• Äldre 6 Mar 09:20
    3068 visningar
    30 svar
    30
    3068

    Gillar katter kattlåda med tak?

    Nu har jag inlett tankeprocessen kring att skaffa katt och genast är det en massa saker att ta ställning till och beslut om. Det kommer att bli en innekatt så den behöver en rejäl kattlåda, klösträd och lite andra grejer för stimulans.
    Jag satt och kollade på djungeln av olika kattlådor som finns och för luktens/utseendets skull så vore det ju praktiskt med en kattlåda som har tak, men gillar katter verkligen det? Känner de sig instängda, eller gillar de tvärtom att de har lite privacy när de går på toa?
    Vi ska (förmodligen) skaffa en vuxen katt från ett katthem och då kan jag inte själv vänja den vid en viss låda från början, men det kanske inte är något problem.
    Ni som har katt, vilken låda är bäst? Och ska man ha pellets i lådan eller kattsand? Och har ni andra tips, på jättebra klösträd eller bra mat eller något annat, så får ni jättegärna tipsa mig! 

  • Svar på tråden Gillar katter kattlåda med tak?
  • Äldre 6 Mar 09:31
    #1

    Katter är i högsta grad individer, så om de gillar kisslåda med tak blir upp till er egen misse att bestämma!
    Har haft ett antal katter under åren, de flesta har inte haft något emot tak på lådan. En kisse gillade inte att det var dörr på, men när jag tog bort den så gick det bra! En annan katt hade lite svårt att lära sig funktionen med svängdörr på lådan, han gick in men fattade inte att han kunde gå ut själv, haha! Så då fick jag också ta bort dörren!
    Det som är bäst med tak/väggar är ju att det inte kommer ut så mycket sand på golvet om man har ett litet grävmonster! Men tycker att lukten sätter sig väldigt i dem eftersom de är rätt instängda, fördel att det inte luktar så mycket utanför lådan, men en del katter vill inte gå in när det luktar illa inuti.

  • Äldre 6 Mar 09:51
    #2
    CitronTulo skrev 2019-03-06 09:31:19 följande:

    Katter är i högsta grad individer, så om de gillar kisslåda med tak blir upp till er egen misse att bestämma!
    Har haft ett antal katter under åren, de flesta har inte haft något emot tak på lådan. En kisse gillade inte att det var dörr på, men när jag tog bort den så gick det bra! En annan katt hade lite svårt att lära sig funktionen med svängdörr på lådan, han gick in men fattade inte att han kunde gå ut själv, haha! Så då fick jag också ta bort dörren!
    Det som är bäst med tak/väggar är ju att det inte kommer ut så mycket sand på golvet om man har ett litet grävmonster! Men tycker att lukten sätter sig väldigt i dem eftersom de är rätt instängda, fördel att det inte luktar så mycket utanför lådan, men en del katter vill inte gå in när det luktar illa inuti.


    Tack snälla för ditt svar, det var uttömmande och bra! Ja, visst har katterna sina egna personligheter, och skaffar vi en katt från ett katthem så har den säkert redan en ganska bestämd uppfattning om saker. Gulligt det du skrev med katten som inte fattade att den kunde gå ut ur lådan på grund av dörren! Det kan kanske vara en idé att ta bort dörren direkt då om jag skaffar en låda med tak... Att det sätter sig lukt i takdelen låter ju inte så kul. Hmm.. Kanske ska satsa på en öppen låda med bra kant upptill som håller inne sanden hyfsat istället för en med tak.

    Pellets då? Jag tänker att katter gillar sand mer för att de kan gräva och gömma bättre, men vad tycker du? Och har du tips på bra sand/ pellets?
  • Äldre 6 Mar 10:03
    #3
    +1

    Jag har alltid haft med tak men utan dörr. Det har funkat bra, men nämnas bör är att det ofta är en av de första sakerna som rekommenderas att ta bort om katten börjar kissa utanför etc, dvs det är ganska vanligt att de inte tycker om tak.

    Likaså "borde" de (instinktivt) föredra sand men många funkar ju fint på pellets också. Där skulle jag rekommendera att ha samma som katthemmet till en början. Everclean är oslagbart enligt mig men miljösamvetet är sugen på att testa träbaserad sand.

    Tillräckligt stor låda (minst en), kattmat med högt köttinnehåll (jag ger mjau blötmat och acana torrfoder. Torrt är smidigt men blötmat nyttigare eftersom katter generellt är dåliga på att dricka och njurproblem är vanligt).

    Klösträd och berikning är du ju inne på vilket är jättebra :) många bra idéer finns på tex kattstatus.se

    Och kastrera, försäkra och märk katten, om det nu fortfarande finns katthem som inte gör det innan.

  • Äldre 6 Mar 10:31
    #4
    +1
    Jemp skrev 2019-03-06 10:03:32 följande:

    Jag har alltid haft med tak men utan dörr. Det har funkat bra, men nämnas bör är att det ofta är en av de första sakerna som rekommenderas att ta bort om katten börjar kissa utanför etc, dvs det är ganska vanligt att de inte tycker om tak.

    Likaså "borde" de (instinktivt) föredra sand men många funkar ju fint på pellets också. Där skulle jag rekommendera att ha samma som katthemmet till en början. Everclean är oslagbart enligt mig men miljösamvetet är sugen på att testa träbaserad sand.

    Tillräckligt stor låda (minst en), kattmat med högt köttinnehåll (jag ger mjau blötmat och acana torrfoder. Torrt är smidigt men blötmat nyttigare eftersom katter generellt är dåliga på att dricka och njurproblem är vanligt).

