• Äldre 8 Mar 16:10
    7160 visningar
    9 svar
    9
    7160

    Satsa på modersmålsundervisning!

    Hej! Har du barn som får modersmålsundervisning? Eller har du själv fått modersmålsundervisning? I så fall behöver jag din hjälp. Jag läser en kurs (för lärare) i svenska som andraspråk på Lunds universitet. Just nu läser jag på om modersmålsundervisning. Jag tänkte dela med mig av det jag har läst och sedan hoppas jag att få ta del av dina erfarenheter och åsikter.


    I Sverige kan man ges möjlighet till modersmålsundervisning om modersmålet används i hemmet, barnet har kunskaper i språket, det finns minst fem barn i kommunen vill studera språket och det finns en lämplig lärare. Modersmålsundervisning är frivillig.


    Syftet för 1977 års hemspråksreform var att barnen skulle nå samma skolresultat som de med svensk bakgrund (jämlikhetstanken) och kunna bevara sin identitet och kultur (valfrihetstanken). Det fanns dock inga resurser avsatta för införandet av hemspråk och tanken på särundervisning motarbetades av skolorna. Hemspråkslärare var lågprioriterade och ämnet fick låg status.


    Än idag har modersmålsundervisningen låg status. Den ligger ofta utanför ordinarie skoltid och drivs av lärare som arbetar på flera skolor. Det medför dålig samordning med övriga lärare på skolan och för eleverna innebär det att modersmålet konkurrerar med fritidsintressen. Att modersmålsundervisningen ligger utanför skoltid, på eftermiddagar eller lördagar, signalerar att den inte ses som särskilt viktig. Modersmålsundervisningen är ofta begränsad till en lektionstimme i veckan. Det är för kort tid för att ge de positiva effekter som forskningen visat i flerspråkiga skolor. Deltagandet i modersmålsundervisningen har under de senaste tjugo åren legat på omkring hälften av berättigade elever. Det händer att elever avstår från modersmålsundervisning för att de uppfattar skolans erbjudande som för dåligt.


    Bristerna medför att det kommer förslag om nerdragningar eller nedläggning av modersmålsundervisningen. Debatten fastnar vid modersmålsundervisningens vara eller icke vara istället för på hur den ska förbättras. Tanken på ett land ? ett språk och att man bör satsa på svenskan istället lever kvar, fastän forskning visar att barn som deltar i modersmålsundervisning klarar skolarbetet bättre. Så sent som den 27 augusti 2018 skriver Sverigedemokraterna att de vill avskaffa modersmålsundervisning och i stället införa en förberedelseskola med svenskundervisning på tre nivåer.


    Är det så här illa ställt med modersmålsundervisningen i Sverige idag? Kan du berätta om dina erfarenheter och åsikter kring modersmålsundervisning?


  • Svar på tråden Satsa på modersmålsundervisning!
  • Anonym (Persi­ska)
    Äldre 8 Mar 18:08
    #1

    Jag fick visserligen modersmålsundervisning för cirka 13 år sedan men på den tiden funkade det bra.

  • Anonym (Faluk­orv)
    Äldre 23 Mar 11:17
    #2
    Anonym (Persiska) skrev 2019-03-08 18:08:51 följande:

    Jag fick visserligen modersmålsundervisning för cirka 13 år sedan men på den tiden funkade det bra.


