• Äldre 11 Mar 13:16
    561 visningar
    11 svar
    11
    561

    Mina stamceller?

    Hej. Jag har funderat på en sak ett tag nu. Om jag skulle låta en läkare ta ut några av mina stamceller, får jag behålla dem då? Är det mina stamceller som jag får göra vad jag vill med? Får jag typ odla en njure i mitt garage eller nåt?

    Har funderat på detta väldigt länge nu och vill gärna göra det i mitt gymnasiearbete.

  • Svar på tråden Mina stamceller?
  • Äldre 11 Mar 13:18
    #1

    Va??

  • Äldre 11 Mar 13:19
    #2

    Dagens skola är skrämmande ibland. Ska du odla en njure i garaget?

  • Äldre 11 Mar 13:25
    #3

    Ja, vadå det är väl inget fel?? Undrar bara om man får det

  • Äldre 11 Mar 13:32
    #4

    Nej. En läkare plockar ju inte ut stamceller utan orsak.

  • Äldre 11 Mar 13:39
    #5
    mammatill6 skrev 2019-03-11 13:32:41 följande:

    Nej. En läkare plockar ju inte ut stamceller utan orsak.


    Nej det förstår jag, men om jag skulle ha en orsak och sedan bestämma mig för att jag inte vill använda stamcellerna till det som var tänkt från början, eller om det typ blir några över eller något? Då borde det ju ändå vara mina stamceller, de kommer ju liksom från min kropp?
  • Äldre 11 Mar 13:42
    #6

    Nej så funkar det inte.

  • Äldre 11 Mar 13:45
    #7

    Nej, på samma sätt som du inte har rätt till vävnader från din kropp efter en operation, eller blod som blivit över efter ett blodprov.

  • sextio­talist
    Äldre 11 Mar 13:48
    #8
    Erik2258 skrev 2019-03-11 13:16:15 följande:

    Hej. Jag har funderat på en sak ett tag nu. Om jag skulle låta en läkare ta ut några av mina stamceller, får jag behålla dem då? Är det mina stamceller som jag får göra vad jag vill med? Får jag typ odla en njure i mitt garage eller nåt?

    Har funderat på detta väldigt länge nu och vill gärna göra det i mitt gymnasiearbete.


    Du borde nog läsa på lite om stamceller. Nej, man kan inte odla fram en njure av stamceller, inte ens på laboratorier.

    Däremot kan man ersätta sjuka stamceller med friska stamceller (och det förekommer att man "återanvänder" patientens egna) t.ex vid leukemi.

    Däremot forskas det mycket på om man kan använda stamceller till annat. Men att få fram ett så komplext organ som njure har inte forskarna kommit till ännu
  • sextio­talist
    Äldre 11 Mar 13:57
    #9

    Bör väl tillägga att de stamceller man forskar för att få nya organ är ofta omogna stamceller. De stamceller man tar ut från oss idag är ofta blodstamceller som redan har en uppgift, att producera nytt blod.

  • Äldre 11 Mar 14:01
    #10
    CarinaL26 skrev 2019-03-11 13:45:37 följande:

    Nej, på samma sätt som du inte har rätt till vävnader från din kropp efter en operation, eller blod som blivit över efter ett blodprov.


    Ok, då förstår jag.
  • Äldre 11 Mar 14:04
    #11
    sextiotalist skrev 2019-03-11 13:48:00 följande:
    Du borde nog läsa på lite om stamceller. Nej, man kan inte odla fram en njure av stamceller, inte ens på laboratorier.

    Däremot kan man ersätta sjuka stamceller med friska stamceller (och det förekommer att man "återanvänder" patientens egna) t.ex vid leukemi.

    Däremot forskas det mycket på om man kan använda stamceller till annat. Men att få fram ett så komplext organ som njure har inte forskarna kommit till ännu
    Klart jag vet att jag inte kommer kunna göra en egen njure, tog det bara som exempel för att illustrera frågan. Det går ändå att skriva ett utmärkt gymnasiearbete om, har pratat med min lärare som tycker att det är ett jättebra ämne. Den egentliga frågan var ju huruvida jag ens kunde få behålla mina egna celler, oavsett vad jag har för avsikt att använda dem till. 
Svar på tråden Mina stamceller?