• Anonym (Mamma­)
    Äldre 2 Mar 09:44
    1016 visningar
    20 svar
    20
    1016

    Vad kommer umgänget bli i domstol?

    Vi kommer inte överens och funderar på att ta det rättsligt och få ett beslut på vad umgänget ska vara.

    Barnet bor heltid hos mig och jag har tagit all FL. Pappan varit ointresserad av att träffa barnet i början men när barnet fyllt 2 år blev han plötsligt intresserad och vill ha barnet jätteofta men mkt korta stunder (1h) varje gång. Gärna varannan dag som minst. Han säger att han vill trappa upp till vv så fort som möjligt och tycker detta är bästa sättet. Det blir hattigt för barnet och stressigt för mig. Vi kan aldrig tex resa bort och träffa släkt i några dagar. Barnet har aldrig sovit hos honom men kan vara själv med honom korta stunder.

    Vad tror ni en domstol skulle döma för tider för umgänge?

  • Svar på tråden Vad kommer umgänget bli i domstol?
  • Äldre 2 Mar 09:48
    #1

    Vad kommer ni yrka på?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 09:51
    #2

    Jag vet inte, jag vill väl mest ha papper på hur det är så jag kan förhålla mig. Nu blir det ofta bråk eftersom vi bestämmer för några dagar i taget och blir osams om när det passar.

    Men helst inte så ofta som varannan dag. Tror inte heller att det är bäst för barnet. Men är flexibel, undrar mest vad som är standard och vad domstolar brukar anse är bäst för barnet. De har väl förmodligen rätt.

  • Anonym (Fyll i anonym signat­ur)
    Äldre 2 Mar 10:02
    #3

    Två lämpliga föräldrar som vill vara delaktiga i barnets liv så är utgångspunkten växelvis boende om det i övrigt är lämpligt. Bor ni i närheten av varandra? I så fall så är "standard" ett upptrappat umgänge tills boendet blir växelvis.
    Vem som varit föräldraledig mm är av ringa betydelse och tingsrätten kommer att se till båda parters önskan i dagsläget och bedömma om det är sannolikt att "engagemanget" kan antas bestå.

  • Äldre 2 Mar 10:03
    #4

    Funder på ett vettigt schema som ni tror skulle funka, kanske att pappan har fyra dagar varannan vecka, eller en heldag i veckan.

    Domstolen fattar inte ett beslut ur tomma intet utan kommer utgå från era förslag. I första steget kommer rätten ligga på rätt hårt att ni ska komma överens om ett schema.

    Se till att schemat blir fastställt så ni har något att luta er mot om det spårar ut. Så länge ni är överens kan ni göra avsteg från schemat.

    Glöm inte bort att fundera på saker som helgdagar och sommaren.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 10:57
    #5
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2019-03-02 10:02:27 följande:

    Två lämpliga föräldrar som vill vara delaktiga i barnets liv så är utgångspunkten växelvis boende om det i övrigt är lämpligt. Bor ni i närheten av varandra? I så fall så är "standard" ett upptrappat umgänge tills boendet blir växelvis.

    Vem som varit föräldraledig mm är av ringa betydelse och tingsrätten kommer att se till båda parters önskan i dagsläget och bedömma om det är sannolikt att "engagemanget" kan antas bestå.


    Ja men man kan väl inte plötsligt ha vv? Hur skulle en domstol anse att upptrappningen ska ske? Hur börjar man? Han har bara haft honom själv max en timme åt gången.

    Jag vill alltså inte hålla på och prata med honom om detta utan vill ha ett exakt beslut att förhålla oss till. Eftersom vi inte kommer överens. Tror allt bråk är dåligt.

    Vi bor nära nog, bra lokaltrafik.
    Kjell2 skrev 2019-03-02 10:03:54 följande:

    Funder på ett vettigt schema som ni tror skulle funka, kanske att pappan har fyra dagar varannan vecka, eller en heldag i veckan.

    Domstolen fattar inte ett beslut ur tomma intet utan kommer utgå från era förslag. I första steget kommer rätten ligga på rätt hårt att ni ska komma överens om ett schema.

    Se till att schemat blir fastställt så ni har något att luta er mot om det spårar ut. Så länge ni är överens kan ni göra avsteg från schemat.

