• Anonym (.)

    Är så less en del av mina brukare...

    Får man som undersköterska beklaga sig över sin situation?

    Jag finns till för att hjälpa människor vid särskilt boende. De ska få sina fysiska, psykiska, sociala, andliga och kulturella behov tillgodosedda. De ska bli trevligt bemötta. Bland vissa brukare är jag nästintill en SLAV, det är SJUKT vad de kan driva med personalen. Hör och häpna; de som är mest klara är absolut värst.

    Först och främst: MATEN!
    Lunch och middag får avdelningen färdiglagat från specialkök, enbart till att värma upp. Denna mat duger sällan till våra klara tanter, det ska petas och gnällas. Jag menar, allt är inte supergott kanske så att man skulle sitta och frossa det framför mello, men det GÅR att äta, och om det inte går att äta kan man väl helst hålla tyst och vänta till nästa måltid för att inte dra ned stämningen för brukare och andra boende (om man är klar i huvudet och har förmåga att förstå det).

    Sen är det vissa damers individuella rutiner som är sjuligt omfattande. Tvättlappar hit och dit, lakansväv ska ligga där och där i sängen, trosor ska bak och fram för att inte skava här och där, enbart två tvålpump på tvättlappen för att inte få allergi men när det endast är två tvålpump sägs de "jaa, inte var det mycket tvål här inte" med missnöjd stämma. Kläderna tvättas felaktigt och är skrövliga (fast de flesta som jobbar där är 50-60 år och är fullt kapabla att tvätta kläder). En klar dam ska ALLTID på toaletten när personalen kommer in med lunch eller middagsbrickan på rummet (hon vill äta på sitt rum). Vilket innebär att en personal blir ockuperad hos henne när alla andra 15 brukare behöver servas i matsituationen. Är man klar borde man väl ändå kunna säga "kom 20 minuter innan lunch hetsen till mig så hinner jag gå på toa innan". 

    Ett morgonbesök är av biståndshandläggare beräknat ta 20 minuter, och ett kvällsbesök 10 minuter. Hos de omfattande damerna kan ett morgonbesök ta 45-60 minuter och ett kvällsbesök kring 30 minuter. De har så sjukligt omständiga och petiga rutiner.. Och inte nog med de, de är ALDRIG nöjda. När allt är gjort efter deras pipa är det ALLTID något som skulle kunna vara bättre.. Är allt som det ska så finns det väl alltid nån duschstång som är sne och kan åtgärdas, eller nån lampa som lyser svagt och behöver bytas, eller ett vattenglas till på sängbordet som skulle behöva stå där över natten trots att det redan finns två samt nattpersonal som skulle kunna fylla på om vatten tog slut. Alltid alltid alltid något mer, något ytterligare, aldrig nöjd. Har man inte omdöme, empati och förmåga att känna någon nöjdhet och tacksamhet när man är medicinskt KLAR och REDIG?

    Hade man fått sitt kvällsbesök gjort på 10-15 minuter och fått sina behov tillgodosedda av en snäll och trevlig uska, ja nog hade man sagt "tack för idag, godnatt" även om nu duschstången stod 5 mm snett eller om man undrade ifall 5 dl vatten räcker fram tills nattpersonalen ser till mig om 4 timmar så hade man ju varit nöjd och glad som allt var.. Man kan ju inte dräpa personalen, det är väl mänskligt folkvett..

    Kommer få så jävla mycket hat nu och att jag borde byta jobb. Men jag bara orkar inte, och behövde ventilera mig....

  • Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 13:24:39 följande:
    Nej de har inte skyldighet att göra min dag. Killen som gick in i ica framför mig höll inte upp dörren och hade ingen skyldighet till det. Dotterns kompis sa inte tack för maten och hade ingen skyldighet till det. Dejten berättade inte för mig att han redan var gift och hade ingen skyldighet till det. Jag mobbades i skolan av elever som inte hade skyldighet att gilla mig.

    Ska vi bete oss som svin och säga "jag har inga skyldigheter" hehe eeh nej det har du inte, men vill vi ha ett fint samhälle med glada medborgare och fina relationer, ja då får du nog bjuda till lite annars lär vi få krig snart. 
    Antar att du är utbildad undersköterska. Ta och gå tillbaka till det du lärde dig i kurserna
    Hälsopedagogik
    Psykologi
    Etik och människans livsvilkor
  • Anonym (.)
    Kjell2 skrev 2019-03-11 13:32:47 följande:
    Antar att du är utbildad undersköterska. Ta och gå tillbaka till det du lärde dig i kurserna
    Hälsopedagogik
    Psykologi
    Etik och människans livsvilkor
    Jag ska tillgodose deras behov, som jag skrev först av allt.

