• Anonym (.)
    Äldre 11 Mar 12:43
    2786 visningar
    83 svar
    83
    2786

    Är så less en del av mina brukare...

    Får man som undersköterska beklaga sig över sin situation?

    Jag finns till för att hjälpa människor vid särskilt boende. De ska få sina fysiska, psykiska, sociala, andliga och kulturella behov tillgodosedda. De ska bli trevligt bemötta. Bland vissa brukare är jag nästintill en SLAV, det är SJUKT vad de kan driva med personalen. Hör och häpna; de som är mest klara är absolut värst.

    Först och främst: MATEN!
    Lunch och middag får avdelningen färdiglagat från specialkök, enbart till att värma upp. Denna mat duger sällan till våra klara tanter, det ska petas och gnällas. Jag menar, allt är inte supergott kanske så att man skulle sitta och frossa det framför mello, men det GÅR att äta, och om det inte går att äta kan man väl helst hålla tyst och vänta till nästa måltid för att inte dra ned stämningen för brukare och andra boende (om man är klar i huvudet och har förmåga att förstå det).

    Sen är det vissa damers individuella rutiner som är sjuligt omfattande. Tvättlappar hit och dit, lakansväv ska ligga där och där i sängen, trosor ska bak och fram för att inte skava här och där, enbart två tvålpump på tvättlappen för att inte få allergi men när det endast är två tvålpump sägs de "jaa, inte var det mycket tvål här inte" med missnöjd stämma. Kläderna tvättas felaktigt och är skrövliga (fast de flesta som jobbar där är 50-60 år och är fullt kapabla att tvätta kläder). En klar dam ska ALLTID på toaletten när personalen kommer in med lunch eller middagsbrickan på rummet (hon vill äta på sitt rum). Vilket innebär att en personal blir ockuperad hos henne när alla andra 15 brukare behöver servas i matsituationen. Är man klar borde man väl ändå kunna säga "kom 20 minuter innan lunch hetsen till mig så hinner jag gå på toa innan". 

    Ett morgonbesök är av biståndshandläggare beräknat ta 20 minuter, och ett kvällsbesök 10 minuter. Hos de omfattande damerna kan ett morgonbesök ta 45-60 minuter och ett kvällsbesök kring 30 minuter. De har så sjukligt omständiga och petiga rutiner.. Och inte nog med de, de är ALDRIG nöjda. När allt är gjort efter deras pipa är det ALLTID något som skulle kunna vara bättre.. Är allt som det ska så finns det väl alltid nån duschstång som är sne och kan åtgärdas, eller nån lampa som lyser svagt och behöver bytas, eller ett vattenglas till på sängbordet som skulle behöva stå där över natten trots att det redan finns två samt nattpersonal som skulle kunna fylla på om vatten tog slut. Alltid alltid alltid något mer, något ytterligare, aldrig nöjd. Har man inte omdöme, empati och förmåga att känna någon nöjdhet och tacksamhet när man är medicinskt KLAR och REDIG?

    Hade man fått sitt kvällsbesök gjort på 10-15 minuter och fått sina behov tillgodosedda av en snäll och trevlig uska, ja nog hade man sagt "tack för idag, godnatt" även om nu duschstången stod 5 mm snett eller om man undrade ifall 5 dl vatten räcker fram tills nattpersonalen ser till mig om 4 timmar så hade man ju varit nöjd och glad som allt var.. Man kan ju inte dräpa personalen, det är väl mänskligt folkvett..

    Kommer få så jävla mycket hat nu och att jag borde byta jobb. Men jag bara orkar inte, och behövde ventilera mig....

  • Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...
  • Äldre 11 Mar 14:03
    #31
    fornminne skrev 2019-03-11 13:51:43 följande:

    Jag jobbar också med människor (dock inte med vård). Det är självklart för mig att vara tillmötesgående och ge så god service som möjligt. MEN jag kan också bli irriterad på en del som är överdrivet petiga eller verkar tro att de befinner sig på lyxhotell. För det finns ju faktiskt en gräns, vad personalen kan erbjuda och hur mycket personalen kan slå knut på sig själv. Kunden har inte alltid rätt. Jag blir ibland full i skratt när jag läser inlägg som "byt jobb!" så fort någon gnäller av sig. De verkar inte inse att om alla följde det rådet, bara för att de inte orkade vara några supermänniskor, skulle det knappt finnas någon personal kvar...


    Helt ok att gnälla av sig ibland. Men kan man inte förstå sjuka äldres livssituation och lära sig hantera det kanske inte äldrevården är rätt plats.

    Jag är också sjukt less på de jag möter i jobbet ibland och gnäller av mig med mina nära kollegor. Däremot har jag insett att det är del av jobbet, jag har förstått, i alla fall delvis, varför de gör som de gör.


