• Anonym (Ts)
    Äldre 14 Mar 19:09
    550 visningar
    32 svar
    32
    550

    Skulle er 12åring få?

    Skulle ni låta er 12åring åka själv med en kompis till en stad ca 3,5mil bort för att hitta på något?

    En stad där det skett mycket på senaste.

  • Svar på tråden Skulle er 12åring få?
  • Anonym (Värre sen)
    Äldre 15 Mar 09:20
    #21
    +1

    Jag känner mig lugnare med en 12-åring som har ett speciellt ärende i stan och rör sig från plats A till plats B, än med en 15-16-åring som står och hänger. Då är det ju betydligt större risk att de drar till sig problem.

  • Äldre 15 Mar 09:28
    #22

    Svar: Nej.

  • Äldre 15 Mar 09:29
    #23
    -1
    Pope Joan II skrev 2019-03-15 09:09:01 följande:
    Du bor inte i en storstad, antar jag?

    Mina fick absolut göra sådant när de var 12 år. Det var aldrig några problem, de var däremot naturligtvis inte ensamma ute sent på kvällen utan ärende eller att vi lämnade och hämtade dem. 
    Det där har inte med storstad eller inte att göra, jag bor i Stockholm och fick inte på några villkor åka utan en vuxen i city vid 12 års ålder. Då talar vi om 1984. 
  • Anonym (lol)
    Äldre 15 Mar 09:34
    #24
    -1
    Mrs Moneybags skrev 2019-03-15 09:29:39 följande:
    Det där har inte med storstad eller inte att göra, jag bor i Stockholm och fick inte på några villkor åka utan en vuxen i city vid 12 års ålder. Då talar vi om 1984. 
    Är du Anonym (Nooooope)? Om inte, varför svarar du på en fråga direkt riktad till henne?
  • Äldre 15 Mar 09:37
    #25
    +2
    Mrs Moneybags skrev 2019-03-15 09:29:39 följande:
    Det där har inte med storstad eller inte att göra, jag bor i Stockholm och fick inte på några villkor åka utan en vuxen i city vid 12 års ålder. Då talar vi om 1984. 
    Det gör jag med. Så du rörde dig inte i stan utan föräldrar förrän du var hur gammal då? De följde dig till och från skolan? De arbetade inte dagtid själva kanske? De lämnade och hämtade? 

    Så har inte jag vuxit upp och inte mina barn heller. Däremot övades de förstås i att ta alltmer ansvar och vara påpassliga med sådant som är nödvändigt eller på annat sätt bra att veta om, vara vars, kunna och så vidare. 
  • Anonym (A)
    Äldre 15 Mar 09:48
    #26
    Det där har inte med storstad eller inte att göra, jag bor i Stockholm och fick inte på några villkor åka utan en vuxen i city vid 12 års ålder. Då talar vi om 1984. 

    ..medan många av oss fick det på 80-talet. Jag växte upp i en förort (en av de mindre trevliga idag) och vi åkte tunnelbana själva till stan från 11 års ålder. Min mamma vill dock inte riktigt ta till sig det när jag låter vår dotter göra detsamma
  • Äldre 15 Mar 09:55
    #27
    +2
    Anonym (A) skrev 2019-03-15 09:48:57 följande:
    Det där har inte med storstad eller inte att göra, jag bor i Stockholm och fick inte på några villkor åka utan en vuxen i city vid 12 års ålder. Då talar vi om 1984. 

    ..medan många av oss fick det på 80-talet. Jag växte upp i en förort (en av de mindre trevliga idag) och vi åkte tunnelbana själva till stan från 11 års ålder. Min mamma vill dock inte riktigt ta till sig det när jag låter vår dotter göra detsamma
    Jag för min del har kört våra barn väldigt mycket under deras uppväxt, främst för att jag tyckt att det varit ett av många sätt att få extra tid tillsammans med dem särskilt under tonåren men också, kvällar och nätter, för att de skulle vara trygga (och jag med). Men eftersom vi bott och bor mitt i stan så är det ju i mitt tycke helt befängt att de inte skulle få gå utanför dörren själva. Bor man så är man ju per automatik i "city" så fort man öppnar dörren och går ut till exempel med hunden. 

    Jag har tyckt att det varit nödvändigt att de kunde ta sig fram själva och bemästra den självständigheten, och det hade jag tyckt om jag bott så där som ni gjorde också utanför centrum. 
  • Anonym (A)
    Äldre 15 Mar 10:15
    #28
    Jag har tyckt att det varit nödvändigt att de kunde ta sig fram själva och bemästra den självständigheten, och det hade jag tyckt om jag bott så där som ni gjorde också utanför centrum. 

    Helt enig Pope Joan II.
  • Anonym (S)
    Äldre 15 Mar 22:53
    #29
    Anonym (2019) skrev 2019-03-15 08:28:27 följande:

    Vilket århundrade lever du i?


    Men så mycket våld som TS beskriver är det väl inte i en genomsnittlig svensk stad?? Vi bor i Stockholm och jag är trygg med att min 12 - åring åker in till stan och vi bor mer än 3.5 mil utanför.
  • Äldre 17 Mar 14:48
    #30

    Visst finns det mycket våld på vissa ställen men det är nästan alltid mellan kriminella grupper eller interna uppgörelser. Att man som utomstående skulle bli inblandad är sällan troligt.

    Särskilt inte som barn under dagtid.

  • Anonym (2019)
    Äldre 17 Mar 20:22
    #31
    Pope Joan II skrev 2019-03-15 09:09:01 följande:
    Du bor inte i en storstad, antar jag?

    Mina fick absolut göra sådant när de var 12 år. Det var aldrig några problem, de var däremot naturligtvis inte ensamma ute sent på kvällen utan ärende eller att vi lämnade och hämtade dem. 
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1VGxP/anna-ranad-av-ungdomsgang-folk-kollade-men-gjorde-inget
  • Anonym (Ä)
    Äldre 17 Mar 20:27
    #32

    Nej.

Svar på tråden Skulle er 12åring få?