• Äldre 5 Mar 06:02
    872 visningar
    15 svar
    15
    872

    Tråkiga klädkoder?

    Jag är i åldern där vänner börjar gifta sig och har två bröllop att gå på i sommar med "Mörk Kostym" som klädkod. Jag googlade runt för att skaffa mig en bra uppfattning vad det innebär för kvinnor och det visar sig att långklänning inte alls passar. Är inte det himla tråkigt? 

    Det känns som att brudpar väljer klädkod efter vad killarna ska på sig och att de inte "Ska behöva köpa en smoking/ frack" då det är väldigt dyrt, (då verkar man kunna ha långklänning nämligen). Det kan jag absolut förstå men vi tjejer måste hur som helst ofta införskaffa något... Tycker det är SÅ sällan man får klä up sig och nu äntligen kommer tillfällen men så ska man gå och köpa nått halvlångt när affärerna är FULLA av vackra långklänningar under vår och försommaren. 

    Tankar? 

    (Jag kommer självklart följa klädkoden men tycker bara det är så trist...) 

  • Svar på tråden Tråkiga klädkoder?
  • Äldre 5 Mar 07:05
    #1
    +1

    Klart du kan ha långklänning!

    Klädkod är bara en fingervisning/rekommendation. Så länge du inte bär kläder som klart är olämpligt så kan du självklart klä dig i långklänning.

    Jag har varit på många bröllop med denna klädkod och det har varit kvinnor i allt från cocktail klänning, byxdress och till långklänning.

  • Äldre 5 Mar 07:40
    #2

    Du kan ha långklänning till klädkod mörk kostym, men det som menas i rekommendationerna är att man inte ska ha en golvlång klänning av galatyp/balklänning i siden eller så. En långklänning i annat enklare material går bra.

  • Äldre 5 Mar 07:55
    #3

    Jag hade stämt av med brudparet innan jag avvikt för klädkoden. Som det verkar vara (min erfarenhet) sätter många en klädkod som de inte vet vad det innebär så även om långklänning formellt sett inte hör till mörk kostym så är brudparet okej med det ändå.

  • Äldre 5 Mar 08:04
    #4
    Nicco123 skrev 2019-03-05 06:02:23 följande:

    Jag är i åldern där vänner börjar gifta sig och har två bröllop att gå på i sommar med "Mörk Kostym" som klädkod. Jag googlade runt för att skaffa mig en bra uppfattning vad det innebär för kvinnor och det visar sig att långklänning inte alls passar. Är inte det himla tråkigt? 

    Det känns som att brudpar väljer klädkod efter vad killarna ska på sig och att de inte "Ska behöva köpa en smoking/ frack" då det är väldigt dyrt, (då verkar man kunna ha långklänning nämligen). Det kan jag absolut förstå men vi tjejer måste hur som helst ofta införskaffa något... Tycker det är SÅ sällan man får klä up sig och nu äntligen kommer tillfällen men så ska man gå och köpa nått halvlångt när affärerna är FULLA av vackra långklänningar under vår och försommaren. 

    Tankar? 

    (Jag kommer självklart följa klädkoden men tycker bara det är så trist...) 


    Följ klädkoden. Ordna en bal!
  • Anonym (Johan­na)
    Äldre 5 Mar 09:08
    #5
    +1

    Långklänning är inte samma sak som balklänning.

    Så kallade maxiklänningar etc är klart godkänt att bära vid klädkod mörk kostym. Däremot inte klänningar som bärs vid tex bal .

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 5 Mar 11:07
    #6

    Man får klä sig precis som man vill, men de flesta följer ju klädkoden så man lär sticka ut rejält om man har värsta galaklänningen eller på andra hållet slitna jeans och t-shirt.

    Jag gillar också att klä upp mig vilket lett till att jag flera gånger kännt mig överklädd. Inte kul.

  • Äldre 5 Mar 11:08
    #7
    Fjäril kär skrev 2019-03-05 07:05:53 följande:

    Klart du kan ha långklänning!

    Klädkod är bara en fingervisning/rekommendation. Så länge du inte bär kläder som klart är olämpligt så kan du självklart klä dig i långklänning.

    Jag har varit på många bröllop med denna klädkod och det har varit kvinnor i allt från cocktail klänning, byxdress och till långklänning.


    Tack så mycket för svar! Hade inte förväntat mig det faktiskt! Ger ju lite hopp! :)
  • Äldre 5 Mar 11:10
    #8
    Seven Costanza skrev 2019-03-05 07:40:14 följande:

    Du kan ha långklänning till klädkod mörk kostym, men det som menas i rekommendationerna är att man inte ska ha en golvlång klänning av galatyp/balklänning i siden eller så. En långklänning i annat enklare material går bra.


    Tack så mycket för svar! Gjorde mig väldigt glad att läsa! :)
  • Äldre 5 Mar 11:19
    #9
    Limeblad skrev 2019-03-05 07:55:35 följande:

    Jag hade stämt av med brudparet innan jag avvikt för klädkoden. Som det verkar vara (min erfarenhet) sätter många en klädkod som de inte vet vad det innebär så även om långklänning formellt sett inte hör till mörk kostym så är brudparet okej med det ändå.


