• Äldre 4 Mar 23:14
    8274 visningar
    25 svar
    25
    8274

    8-månaders bebis utreds för autism

    Hej.

    Min dotter på 8 månader utreds för autism. Det var på en BVC kontroll som de tyckte att hon uppvisade flera symptom och vi har fått tid hos en läkare för vidare utredning. Symptomen hon visade var att snurra på sina händer och även sen motorik. Hon kryper inte eller ålar sig fram inte heller ställer sig upp mot möbler etc. hon sitter stadigt men annars står det stilla. Jag upplever att hon är och har varit en ganska lugn och nöjd bebis från början. Hon trivs med att vara själv och leka med sina leksaker men hon har inget emot närhet heller. En sak som också oroar mig är att hon trycker ihop sina händer och trycker dom mot ansiktet (detta gör hon ganska ofta exempelvis när vi ska lyfta upp henne i famnen) hon ler jollrar säger mamma, dada, baba, brum brum och nana. Tycker om när man leker med henne skrattar och ler och har bra ögonkontakt. Vänder sig om när man ropar på henne. Jag är ju såklart väldigt orolig då allt detta kom som en chock och jag hade inte ens tänkt tanken på att hon skulle ha autism. Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter av barn med autism och om ni kunde se några tecken när barnet va så litet?

  • Svar på tråden 8-månaders bebis utreds för autism
  • Anonym (Lisen­)
    Äldre 5 Mar 02:26
    #1

    Hej! Jag förstår din oro. Jag vet att man kan se tidigt på barn att de har autism. Ett tecken är att de inte delar upplevelser. Tex pekar de bara på saker de vill ha, inte på tex ett flygplan (för att dela upplevelse eller visa). Alltså om ditt barn pekar på ett flygplan, så är det ett gott tecken. Om hon endast pekar på napp eller något annat hon vill ha, så kan det vara ett tecken på autism.

  • Äldre 5 Mar 03:04
    #2
    Anonym (Lisen) skrev 2019-03-05 02:26:33 följande:

    Hej! Jag förstår din oro. Jag vet att man kan se tidigt på barn att de har autism. Ett tecken är att de inte delar upplevelser. Tex pekar de bara på saker de vill ha, inte på tex ett flygplan (för att dela upplevelse eller visa). Alltså om ditt barn pekar på ett flygplan, så är det ett gott tecken. Om hon endast pekar på napp eller något annat hon vill ha, så kan det vara ett tecken på autism.


    Så kan det säkert vara, men kan man se det vid 8 mån? I så fall har båda mina barn autism, för de pekade inte på saker de ville visa mig vid 8 mån.

    Ts, det är nog svårt att se det så tidigt. Du får väl se det som positivt att de utreder och tar reda på det, men det verkar var i tidigaste laget.
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 5 Mar 08:36
    #3

    Men va? Min son är snart 8 månader och kryper inte, ålar inte, ställer sig inte upp mot möbler osv. Han är ganska lik din dotter i utvecklingen och varken jag eller bvc har någon som helst misstanke om autism.

    Är det något mer som gör att de misstänker autism för annars tycker jag att din dotter låter som en helt normal 8-månaders bebis.

  • Äldre 5 Mar 09:44
    #4
    Anonym (Lisa) skrev 2019-03-05 08:36:25 följande:

    Men va? Min son är snart 8 månader och kryper inte, ålar inte, ställer sig inte upp mot möbler osv. Han är ganska lik din dotter i utvecklingen och varken jag eller bvc har någon som helst misstanke om autism.

    Är det något mer som gör att de misstänker autism för annars tycker jag att din dotter låter som en helt normal 8-månaders bebis.