  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 14:17
    #32
    -1
    fornminne skrev 2019-03-11 13:51:43 följande:

    Jag jobbar också med människor (dock inte med vård). Det är självklart för mig att vara tillmötesgående och ge så god service som möjligt. MEN jag kan också bli irriterad på en del som är överdrivet petiga eller verkar tro att de befinner sig på lyxhotell. För det finns ju faktiskt en gräns, vad personalen kan erbjuda och hur mycket personalen kan slå knut på sig själv. Kunden har inte alltid rätt. Jag blir ibland full i skratt när jag läser inlägg som "byt jobb!" så fort någon gnäller av sig. De verkar inte inse att om alla följde det rådet, bara för att de inte orkade vara några supermänniskor, skulle det knappt finnas någon personal kvar...


    Ja dessa stackars pensionärer som har det så dåligt i äldrevården idag, undra hur det skulle bli utan personal?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 14:17
    #32
    fornminne skrev 2019-03-11 13:51:43 följande:

    Jag jobbar också med människor (dock inte med vård). Det är självklart för mig att vara tillmötesgående och ge så god service som möjligt. MEN jag kan också bli irriterad på en del som är överdrivet petiga eller verkar tro att de befinner sig på lyxhotell. För det finns ju faktiskt en gräns, vad personalen kan erbjuda och hur mycket personalen kan slå knut på sig själv. Kunden har inte alltid rätt. Jag blir ibland full i skratt när jag läser inlägg som "byt jobb!" så fort någon gnäller av sig. De verkar inte inse att om alla följde det rådet, bara för att de inte orkade vara några supermänniskor, skulle det knappt finnas någon personal kvar...


    Ja dessa stackars pensionärer som har det så dåligt i äldrevården idag, undra hur det skulle bli utan personal?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 14:17
    #32
    fornminne skrev 2019-03-11 13:51:43 följande:

    Jag jobbar också med människor (dock inte med vård). Det är självklart för mig att vara tillmötesgående och ge så god service som möjligt. MEN jag kan också bli irriterad på en del som är överdrivet petiga eller verkar tro att de befinner sig på lyxhotell. För det finns ju faktiskt en gräns, vad personalen kan erbjuda och hur mycket personalen kan slå knut på sig själv. Kunden har inte alltid rätt. Jag blir ibland full i skratt när jag läser inlägg som "byt jobb!" så fort någon gnäller av sig. De verkar inte inse att om alla följde det rådet, bara för att de inte orkade vara några supermänniskor, skulle det knappt finnas någon personal kvar...


    Ja dessa stackars pensionärer som har det så dåligt i äldrevården idag, undra hur det skulle bli utan personal?
  • Äldre 11 Mar 14:18
    #33
    Kjell2 skrev 2019-03-11 14:03:15 följande:
    Helt ok att gnälla av sig ibland. Men kan man inte förstå sjuka äldres livssituation och lära sig hantera det kanske inte äldrevården är rätt plats.

    Jag är också sjukt less på de jag möter i jobbet ibland och gnäller av mig med mina nära kollegor. Däremot har jag insett att det är del av jobbet, jag har förstått, i alla fall delvis, varför de gör som de gör.
    Där har du ett stort problem; när de flyttar in så blir många helt plöstligt såååå sjuka, de kan ingenting, vet du varför? många anhöriga säger att när de flyttar in att hos oss får du hjälp med precis allt, du behöver inte göra något, de har betalt för att lyda din minsta vink. När de upptäcker att nä så funkar det inte, man ska göra det man kan själv, inte bara ligga i sängen och ringa på larmet för att säga: fyll på mitt vattenglas, det har du betalt för. Det är ingen serviceinrättning i den bemärkelsen, vi är inga hushållerskor. Och när man då säger att du får faktiskt försöka lite själv får man höra; "jag ska anmäla dig, jag ska minsann se till att du förlorar ditt jobb, jag ska kontakta högre instans". Det är inte så enkelt som vissa vill tro att jobba med gamla människor.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 11 Mar 14:23
    #34
    +1

    Är det ingen här som ser det uppenbara?

    Det är i första hand chefen och biståndshandläggarens fel att det ser ut så här eftersom det är för lite tid inplanerat per person att hjälpa. Antagligen har de inte räknat med det här mänskliga som att de gamla även behöver prata av sig och ha det där extra som tar tid. Personal blir stressade för att ni inte hinner med och så blir de gamla påverkade negativt av det och som gör de på dåligt humör. En ond cirkel. Jag ser detta som en chefsfråga, och ni i personalen ska inte lasta de gamla för detta utan ta det där det hör hemma, hos chefen. Att det bara får lov att ta 20 min på morgonen eller ynka 10 på kvällen är orimligt! Det är omänskligt att planera vården utifrån sådana förhållanden!