    Så du kan prata ditt modersmål flytande. Är det många unga som kan sitt modersmål 
  • Anonym (Persi­ska)
    Äldre 27 Mar 13:48
    #3
    Anonym (Falukorv) skrev 2019-03-23 11:17:46 följande:
    Så du kan prata ditt modersmål flytande. Är det många unga som kan sitt modersmål 
    Ja det kan jag, fast jag skulle säga att svenskan är starkare. Jo men det tror jag, i alla fall min generation Glad
  • Anonym (Faluk­orv)
    Äldre 27 Mar 20:02
    #4
    Anonym (Persiska) skrev 2019-03-27 13:48:23 följande:
    Ja det kan jag, fast jag skulle säga att svenskan är starkare. Jo men det tror jag, i alla fall min generation Glad
    kan du även läsa på ditt modersmål. Använder du ditt modersmål med föräldrarna och pojkvännen  om du har någon 
  • Anonym (Faluk­orv)
    Äldre 27 Mar 20:04
    #5
    Anonym (Falukorv) skrev 2019-03-27 20:02:15 följande:
    kan du även läsa på ditt modersmål. Använder du ditt modersmål med föräldrarna och pojkvännen  om du har någon 
    Eller så kanske du har en flickvän 
  • Anonym (Persi­ska)
    Äldre 28 Mar 18:35
    #6
    Anonym (Falukorv) skrev 2019-03-27 20:02:15 följande:
    kan du även läsa på ditt modersmål. Använder du ditt modersmål med föräldrarna och pojkvännen  om du har någon 
    Anonym (Falukorv) skrev 2019-03-27 20:04:27 följande:
    Eller så kanske du har en flickvän 


    Ja, jag kan läsa och skriva på mitt modersmål.


    Jag brukar växla mellan modersmål och svenska när jag pratar med mina föräldrar. Jag pratar enbart svenska med min syster, även fast vi båda har samma modersmål. Min pojkvän och jag pratar svenska (han kan inte prata mitt modersmål) 

  • Anonym (Faluk­orv)
    Äldre 29 Mar 08:32
    #7
    Anonym (Persiska) skrev 2019-03-28 18:35:48 följande:
    Anonym (Falukorv) skrev 2019-03-27 20:04:27 följande:
    Eller så kanske du har en flickvän 


    Ja, jag kan läsa och skriva på mitt modersmål.


    Jag brukar växla mellan modersmål och svenska när jag pratar med mina föräldrar. Jag pratar enbart svenska med min syster, även fast vi båda har samma modersmål. Min pojkvän och jag pratar svenska (han kan inte prata mitt modersmål) 


    Du brukar växla men du skulle kunna ha en hel konversation med dina föräldrar på modersmålet.  Har din pojkvän ett annat modersmål än Svenska 
  • Äldre 29 Mar 10:14
    #8

    Jag hade hemspråksundervisning i grekiska när jag gick i skolan på 90-talet. Det var inget bra tyvärr. Det var visserligen under skoltid, men det var sällan, tror en gång i veckan. Problemet var att de bytte lärare hela tiden, vet inte varför, och varje gång en lärare slutade fick vi vänta väldigt lång tid på att en ny lärare skulle komma. Då hade många inklusive jag glömt bort vad vi hade lärt oss och vi fick börja om från början igen. Det intressanta är att jag inte talade grekiska hemma, min pappa och mamma var nämligen skilda och min pappa bodde i Grekland, vi var egentligen inte så intresserade av hemspråksundervisning. Men de ringde och bönade och bad och försökte övertala mig och min mamma att det var bra för mig, de behövde nämligen fylla kvoten för att det skulle bli lektioner. Så jag gick dit utan någon förkunskap, vissa pratade grekiska hemma varje dag så det var helt olika nivåer på oss, det var också dåligt. Jag kommer ihåg att jag hade ångest ibland för att jag inte förstod. Hur som helst, det jag lärde mig var alfabetet och att skriva och läsa. Att jag inte förstod vad jag läste, var en annan femma. Alltså detta togs igen när jag pluggade grundkurs i nygrekiska på universitetet och sedan flyttade till Grekland där jag bor än idag. Modersmålsundervisningen gav mig tyvärr ingenting men om det gjorts på rätt sätt hade det kunnat göra det

  • Anonym (Framt­iden)
    Mon 20 Dec 2021 16:17
    #9
    Anonym (Persiska) skrev 2019-03-08 18:08:51 följande:
    Satsa på modersmålsundervisning!

    Jag fick visserligen modersmålsundervisning för cirka 13 år sedan men på den tiden funkade det bra.


    Är det en stor skillnad idag? Märker du det hos unga idag 
Svar på tråden Satsa på modersmålsundervisning!