tycker detta är förvirrande.

    Han kommer ju ha barnet 2-3 dagar i veckan nu (bara på veckodagar, ej helgen) och så utnyttjar han ju barnomsorgen i och med att han kan hämta barnet först efter jobbet. Han har längre dagar än mig så barnet kommer gå längre på förskolan än om det bott hos mig på heltid. Eller räknas det som att det är min barnomsorg och han har umgänge enbart på kvällarna de dagarna? Detta är en djungel ju.

    Jo det har dragit ut på tiden mycket men barnet är ändå bara ett år gammalt och kommer ju inte minnas tiden utan pappan när hon blir äldre. Eller att hon fått byta. Även om det blivit rätt från början hade ju barnet bara haft umgänge då och då första året pga för liten att sova över, amning etc.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 21:11
    #11

    Alltså de dagar han har umgänge sover barnet hos mig. Han hämtar på föris efter jobbet och sen hämtar jag barnet hos honom på kvällen.

  • Äldre 1 Mar 03:16
    #12
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-28 21:09:19 följande:

    Okej så det är pga att vi är gifta vi räknas som ett hushåll, det påverkar inte om man bor ihop eller ej (eftersom du skrev att sambos inte är betalningsskyldiga för den andras barn)?

    Pappan till barnet har just en sambo. Så hur räknas det då? Tycker detta är förvirrande.

    Han kommer ju ha barnet 2-3 dagar i veckan nu (bara på veckodagar, ej helgen) och så utnyttjar han ju barnomsorgen i och med att han kan hämta barnet först efter jobbet. Han har längre dagar än mig så barnet kommer gå längre på förskolan än om det bott hos mig på heltid. Eller räknas det som att det är min barnomsorg och han har umgänge enbart på kvällarna de dagarna? Detta är en djungel ju.

    Jo det har dragit ut på tiden mycket men barnet är ändå bara ett år gammalt och kommer ju inte minnas tiden utan pappan när hon blir äldre. Eller att hon fått byta. Även om det blivit rätt från början hade ju barnet bara haft umgänge då och då första året pga för liten att sova över, amning etc.


    Som jag skrev räknas barnomsorgsavgiften på hushållet OBEROENDE av om man är gift eller sambo. Det har inget med att sambon/makan betalar för barnet att göra utan att överskottet i hushållet ökar.

    Så länge barnet inte sover hos pappan räknas det som att barnet bor hos dig. För att det skall räknas som växelvis boende ska barnet sova hos pappan minst 12 dygn i månaden. Då utgår inget underhåll, barnbidraget delas och ni betalar (I de flesta kommuner) för den barnomsorg ni behöver själva. Eftersom det nu kommer betalas underhåll så står du som boendeföräldern för alla barnets kostnader- förutom de kostnader som uppstår under själva umgänget. Pappan bidrar för sin del genom underhållet.

    Pappans sambo räknas överhuvudtaget inte in någonstans. Börjar ni sedan med växelvis boende (varannan vecka eller halva månaden var men med tätare byten - det rekommenderas ofta byten efter två/tre dagar med yngre barn) så räknas deras hushåll inkomster in när barnomsorgsavgiften ska räknas ut. Det är enda sättet en maka/sambo räknas med. Sedan är man som maka skyldig att se till att barnet tex inte svälter och har samma standard i det gemensamma hemmet som eventuella gemensamma/övriga barn. Men i övrigt blandas inte sambos/makas ekonomi in.

    Blir det dyrare och barnet får längre dagar är ju ett alternativ att du hämtar barnet som vanligt och att pappan sedan hämtar barnet i ditt hem istället för förskolan :)

    Jag förstår att det kan vara rörigt innan du är inne i det :) Ställ frågor så försöker vi reda ut det vi kan :)
Svar på tråden Hur mkt underhåll och från när? Komplicerat.