    Klösträd och berikning är du ju inne på vilket är jättebra :) många bra idéer finns på tex kattstatus.se

    Och kastrera, försäkra och märk katten, om det nu fortfarande finns katthem som inte gör det innan.


    Tack snälla! Ja, det är ju smart att ha samma sand/pellets som katthemmet om vi skaffar katt därifrån! Minst en låda? Räcker det inte med en kattlåda till en katt menar du? Tänkte ha en stor kattlåda ståendes inne på vår toalett, men behövs det fler får jag skaffa det.

    Mina favoritlådor av dem jag tittat på är Dogman Professional som är rektangulär 50x40cm och Figaro Kattlåda som är oval 55x48,5. De ser stora och bra ut om katten vill få svänga runt och gräva lite. Men jag har även kollat på ett par stycken med tak på och funderar fortfarande...

    Jag ska kolla på Everclean och snacka med katthemmet om vad de har. Jag vill ha något bra men helst inte för dyrt i längden såklart.

    Mjau blötmat har jag hört är bra, hur ofta ger du det?
    Acana torrfoder ska jag också kolla på, jag har läst om det där med att det ska vara högt köttinnehåll och att man ska tänka på kattens njurar så även torrfodret måste ju vara bra. Det verkar finnas torrfoder som är extra bra för långhåriga katter med hårbollar i magen och för innekatter och äldre katter...och allt möjligt!

    Tack för tipset om kattstatus.se! Ska kolla där idag!

    Jag tror att det är lag på att en katt inte får lämna katthemmet utan att vara kastrerad, vaccinerad och märkt. Försäkring återstår att skaffa antar jag, om man inte kan ta över en försäkring som redan finns kanske... Mycket att tänka på, och jag vill att allt ska bli så bra som möjligt för katten! 
  • Äldre 6 Mar 11:11
    #5
    +1

    Bästa kattlådan är en plastback med 40- 50 cm höga kanter och större yta än de kattlådor som finns i handeln! Ett tjockt lager (15cm) klumpbildande kattsand i. Massor att gräva i för katten, inget skvätt utanför och lätt att hålla ren. Tak som måste plockas av ett par gånger om dagen för rensning av lådan ledsnar man snart på...

  • Äldre 6 Mar 11:13
    #6
  • Äldre 6 Mar 11:24
    #7
    kaeloh skrev 2019-03-06 11:11:02 följande:

    Bästa kattlådan är en plastback med 40- 50 cm höga kanter och större yta än de kattlådor som finns i handeln! Ett tjockt lager (15cm) klumpbildande kattsand i. Massor att gräva i för katten, inget skvätt utanför och lätt att hålla ren. Tak som måste plockas av ett par gånger om dagen för rensning av lådan ledsnar man snart på...


    Jag förstår hur du tänker, men om man har en lite äldre katt eller en katt med hälsoproblem så blir det svårt för katten att ta sig i och ur en låda med så höga kanter? Vi ska nog skaffa en vuxen katt, helst inte så gammal men man vet aldrig vad som händer, katten kan ju bli sjuk ändå (peppar, peppar).
    Men jag kan tänka mig att det blir tjatigt med tak på kattlådan efter ett tag och att det är lättare att rensa en kattlåda utan tak.
  • Äldre 6 Mar 11:30
    #8
    kaeloh skrev 2019-03-06 11:11:02 följande:

    Bästa kattlådan är en plastback med 40- 50 cm höga kanter och större yta än de kattlådor som finns i handeln! Ett tjockt lager (15cm) klumpbildande kattsand i. Massor att gräva i för katten, inget skvätt utanför och lätt att hålla ren. Tak som måste plockas av ett par gånger om dagen för rensning av lådan ledsnar man snart på...


    Vad gäller kattsand så föredrar JAG sand som INTE är klumpbildande! Eftersom jag har flera katter och det kan bli mycket kiss på en gång så blir det som cement i botten på lådan! Tycker det är enklare med icke klumpbildande sand där jag plockar bort bajs (såklart) när det behövs och sedan tömmer lådan helt på sand vid behov.
  • Äldre 6 Mar 11:35
    #9

    Med ett rejält lager klumpbildande sand blir det inte cement i botten! Plockar bort klumpar två-tre gånger om dagen, fyller på så att det alltid är tjockt med sand och diskar/byter hela alltet ca 2 gånger om året.

    40-50 cm är inte för högt för en katt! De hoppar ju med lätthet upp på köksbänkar och bokhyllor! Om katten inte tar sig i och ur lådan så har den nog mycket stora hälsoproblem!

  • Äldre 6 Mar 11:44
    #10
    kaeloh skrev 2019-03-06 11:35:20 följande:

    Med ett rejält lager klumpbildande sand blir det inte cement i botten! Plockar bort klumpar två-tre gånger om dagen, fyller på så att det alltid är tjockt med sand och diskar/byter hela alltet ca 2 gånger om året.

    40-50 cm är inte för högt för en katt! De hoppar ju med lätthet upp på köksbänkar och bokhyllor! Om katten inte tar sig i och ur lådan så har den nog mycket stora hälsoproblem!


    Jo, jag vet att katter hoppar upp på saker, men här ska den på en ganska liten yta (inne på en rätt liten toalett)  hoppa över en kant som är hög? När jag kollade på klösträd så stod det att man skulle tänka på att det var högt för en gammal katt att ta sig upp när det var 50 cm mellan hyllorna på klösträdet. Jag vet inte, jag tänker mer att jag vill ta det säkra före det osäkra ifall katten blir hängig eller skadad. Den måste ju kunna gå på toa ändå.
Svar på tråden Gillar katter kattlåda med tak?