• Anonym (TS)
    Äldre 3 Mar 20:46
    5732 visningar
    81 svar
    81
    5732

    Vad tjänar du och hur mycket sparar du per månad?

    Ja, som frågan lyder. Hur mycket tjänar du och hur mycket lyckas du spara undan per månad?

  • Svar på tråden Vad tjänar du och hur mycket sparar du per månad?
  • Äldre 4 Mar 09:29
    #31
    Fiiee skrev 2019-03-04 08:43:53 följande:

    Nyfiken på vad alla sparar till???

    Vi lever ju bara en gång.. och man får ingenting med sig när man dör..


    Så man har lite reservkapital ifall det behövs. T.ex. förra året när vi skulle till Sälen (från Linköping) så kände vi att det var lite meckigt att åka tåg, så då kollade jag blocket en vecka och köpte en bil för 210 000:-. Det hade jag aldrig kunnat göra om det inte funnits 300k på sparkontot för oförutsedda utgifter. 

    Nu håller vi på att bygga hus så då sparar jag för saker som behöves när det är klart, t.ex.
  • Anonym (Bill)
    Äldre 4 Mar 09:36
    #32

    Tjänar ca 33000 Brutto. Sparar inget långsiktigt. Betalar en stor del av hushållets kostnader eftersom min fru lever på en låg sjukpension. Väljer att leva nu, vem vet hur länge man får leva ö.h.t?   Men jag får nog räkna med att fortsätta att jobba efter 65...  men jag vet inte om det gör nåt, ganska ok att jobba, ser ingen jättestor fördel med att vara pensionär.  Om man jämför vår inkomst med ett par där båda jobbar heltid hade vi väl kunnat spara 15 000 kr/månad ungefär om vi fortfarande levt på nuvarande standard. 

  • Anonym (L)
    Äldre 4 Mar 09:44
    #33
    Fiiee skrev 2019-03-04 08:43:53 följande:

    Nyfiken på vad alla sparar till???

    Vi lever ju bara en gång.. och man får ingenting med sig när man dör..


    Jag är en planerande person och vill ha reserver för hus som går sönder, en bil som kommer behöva bytas ut på sikt och semesterresor.
    Men även jag kan reflektera som du :) När en nära släkting till mig blev svårt sjuk och avled i alldeles för ung ålder drog jag ner på pensionssparandet. Jag blev brutalt påmind om att livet kan ta slut snart, för vem som helst. Till saken hör att jag har ett bra pensionsavtal med hög tjänstepension, så beslutet var inte så tufft liksom.

    Det gäller att hitta en rimlig balans mellan trygghet för framtiden och leva nu.

    I tråden redovisas inkomster och sparande. Men hur den totala ekonomiska situationen och sparbehovet är betydligt mer komplex än så. Hur stort sparande finns redan? Hur stora är lånen på huset? Finns andra tillgångar? Vilka pensionavtal finns redan?

    Sparande är viktigt och skapar utrymme, men behoven ser så olika ut :)
  • Äldre 4 Mar 09:49
    #34
    Anonym (Bill) skrev 2019-03-04 09:36:12 följande:

    Tjänar ca 33000 Brutto. Sparar inget långsiktigt. Betalar en stor del av hushållets kostnader eftersom min fru lever på en låg sjukpension. Väljer att leva nu, vem vet hur länge man får leva ö.h.t?   Men jag får nog räkna med att fortsätta att jobba efter 65...  men jag vet inte om det gör nåt, ganska ok att jobba, ser ingen jättestor fördel med att vara pensionär.  Om man jämför vår inkomst med ett par där båda jobbar heltid hade vi väl kunnat spara 15 000 kr/månad ungefär om vi fortfarande levt på nuvarande standard. 


    Precis så känner jag med! Man lever NU och här!

    Att leva ett snålt liv gör väl ingen glad?

    Vi sparar till barnen varje månad. Pensionssparar. Och så ca 4000 till övrigt spar.. (vad vi nu ska med det till eg, men maken vill det så då gör vi det) Men för den sakens skull så snålar vi inte på något.
  • Anonym (Mey)
    Äldre 4 Mar 10:16
    #35

    Netto ca 50 tkr/mån och sparar av dessa ca 30 tkr. Sparar för att köpa ett hyreshus. Tanken är att ha köpt en fastighet inom ett år och en andra fastighet inom tre år.

    För att inte låsa upp en massa eget kapital i boende och för att få tid över för alla fritidsaktiviteter bor jag i hyresrätt.

  • Anonym (Mey)
    Äldre 4 Mar 10:22
    #36

    Intressant att flertalet i tråden sparar för att kunna konsumera ännu mera eller för att kunna låsa upp mer pengar i sina boenden, framför att spara med målet att skapa ekonomiskt oberoende för sin familj på sikt eller för att på sikt kunna ge bort en stora summor till bra ändamål utan att det känns jobbigt ekonomiskt ekonomsikt....

    Prioriteringarna är onekligen olika.

  • Anonym (...)
    Äldre 4 Mar 11:04
    #37
    Fiiee skrev 2019-03-04 08:43:53 följande:

    Nyfiken på vad alla sparar till???

    Vi lever ju bara en gång.. och man får ingenting med sig när man dör..


    Pengar så man klarar sig om man blir sjuk eller inte vill jobba efter 50. Troligtvis får barnen hjälp till bostad också när de är vuxna.

    Mest sannolikt är nog att det slutar med att jag dör med en massa miljoner på banken
  • Äldre 4 Mar 11:18
    #38

    Tjänar bra, sparar mycket.


    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (Karin­)
    Äldre 4 Mar 11:18
    #39
    Fiiee skrev 2019-03-04 08:43:53 följande:

    Nyfiken på vad alla sparar till???

    Vi lever ju bara en gång.. och man får ingenting med sig när man dör..


    Vi sparar för att kunna leva gott när vi blir pensionärer, kanske gå tidigare i pension. Det betyder inte att vi lever snålt idag, vi reser varje år, spelar golf osv.

    Det som inte är förbrukat när vi dör får våra barn.
  • Anonym (Karin­)
    Äldre 4 Mar 11:25
    #40

    Vi får in cirka 48-50 tusen tillsammans netto varje månad. Av dessa sätts 23 000 in på sparkonto/ISK varje månad. Det ska vara till semestrar, renoveringar, pensionen osv.
    Vi har inte mer utgifter än att det inte händer något om vi blir sjuka eller arbetslösa.

    Visst kan man leva för dagen, man vet ju aldrig när man ska dö. Men ser man till statistiken så lever de flesta kanske i 20 år till efter pensionen. Jag tycker vi har en bra balans mellan att leva bra idag och ta höjd för framtiden.

Svar på tråden Vad tjänar du och hur mycket sparar du per månad?