• Anonym (Ts)
    Äldre 9 Mar 22:39
    289 visningar
    4 svar
    4
    289

    Vem betalar för förskolan?

    Hur räknar man ut hur mycket förskolan kostar?

    Om mamman och pappan inte bor ihop och bägge är sambo med någon ny?

    Betyder det att om en av 4 är höginkomsttagare så blir det maxtaxa även om denna någon inte är en av föräldrarna?

  • Svar på tråden Vem betalar för förskolan?
  • Anonym (Sandr­a)
    Äldre 9 Mar 22:45
    #1

    Tror att kommunerna kan räkna lite olika. Men hos oss är det så att mitt hushåll betalar för mina veckor och pappans hushåll betalar för sina veckor.

    Vi betalar alltså 50% av månaden var, jag baserat på min inkomst (jag bor själv) och han på sitt hushåll.  När jag studerade betalade jag ingenting alls men han fick betala för sina två veckor

  • Anonym (Beror på)
    Äldre 9 Mar 22:48
    #2

    Det kan vara lite olika regler i olika kommuner. I t.ex. Uppsala och Stockholm gäller att det är inkomsten hos familjen där barnet är folkbokfört som gäller. Den andra familjens inkomst tas inte med i beräkningen. Kolla med din kommun.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Mar 22:54
    #3
    Anonym (Sandra) skrev 2019-03-09 22:45:57 följande:

    Tror att kommunerna kan räkna lite olika. Men hos oss är det så att mitt hushåll betalar för mina veckor och pappans hushåll betalar för sina veckor.

    Vi betalar alltså 50% av månaden var, jag baserat på min inkomst (jag bor själv) och han på sitt hushåll.  När jag studerade betalade jag ingenting alls men han fick betala för sina två veckor


    Jag hittar ingen info för min kommun, bor i Umeå. Vi har inte egna veckor utan byter var tredje dag typ.
  • Äldre 9 Mar 23:02
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-09 22:54:01 följande:
    Jag hittar ingen info för min kommun, bor i Umeå. Vi har inte egna veckor utan byter var tredje dag typ.

    Vid växelvist boende har ni rätt att ansöka om delad faktura. www.umea.se/umeakommun/utbildningochbarnomsorg/forskola/avgifterochregler/betalningochkravrutiner.4.27e0fc16164692876311fa92.html
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Vem betalar för förskolan?