    Men jag kan enormt provoceras av missnöjda, otacksamma och gnälliga personligheter. 
  • elmadumle

    Man får och måste få beklaga sig även som uska, känner så väl igen mig:) man måste även få säga ifrån till de gamla när de går för långt, ger man lillfingret slukar de snart hela handen. Vi pratar mycket om det här i personalgruppen så vi gör på samma sätt hos de. Vad gäller brickor vid lunchen så får de vänta tills vi delat ut maten till de som sitter vid bordet i matsalen. 
    Bara för att man måste få ur sig frustrationen som uppstår ibland betyder det inte att vi inte gillar vårat jobb, bara vissas beteenden. 

  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 13:34:03 följande:
    Jag ska tillgodose deras behov, som jag skrev först av allt.

    Men jag kan enormt provoceras av missnöjda, otacksamma och gnälliga personligheter. 
    Vänj dig, det kommer inte bli bättre. Du måste lära dig förstå och hantera det. Klara du inte det så bör du leta annat jobb.

    Sen kan du pyssa lite med jämna mellanrum med kollegorna.

    Jag har preics samma problem som ledare och utbildare, "missnöjda, otacksamma och gnälliga personligheter." Men det är en del av jobbet som jag måste lära mig hantera.


  • Anonym (.)
    elmadumle skrev 2019-03-11 13:37:03 följande:

    Man får och måste få beklaga sig även som uska, känner så väl igen mig:) man måste även få säga ifrån till de gamla när de går för långt, ger man lillfingret slukar de snart hela handen. Vi pratar mycket om det här i personalgruppen så vi gör på samma sätt hos de. Vad gäller brickor vid lunchen så får de vänta tills vi delat ut maten till de som sitter vid bordet i matsalen. 
    Bara för att man måste få ur sig frustrationen som uppstår ibland betyder det inte att vi inte gillar vårat jobb, bara vissas beteenden. 


    Och ger man handen slukar dom armen, får dom armen slukar dom torson ;)
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 13:45:03 följande:
    Och ger man handen slukar dom armen, får dom armen slukar dom torson ;)
    Lär dig säga nej kan vara ett först steg till en mer dräglig arbetsituation.


  • Anonym (x)
    Kjell2 skrev 2019-03-11 13:47:10 följande:
    Lär dig säga nej kan vara ett först steg till en mer dräglig arbetsituation.


    För rätt många äldre funkar inte ett nej.

    Därför bör TS och alla andra som inte får ihop beviljad tid med faktiskt tidsåtgång ta upp detta med både chef och biståndsbedömarna.
  • fornminne

    Jag jobbar också med människor (dock inte med vård). Det är självklart för mig att vara tillmötesgående och ge så god service som möjligt. MEN jag kan också bli irriterad på en del som är överdrivet petiga eller verkar tro att de befinner sig på lyxhotell. För det finns ju faktiskt en gräns, vad personalen kan erbjuda och hur mycket personalen kan slå knut på sig själv. Kunden har inte alltid rätt. Jag blir ibland full i skratt när jag läser inlägg som "byt jobb!" så fort någon gnäller av sig. De verkar inte inse att om alla följde det rådet, bara för att de inte orkade vara några supermänniskor, skulle det knappt finnas någon personal kvar...

  • Meriall

    De kanske är deprimerade, är många äldre som är. Då är det inte lätt att vara trevlig och tillmötesgående :/

  • sextiotalist
    fornminne skrev 2019-03-11 13:51:43 följande:

    Jag jobbar också med människor (dock inte med vård). Det är självklart för mig att vara tillmötesgående och ge så god service som möjligt. MEN jag kan också bli irriterad på en del som är överdrivet petiga eller verkar tro att de befinner sig på lyxhotell. För det finns ju faktiskt en gräns, vad personalen kan erbjuda och hur mycket personalen kan slå knut på sig själv. Kunden har inte alltid rätt. Jag blir ibland full i skratt när jag läser inlägg som "byt jobb!" så fort någon gnäller av sig. De verkar inte inse att om alla följde det rådet, bara för att de inte orkade vara några supermänniskor, skulle det knappt finnas någon personal kvar...


    Det var inställningen jag gjorde att jag tyckte hon kunde byta jobb.

    Att de skulle vara tacksamma.
Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...