• e90
    Äldre 6 Mar 18:03
    1916 visningar
    5 svar
    5
    1916

    Katt gönmer sig under sängenv

    Hej!

    Jag har precis skaffat katt, hon flyttade in igår kväll. Är 2 år gammal. Har varit social med sin förra ägare men har alltid varit blyg med nya människor, därför förväntade jag mig inte att hon skulle börja kela med mig direkt.

    Jag kan klappa henne utan att hon springer iväg. Först låg hon i ett hörn i hallen bakom buren, men under natten smög hon in och gömde sig under sängen. Jag ställde dit mat och vatten och lådan så att hon kunde se den innan jag åkte till jobbet i morse. När jag kom hem på eftermiddagen låg hon fortfarande kvar under sängen. Jag förstår såklart att det kan ta ett tag innan hon vågar sig fram. Men hur bör jag göra med maten och lådan? Ska de stå kvar där eller bör jag ställa dem där det är tänkt att de ska stå, med förhoppning om att hon blir "tvungen" att komma ut från sängen då?

  • Svar på tråden Katt gönmer sig under sängenv
  • Anonym (/mmmm­m)
    Äldre 10 Mar 00:49
    #1

    Jag har adopterat flera katter från kattstall.

    Det du har gjort är rätt.

    Låt maten och kattlådan stå där katten vill "gömma" sig. Egentligen är ett enskilt rum med mindre rörelse och aktivitet bättre. Som ett sovrum. Men om katten vill vara under soffan så låt den.

    Nu får det ta den tiden det tar. När katten är trygg nog att röra sig runt i lägenheten kan du börja med att placera ut maten där du vill att den ska stå. När katten inte längre enbart ligger under sängen kan du ställa ut kattlådan där den ska stå.

    Det är viktigt att du visar katten vart du placerar maten och kattlådan.

    För vissa katter tar det dagar, andra veckor och för vissa månader. Det får ta den tiden det tar ifall ni ska ha en trygg relation.

  • Tiffan­y
    Äldre 10 Mar 07:57
    #2

    Du kan testa o köpa feliway ..en sprsy som hjälper katter stt slsppna av o känna sig mindre stressade o mer trygga.

    www.feliway.com/se

  • e90
    Äldre 10 Mar 09:24
    #3

    Tack för era tips! Hon har börjat röra sig runt i lägenheten om kvällarna/nätterna. Hon äter dock dåligt... Dricker ordentligt med vatten men väldigt dåligt med mat. Bara lite som hon fått i sig. Allt går framåt i övrigt, igår fick jag gosa med henne länge och hon spann.

    Tips för att få henne att börja äta? Hon har inte haft nåt särskilt foder innan. Har testat olika torrfoder och blötmat. Torrfodret har hon inte rört, blötmaten har hon ätit lite av. Ska köpa feliway idag...

  • Anonym (/mmmm­m)
    Äldre 10 Mar 10:36
    #4

    Man ska inte byta mat till katter och testa hit och dit. Katter blir lätt dåliga i magen. Om man ska byter foder behöver du blanda det nya fodret (gäller både blött och torrt) med det gamla i minst en vecka helst en månad.

    Det är vanligt att katter äter sämre vid ett byte. Hon kommer äta bättre snart. Ge henne tid det är det bästa du kan göra för er relation och hennes trygghet.

    Se bara till att blötfodret är färskt. I början gan det gå åt lite extra blötfoder just för att katten inte äter.

  • e90
    Äldre 10 Mar 17:29
    #5
    Anonym (/mmmmm) skrev 2019-03-10 10:36:55 följande:

    Man ska inte byta mat till katter och testa hit och dit. Katter blir lätt dåliga i magen. Om man ska byter foder behöver du blanda det nya fodret (gäller både blött och torrt) med det gamla i minst en vecka helst en månad.

    Det är vanligt att katter äter sämre vid ett byte. Hon kommer äta bättre snart. Ge henne tid det är det bästa du kan göra för er relation och hennes trygghet.

    Se bara till att blötfodret är färskt. I början gan det gå åt lite extra blötfoder just för att katten inte äter.


    Känns skönt att läsa, bara ha tålamod då :) och satsa på blötmat:)
Svar på tråden Katt gönmer sig under sängenv