    Glöm inte bort att fundera på saker som helgdagar och sommaren.


    Med 4 dagar i veckan menar du hur länge? En timme? Det blir ju precis som han vill ha det nu och blir jättestressigt för mig.

    En heldag i veckan är helt ok men han vill ju bara ha max en timme. Om rätten dömer till längre tid än så åt gången, vad händer då om han ändå lämnar hos mig efter en timme? Och kan de döma så mot hans vilja?

    Okej men om jag då ska ge ett förslag till rätten, vad är ett bra/vettigt förslag? Vad tycker ni?

    Vi jobbar båda 9-16 om dagarna på veckodagar.
  • Äldre 2 Mar 11:12
    #6

    Nej, fyra heldagar på raken, med övernattning.

    Vägrar han allt annat en max en timme så acceptera det men var fjärde dag tex.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 11:21
    #7
    Kjell2 skrev 2019-03-02 11:12:16 följande:

    Nej, fyra heldagar på raken, med övernattning.

    Vägrar han allt annat en max en timme så acceptera det men var fjärde dag tex.


    Är det inte lite extremt med 4 övernattningar när han bara haft 1 timme innan. Han har ingen barnvana. Då bor ju sonen mer hos honom än hos mig? Känns ju också udda. Är väl bäst att trappa upp umgänget tills det blir 50/50? Varför tycker du han ska ha sonen mer?
  • Äldre 2 Mar 11:31
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-02 11:21:41 följande:

    Är det inte lite extremt med 4 övernattningar när han bara haft 1 timme innan. Han har ingen barnvana. Då bor ju sonen mer hos honom än hos mig? Känns ju också udda. Är väl bäst att trappa upp umgänget tills det blir 50/50? Varför tycker du han ska ha sonen mer?


    Kanske inte fyra dagar varannan veckabpå en gång men efter upptrappning.

    Vill ha ha sonen mycket ser jag inga hinder för det på sikt.

    Men kommer ni inte överens kommer rättens beslut hänga mycket på vad han, och du vill. Säger han max en timme ska det väldigt mycket till för att rätten ska ge honom mera.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 11:34
    #9
    Kjell2 skrev 2019-03-02 11:31:04 följande:

    Kanske inte fyra dagar varannan veckabpå en gång men efter upptrappning.

    Vill ha ha sonen mycket ser jag inga hinder för det på sikt.

    Men kommer ni inte överens kommer rättens beslut hänga mycket på vad han, och du vill. Säger han max en timme ska det väldigt mycket till för att rätten ska ge honom mera.


    Okej du menade varannan, jag trodde du menade 4 nätter varje vecka.

    Nej på sikt är ju vv helt okej men frågan är hur vi kommer dit.

    Om han envisas med max en timme, hur ofta tycker du är lämpligt - var 4e dag?

    Och om han skulle ha 2-3 timmar, hur ofta i så fall?

    Hur många timmar i sträck ska han kunna ha honom för att man ska börja fundera på en övernattning?
  • Äldre 2 Mar 11:54
    #10
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-02 11:34:54 följande:
    Okej du menade varannan, jag trodde du menade 4 nätter varje vecka.

    Nej på sikt är ju vv helt okej men frågan är hur vi kommer dit.

    Om han envisas med max en timme, hur ofta tycker du är lämpligt - var 4e dag?

    Och om han skulle ha 2-3 timmar, hur ofta i så fall?

    Hur många timmar i sträck ska han kunna ha honom för att man ska börja fundera på en övernattning?
    Om han ska ha max en timme så hänger det mer hur det funkar bäst för er. Kanske två vardagar, kanske en timme lördag och söndag varannan helg.

    Exakt hur man lägger upp en upptrappning och i vilket tempo hänger på hur det funkar och viljan hos föräldrarna att det ska bli bra. Går inte att säga något generellt.

