• Äldre 15 Mar 22:42
    2669 visningar
    2 svar
    2
    2669

    Flytta akvarium OCH fiskar?

    Hej!

    Vi ska sälja vårt akvarium då vi ska flytta och har en del andra saker igång också, så vi har inte möjlighet att ordna allt med akvariumet också...

    Idag är det fullt igång med en del fiskar, växter och bra system med vatten och grejor. (Min sambo sköter det mesta så jag har inte så bra koll på orden man använder.)

    Jag har sett på blocket att det säljs akvarium MED fiskar, hur går det till?

    Det hade ju varit det bästa, djurvän som jag är så vill jag ju inte göra mig av med fiskarna bara för att det inte passar oss längre, så försöker hitta en lösning...

    Vi har guppy, tetra, siamesisk algätare och en mal som just nu är kanske 16-18 cm lång...

    Hur flyttar man allt dethär?

  • Svar på tråden Flytta akvarium OCH fiskar?
  • Äldre 15 Mar 22:56
    #1

    Man lägger fiskarna i en hink med vatten med lock löst på så de inte hoppar ur. Sen tömmer man akvariet på vatten, lägger växter i en annan hink (eller plastpåse) och grus i en tredje hink. Ett par personer bär det tomma akvariet och underredet till en flyttbil, sätt på locket på hinken med fiskar och ta med dem. Sen ska ju mottagarna sätta upp akvariet hos dem, och lossa på locket till fiskhinken tills de hunnit fylla akvariet med grus, vatten och växter och kan lägga i fiskarna. Man kan ju glömma det där med att vattnet ska stå ett par dygn och fiskarna acklimatiseras in. Overlever de gör de, dör de så dör de. Men det har funkat bra de gånger jag fyttat mitt akvarium. Man får försöka göra det så snabbt man kan bara. De fiskar du har är ganska tåliga sorter.
    Har du mojlighet fyll några hinkar med det gamla akvarievattnet och ta med och häll i det också.

  • Äldre 18 Mar 02:51
    #2

    Tow2mater:

    Tack så mycket för ditt svar, himla bra beskrivning. :)

    Då förstår jag lite bättre nu.

Svar på tråden Flytta akvarium OCH fiskar?