    Ja jag ska nog fråga hur de tänkt sig, tack :)
  • Äldre 5 Mar 11:28
    #10
    Anonym (Hepp) skrev 2019-03-05 11:07:13 följande:

    Man får klä sig precis som man vill, men de flesta följer ju klädkoden så man lär sticka ut rejält om man har värsta galaklänningen eller på andra hållet slitna jeans och t-shirt.

    Jag gillar också att klä upp mig vilket lett till att jag flera gånger kännt mig överklädd. Inte kul.


    Ja gud nej har inte tänkt mig nått gala/ bal, bara en vanlig lite finare men lång klänning som man brukar se på Zara och sånna ställen men aldrig köpa för man inte har nått tillfälle att ha på sig dem... förrän nu då kanske ^^
  • Äldre 5 Mar 12:09
    #11

    Du kan absolut ha långklänning, kanske särskilt på sommarbröllop. Du kommer att bli jättesnygg! 

  • Tue 14 May 2019 06:37
    #12

    Hej igen! Jag hoppas kunna få lite input från er här i tråden som svarade att jag visst kan ha en långklänning till bröllop med "Mörk kostym" som klädkod. Är i full gång med att leta runt på nätet och ska ut på stan i helgen. Men vore väldigt tacksam om ni ville ge er åsikt om det är för fint eller inte. 

    Här kommer ett förslag på en stil/ variant jag funderar på även om det inte blir exakt den klänningen. 

    https://www.bonprix.se/kategori/dam-klaenningar-lang/?size=242725000&promo=%2BAbendkleider&typ=RET&anbieter=GDN_RET_c&aktion=Dynamic_Remarketing&version=Buyer&matchkey=341592582643&gclid=EAIaIQobChMI_IDFxJea4gIVbIJLBR2NcgKKEAEYASADEgI98_D_BwE&entryitems=969002&layer=oma

  • Tue 14 May 2019 07:12
    #13
    Nicco123 skrev 2019-05-14 06:37:27 följande:

    Hej igen! Jag hoppas kunna få lite input från er här i tråden som svarade att jag visst kan ha en långklänning till bröllop med "Mörk kostym" som klädkod. Är i full gång med att leta runt på nätet och ska ut på stan i helgen. Men vore väldigt tacksam om ni ville ge er åsikt om det är för fint eller inte. 

    Här kommer ett förslag på en stil/ variant jag funderar på även om det inte blir exakt den klänningen. 

    www.bonprix.se/kategori/dam-klaenningar-lang/&promo=%2BAbendkleider&typ=RET&anbieter=GDN_RET_c&aktion=Dynamic_Remarketing&version=Buyer&matchkey=341592582643&gclid=EAIaIQobChMI_IDFxJea4gIVbIJLBR2NcgKKEAEYASADEgI98_D_BwE&entryitems=969002&layer=oma


    Jag får upp alla klänningar, vilken av dom är det du tänker dig?
  • Tue 14 May 2019 07:26
    #14
    Nicco123 skrev 2019-05-14 06:37:27 följande:

    Hej igen! Jag hoppas kunna få lite input från er här i tråden som svarade att jag visst kan ha en långklänning till bröllop med "Mörk kostym" som klädkod. Är i full gång med att leta runt på nätet och ska ut på stan i helgen. Men vore väldigt tacksam om ni ville ge er åsikt om det är för fint eller inte. 

    Här kommer ett förslag på en stil/ variant jag funderar på även om det inte blir exakt den klänningen. 

    www.bonprix.se/kategori/dam-klaenningar-lang/&promo=%2BAbendkleider&typ=RET&anbieter=GDN_RET_c&aktion=Dynamic_Remarketing&version=Buyer&matchkey=341592582643&gclid=EAIaIQobChMI_IDFxJea4gIVbIJLBR2NcgKKEAEYASADEgI98_D_BwE&entryitems=969002&layer=oma


    En lång sommarklänning eller maxiklänning är absolut inte för uppklätt för mörk kostym klädkoden.

    Egentligen är det nog snarare lite lägre klädkod vilket alls inte är fel. Betänk att i grunden är klädkoden en service till gästerna för att ingen ska behöva känna sig obekväm över att ha råkat klä sig alldeles för fint eller för enkelt.

    Kör på långklänning du bara tänk sommarklänning och undvik allt som skriker bal, dvs satin, paljetter, vida kjolar, siden etc.
  • Anonym (J)
    Tue 14 May 2019 08:33
    #15
    Anonym (Hepp) skrev 2019-03-05 11:07:13 följande:

    Man får klä sig precis som man vill, men de flesta följer ju klädkoden så man lär sticka ut rejält om man har värsta galaklänningen eller på andra hållet slitna jeans och t-shirt.

    Jag gillar också att klä upp mig vilket lett till att jag flera gånger kännt mig överklädd. Inte kul.


    Man får klä sig som man vill men det är upp till brudparet / värden att avgöra om gästerna släpps in.

    :)
Svar på tråden Tråkiga klädkoder?