    Är han bara vettig och det funkar bra kan det gå rätt snabbt med upptrappningen. 
  • Anonym (Z)
    Äldre 2 Mar 11:56
    #11

    Känner sig barnet tryggt med pappa den timmen de umgås? Hur länge har de träffats? Nu låter det som om de redan har en relation så jag utgår från att barnet känner sig hyfsat trygg med pappan. 
    Ett förslag på umgänge.
    Vecka 1: Har barnet 3 dagar 3-4 timmar åt gången
    Vecka 2: Har barnet 2 heldagar (ej övernattning).
    Vecka 3: 2 heldagar med övernattning. 
    Vecka 4: Börja med varannan helg med övernattning och så kan de ses någon dag den veckan de inte ses. När barnet känner sig trygg med varannan helg så bygg på med en till natt, kör så en period och så öka med en natt.När barnet känner si redo så kan dagen på "din" vecka tas bort, den är till för att barnet ska få lite tätare umgänge än varannan helg bara, bygga på relationen. Till slut har ni varannan vecka. 

    Känns inte övernattning den tredje veckan ok så fortsätt med veckas två upplägg till barnet känner sig trygg med att pröva en övernattning. 

    Kontakta familjerätten, se till att ni får ett möte där du kan lägga fram två- tre liknande förslag som ovan. Vägrar han det så säger du att det är dina förslag och att ditt mål är att barnet ska kunna få en bra relation med honom och att hen ska kunna bo varannan vecka. Vägrar han något av dina förslag får han själv stämma i rätten och under tiden säger du att han tex kan träffa barnet Tisdagar och torsdagar mellan 14-16 el någon tid som du vet passar er båda sen är det hans val om han dyker upp eller inte. Du har gjort ditt då.

  • Anonym (Z)
    Äldre 2 Mar 11:58
    #12
    Anonym (Z) skrev 2019-03-02 11:56:44 följande:
    Känner sig barnet tryggt med pappa den timmen de umgås? Hur länge har de träffats? Nu låter det som om de redan har en relation så jag utgår från att barnet känner sig hyfsat trygg med pappan. 
    Ett förslag på umgänge.
    Vecka 1: Har barnet 3 dagar 3-4 timmar åt gången
    Vecka 2: Har barnet 2 heldagar (ej övernattning).
    Vecka 3: 2 heldagar med övernattning. 
    Vecka 4: Börja med varannan helg med övernattning och så kan de ses någon dag den veckan de inte ses. När barnet känner sig trygg med varannan helg så bygg på med en till natt, kör så en period och så öka med en natt.När barnet känner si redo så kan dagen på "din" vecka tas bort, den är till för att barnet ska få lite tätare umgänge än varannan helg bara, bygga på relationen. Till slut har ni varannan vecka. 

    Känns inte övernattning den tredje veckan ok så fortsätt med veckas två upplägg till barnet känner sig trygg med att pröva en övernattning. 

    Kontakta familjerätten, se till att ni får ett möte där du kan lägga fram två- tre liknande förslag som ovan. Vägrar han det så säger du att det är dina förslag och att ditt mål är att barnet ska kunna få en bra relation med honom och att hen ska kunna bo varannan vecka. Vägrar han något av dina förslag får han själv stämma i rätten och under tiden säger du att han tex kan träffa barnet Tisdagar och torsdagar mellan 14-16 el någon tid som du vet passar er båda sen är det hans val om han dyker upp eller inte. Du har gjort ditt då.
    Alltså mitt förslag var tänkt som en mall, vecka 1 upplägg kan ni köra på fler än en vecka så klart och lika med vecka två och tre. 
  • Äldre 2 Mar 12:03
    #13

    TS: Du måste fundera ordentligt hur du vill ha det och hur det skulle funka på ett vettigt sätt.

    Om pappan säger sig vilja ha mycket tid, övernattning, vv mm och accepterar en stegvis upptrappning kommer han ha stora möjligheter att få det. Det förutsett att ingen stort talar emot det.

    Så om mycket tid med pappan är ok för dig så försök komma överens om ett bra upptrappningschema med kontrollpunkter.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 12:10
    #14
    Anonym (Z) skrev 2019-03-02 11:58:31 följande:

    Alltså mitt förslag var tänkt som en mall, vecka 1 upplägg kan ni köra på fler än en vecka så klart och lika med vecka två och tre. 


    Jag föreslog faktiskt något likt din vecka 1, dvs 2 träffar i veckan med 2-3 timmar varannan vecka och 3 sådana träffar varannan.