  • Äldre 11 Mar 14:29
    #35
    elmadumle skrev 2019-03-11 14:18:05 följande:
    Där har du ett stort problem; när de flyttar in så blir många helt plöstligt såååå sjuka, de kan ingenting, vet du varför? många anhöriga säger att när de flyttar in att hos oss får du hjälp med precis allt, du behöver inte göra något, de har betalt för att lyda din minsta vink. När de upptäcker att nä så funkar det inte, man ska göra det man kan själv, inte bara ligga i sängen och ringa på larmet för att säga: fyll på mitt vattenglas, det har du betalt för. Det är ingen serviceinrättning i den bemärkelsen, vi är inga hushållerskor. Och när man då säger att du får faktiskt försöka lite själv får man höra; "jag ska anmäla dig, jag ska minsann se till att du förlorar ditt jobb, jag ska kontakta högre instans". Det är inte så enkelt som vissa vill tro att jobba med gamla människor.
    Här hänger väl lite på det jag skrev:
    " Men kan man inte förstå sjuka äldres livssituation och lära sig hantera det kanske inte äldrevården är rätt plats."

    Jag har aldrig hävdat att det är enkelt, inte krävande eller  ett okomplicerat jobb. Jag är övertygad om at  jag inte skulle klara det.

    Jag säger också att det är helt ok att pysa ibland och känna frustration. Men vid något läge måste man komma till en punkt där jobbet tar mer än det ger och man inte ser någon lösning inom en överskådlig framtid. Då är det dags att se sig om efter nytt.


  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 14:29
    #36
    -1
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 14:23:06 följande:

    Är det ingen här som ser det uppenbara?

    Det är i första hand chefen och biståndshandläggarens fel att det ser ut så här eftersom det är för lite tid inplanerat per person att hjälpa. Antagligen har de inte räknat med det här mänskliga som att de gamla även behöver prata av sig och ha det där extra som tar tid. Personal blir stressade för att ni inte hinner med och så blir de gamla påverkade negativt av det och som gör de på dåligt humör. En ond cirkel. Jag ser detta som en chefsfråga, och ni i personalen ska inte lasta de gamla för detta utan ta det där det hör hemma, hos chefen. Att det bara får lov att ta 20 min på morgonen eller ynka 10 på kvällen är orimligt! Det är omänskligt att planera vården utifrån sådana förhållanden!


    Det kan jag verkligen inte rycka det är med tiden.

    Det här gör jag hos en typisk brukare på morgonen:

    Väcker dem med godmorgon och ett leende på läpparna, räcker rullator och går med dom på toaletten. Där får dom sitta och göra sina behov med stängd dörr medan jag drar upp persienner, bäddar säng.

    Därefter får dom sitta kvar på toa och jag ber dem ta av sig nattlinnet, räcker blöta tvättlappar och uppmana dom att tvätta överkroppen (ansikte, under armnar osv). Räcker handduk. Sen räcker jag tröja som dom får ta på sig själv medan jag samtidigt tar på blöja/trosa, byxor, strumpor och skor. Sen får se ställa sig upp, jag tvättar nedre delen, torkar, drar upp byxorna och följer dom till bordet i sitt rum. Tar reda på sopor och handdukar, tvättar och spritar händerna, slänger sopor, gör en frukostbricka jag går tillbaka med och ger medicin. Det här hinner man faktiskt på 10 minuter utan problem..
  • Anonym (Jag)
    Äldre 11 Mar 14:41
    #37
    +2
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:29:47 följande:

    Det kan jag verkligen inte rycka det är med tiden.

    Det här gör jag hos en typisk brukare på morgonen:

    Väcker dem med godmorgon och ett leende på läpparna, räcker rullator och går med dom på toaletten. Där får dom sitta och göra sina behov med stängd dörr medan jag drar upp persienner, bäddar säng.

    Därefter får dom sitta kvar på toa och jag ber dem ta av sig nattlinnet, räcker blöta tvättlappar och uppmana dom att tvätta överkroppen (ansikte, under armnar osv). Räcker handduk. Sen räcker jag tröja som dom får ta på sig själv medan jag samtidigt tar på blöja/trosa, byxor, strumpor och skor. Sen får se ställa sig upp, jag tvättar nedre delen, torkar, drar upp byxorna och följer dom till bordet i sitt rum. Tar reda på sopor och handdukar, tvättar och spritar händerna, slänger sopor, gör en frukostbricka jag går tillbaka med och ger medicin. Det här hinner man faktiskt på 10 minuter utan problem..


    Nej för du glömmer det mänskliga i det här. Alla fungerar inte på samma sätt. Du väcker dem skriver du? Varför ska du väcka dem överhuvudtaget? Varför anpassas inte verksamheten till de som det är till för? Om någon av de gamla har en dålig dag eller är extra trötta då? Finns det ingen tid för detta enligt dig? Är det människor eller maskiner ni arbetar med?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 14:44
    #38
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 14:41:22 följande:
    Nej för du glömmer det mänskliga i det här. Alla fungerar inte på samma sätt. Du väcker dem skriver du? Varför ska du väcka dem överhuvudtaget? Varför anpassas inte verksamheten till de som det är till för? Om någon av de gamla har en dålig dag eller är extra trötta då? Finns det ingen tid för detta enligt dig? Är det människor eller maskiner ni arbetar med?
    Om det är tidigt på morgonen och någon sover, ja då får dom sova vidare.

    Om det börjar vara 9.00 eller senare så väcker jag dom pga. att dom har mediciner. 
Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...