    Det är ju just hennes handrörelser att hon snurrar på händerna (oftast när hon är uppspelt eller glad sen är det även upprepande beteendet att hon kranarna händerna och trycker dom mot ansiktet, nästan som att hon gnor ögonen svårt att förklara. Sen pekar hon heller inte eller så ännu men det vet jag inte om alla bebisar gör? Jag håller med om att det är tidigt att peka ut symptom på en sån liten. Tycker det är konstigt att sköterskan kunde utrycka sig så starkt om misstanke på autism. Jag menar alla bebisar är olika vissa mer lugna andra inte.
  • Anonym (hej)
    Äldre 5 Mar 11:14
    #5

    vänta med att utreda henne. Om hon har autism syns det bättre när hon är äldre. Det som hon gör nu kan växa bort och barn med npf diagnoser skiljer sig inte så mycket från andra bebisar i den åldern

  • Anonym (ovan)
    Äldre 5 Mar 12:36
    #6
    saiii skrev 2019-03-04 23:14:36 följande:

    Hej.

    Min dotter på 8 månader utreds för autism. Det var på en BVC kontroll som de tyckte att hon uppvisade flera symptom och vi har fått tid hos en läkare för vidare utredning. Symptomen hon visade var att snurra på sina händer och även sen motorik. Hon kryper inte eller ålar sig fram inte heller ställer sig upp mot möbler etc. hon sitter stadigt men annars står det stilla. Jag upplever att hon är och har varit en ganska lugn och nöjd bebis från början. Hon trivs med att vara själv och leka med sina leksaker men hon har inget emot närhet heller. En sak som också oroar mig är att hon trycker ihop sina händer och trycker dom mot ansiktet (detta gör hon ganska ofta exempelvis när vi ska lyfta upp henne i famnen) hon ler jollrar säger mamma, dada, baba, brum brum och nana. Tycker om när man leker med henne skrattar och ler och har bra ögonkontakt. Vänder sig om när man ropar på henne. Jag är ju såklart väldigt orolig då allt detta kom som en chock och jag hade inte ens tänkt tanken på att hon skulle ha autism. Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter av barn med autism och om ni kunde se några tecken när barnet va så litet?


    Det är ovanligt att utreda för autism vid så tidig ålder även om det förekommer att man ser symtom så tidigt. Förmodligen gör man en bredare utvecklingsbedömning och kanske även tar genetiska prover för att se om det finns något syndrom i botten. 

    Men det är ändå bra att uppmärksamma sånt här tidigt för att se hur utvecklingen blir och kunna sätta in insatser i tid om det behövs. 
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 5 Mar 13:04
    #7
    saiii skrev 2019-03-05 09:44:06 följande:

    Det är ju just hennes handrörelser att hon snurrar på händerna (oftast när hon är uppspelt eller glad sen är det även upprepande beteendet att hon kranarna händerna och trycker dom mot ansiktet, nästan som att hon gnor ögonen svårt att förklara. Sen pekar hon heller inte eller så ännu men det vet jag inte om alla bebisar gör? Jag håller med om att det är tidigt att peka ut symptom på en sån liten. Tycker det är konstigt att sköterskan kunde utrycka sig så starkt om misstanke på autism. Jag menar alla bebisar är olika vissa mer lugna andra inte.


    Nu vet jag inte exakt vad du menar med att snurra händerna men min son kan också göra så när han vill ha något eller vill komma i famnen. Det tror jag alla mina 3 barn har gjort. Men men, det låter tidigt för att göra en utredning även om det såklart är bra att ha lite extra koll.

    Sen läste jag att det är normalt att man kan peka när man är ca 10 månader så det är ju ett tag kvar.
  • Äldre 5 Mar 13:10
    #8

    Förstår att du blir orolig men de träffar så många barn varje dag så det är helheten de tittar på och då har de sett tecken som de oroas av. Det handlar inte om enstaka saker.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Äldre 5 Mar 13:18
    #9

    Motoriskt är hon inte sen. Att inte peka är också normalt. Händerna vet jag inte. Att inte jollra kan tydligen vara ett tecken på autism och det gör hon ju.

    Överlag tänker jag att hellre kolla upp en gång för mycket. Men lättare sagt än gjort att inte oroa sig. Autism kan ju vara så otroligt olika också.

  • Äldre 5 Mar 13:26
    #10

    Min son har autism. Vi misstänkte inget i den åldern. Han var som vilken bebis som helst. Känns som den sköterskan skapar mer oro med sina ord än att hjälpa. Av din beskrivning av dottern verkar hon vara som vilken bebis som helst.

Svar på tråden 8-månaders bebis utreds för autism