    Vi provade en vecka som skulle vara 3 träffar då men det blev 2 st med 1h varje gång bara.

    Är det bra att köra på 2 ggr/vv tills han lyckas utöka till 3h / gång som första steg? Det är nog ok från min sida.
  • Äldre 2 Mar 12:12
    #15
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-02 12:10:42 följande:
    Jag föreslog faktiskt något likt din vecka 1, dvs 2 träffar i veckan med 2-3 timmar varannan vecka och 3 sådana träffar varannan.

    Vi provade en vecka som skulle vara 3 träffar då men det blev 2 st med 1h varje gång bara.

    Är det bra att köra på 2 ggr/vv tills han lyckas utöka till 3h / gång som första steg? Det är nog ok från min sida.
    Fixa ett möte med familjerätten för att ordna och fastställa ett vettigt schema. Så länge han inte går med på det så vänd inte ut och in på er för att det ska bli som han vill.
  • Äldre 2 Mar 15:52
    #16

    Han får ju börja ha barnet några timmar i taget först, innan det kan bli tal om övernattning. Och kanske inte varannan dag om det blir hattigt för barnet. Man trappar upp successivt och gör det på ett sätt som funkar för alla. Ibland verkar det som om föräldrar som tidigare inte brytt sig, tror att de kan komma och kräva vad som helst. Så är det inte. De får också anpassa sig.

  • Anonym (Fyll i anonym signat­ur)
    Äldre 2 Mar 17:24
    #17
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-02 10:57:41 följande:
    Ja men man kan väl inte plötsligt ha vv? Hur skulle en domstol anse att upptrappningen ska ske? Hur börjar man? Han har bara haft honom själv max en timme åt gången.

    Jag vill alltså inte hålla på och prata med honom om detta utan vill ha ett exakt beslut att förhålla oss till. Eftersom vi inte kommer överens. Tror allt bråk är dåligt.

    Vi bor nära nog, bra lokaltrafik.
    Kjell2 skrev 2019-03-02 10:03:54 följande:

    Funder på ett vettigt schema som ni tror skulle funka, kanske att pappan har fyra dagar varannan vecka, eller en heldag i veckan.

    Domstolen fattar inte ett beslut ur tomma intet utan kommer utgå från era förslag. I första steget kommer rätten ligga på rätt hårt att ni ska komma överens om ett schema.

    Se till att schemat blir fastställt så ni har något att luta er mot om det spårar ut. Så länge ni är överens kan ni göra avsteg från schemat.

    Glöm inte bort att fundera på saker som helgdagar och sommaren.


    Med 4 dagar i veckan menar du hur länge? En timme? Det blir ju precis som han vill ha det nu och blir jättestressigt för mig.

    En heldag i veckan är helt ok men han vill ju bara ha max en timme. Om rätten dömer till längre tid än så åt gången, vad händer då om han ändå lämnar hos mig efter en timme? Och kan de döma så mot hans vilja?

    Okej men om jag då ska ge ett förslag till rätten, vad är ett bra/vettigt förslag? Vad tycker ni?

    Vi jobbar båda 9-16 om dagarna på veckodagar.
    Tingsrätten kommer att skicka er till familjerätten för att ta fram ett förslag på hur det kan se ut. Förutsatt att ni är någorlunda vettiga människor så blir det till att diskutera fram en löning. Nu jobbar jag inte med familjerätt så vet inte exakt hur de skulle tänka och mycket handlar ju om vad som är praktiskt och rimligt. Det som är viktigt är att det är kontinuitet för barnet så att det blir vant att umgås med den andra föräldern. Om de träffar några gånger i veckan, en timme i stöten nu så kan ju ett bra första steg vara att sätta två bestämda vardagar och en helgdag då man kör umgänge. Sen utökar man tiden så att en timme blir två. När det funkar kan det bli en halvdag på helgdagen och sen heldagar på helgen för att efter det introducera övernattningar och då kanske börja plocka bort vardagsumgängena. När det fungerar bra med övernattning på helgen så går man vidare med flera övernattningar i rad och slutligen när det funkar för barnet och det hunnit bli lite äldre ha växelvis utifrån valfritt upplägg.
    Bästa tipset är att ni går till familjerätten och tar hjälp av dem. De kan hjälpa er att få till ett umgänge som fungerar för både er och för barnet.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 18:19
    #18
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2019-03-02 17:24:51 följande:

    Tingsrätten kommer att skicka er till familjerätten för att ta fram ett förslag på hur det kan se ut. Förutsatt att ni är någorlunda vettiga människor så blir det till att diskutera fram en löning. Nu jobbar jag inte med familjerätt så vet inte exakt hur de skulle tänka och mycket handlar ju om vad som är praktiskt och rimligt. Det som är viktigt är att det är kontinuitet för barnet så att det blir vant att umgås med den andra föräldern. Om de träffar några gånger i veckan, en timme i stöten nu så kan ju ett bra första steg vara att sätta två bestämda vardagar och en helgdag då man kör umgänge. Sen utökar man tiden så att en timme blir två. När det funkar kan det bli en halvdag på helgdagen och sen heldagar på helgen för att efter det introducera övernattningar och då kanske börja plocka bort vardagsumgängena. När det fungerar bra med övernattning på helgen så går man vidare med flera övernattningar i rad och slutligen när det funkar för barnet och det hunnit bli lite äldre ha växelvis utifrån valfritt upplägg.

    Bästa tipset är att ni går till familjerätten och tar hjälp av dem. De kan hjälpa er att få till ett umgänge som fungerar för både er och för barnet.


    Det lät klokt.

    Men kan familjerätten hjälpa en att komma överens om umgänge? Ringer man dem bara då eller hur gör man? Trodde mer att de typ utredde grejer.
  • Anonym (Nina)
    Äldre 2 Mar 19:33
    #19

    När min dotter skulle börja vara hos sin pappa började först att hon var med honom typ 3 dagar i vecka flera timmar, när vi sedan såg att det gick bra började hon sova där en dag i veckan, sen trappade vi upp, Hon var typ 1 år då, sen har vi aldrig haft varannan vecka utan alltid haft några nätter var i veckan, vi har dock bestämt detta själva och det har fungerat bra för oss.

  • Anonym (Fyll i anonym signat­ur)
    Äldre 3 Mar 12:39
    #20
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-02 18:19:55 följande:
    Det lät klokt.

    Men kan familjerätten hjälpa en att komma överens om umgänge? Ringer man dem bara då eller hur gör man? Trodde mer att de typ utredde grejer.
    Familjerätten har två huvudsakliga funktioner när föräldrar behöver stöd för att få till det för barnen vid separationer. Sammarbetssamtal och vårdnad/boende/ umängesutredningar.

    Sammarbetssamtalen går helt enkelt ut på att stötta föräldrarna att hitta egna lösningar som blir bra för barnen. Sammarbetssamtal kan man ha antingen innan ärendet hamnat i tingsrätten helt enkelt genom att föräldrarna bokar en tid och går dit. Förutsätter dock att båda parter vill ha samtalen då de är helt frivilliga. Alternativt så är det "vanliga" gången när ärendet hamnat i tingsrätten att tingsrätten "skickar" föräldrarna på sammarbetssamtal. Fortfarande lika frivilligt men  ser ju då inte så bra ut för den part som motsätter sig det. Fördelen med sammarbetssamtal är att de inte dokumenteras och återrapporteras inte någonstans kring vem som sagt och tyckt vad utan enbart att de genomförts och huruvida parterna kunna nå en lösning eller inte.

    Utredningarna görs när tingsrätten ser att de kommer att behöva går vidare till huvudförhandling. Tingsrätten begär då inte en utredning från familjerätten (som vanligtvis är en avdelning på kommunens socialtjänst) i vilken barnets bästa ska klarläggas utifrån frågorna som är aktuella i ärendet (umgänge och boende i ert fall).
    Familjerätten utreder genom att prata med föräldrarna, barnet (om de hade varit äldre) och andra personer som kan information om barnets situation. Familjerätten lämnar i utredningen ett konkret förslag på hur boendet och umgänget skulle kunna förläggas. Detta har sedan tingsrätten som utgångspunkt i huvudförhandlingen. Tingsrätten är såklart inte bunden till utredningens förslag men de brukar väga tungt.
Svar på tråden Vad kommer umgänget bli i domstol?