• Anonym (Nea)
    Äldre 16 Mar 09:00
    665 visningar
    6 svar
    6
    665

    Hur går man vidare?

    I september förra året flyttade jag ifrån min man. Vi hade ett 14år långt förhållande bakom oss och två barn. Vi bor numera ett stenkast från varandra och försöker med varannan vecka så gott det går. Betänketiden för skilsmässan går ut nu i april.

    Han ville inte separera eller skiljas. Numera är han osäker. Mest på mig, kan han lita på mig? Kommer jag lämna igen?

    Jag klandrar honom inte. Jag har under denna tiden som separerad dejtat en annan man. Helt öppet och ärligt mot båda männen hela tiden.

    Mina känslor är kluvna. Ska jag gå vidare och vara med den nya mannen? Ska jag gå tillbaka till min man? Ska jag kanske vara helt ensam? Jag vet att endast jag kan fatta det beslutet, men hur gör man det? Hur ska man tänka och resonera?

    Jag vet att min man inte kommer backa om skilsmässan blir klar, det ska vara bestämt, klappat och klart, innan betänketiden går ut. Det gör mig stressad.

    Jag älskar fortfarande min man, men jag lämnade ju av en anledning. Min nya relation känns bra, men är inte helt felfri heller (långa avstånd, han är yngre och barnlös).

    Väljer jag min man, kommer det då bli som förut? Kommer han vara villig att jobba på vår relation? Går jag tillbaka för att det är tryggt, bekant och bekvämt? Kommer jag kunna lämna den nya relationen?

    Väljer jag den nya relationen, kommer jag då kunna släppa min man och gamla förhållande? Kommer jag kunna leva med att endast träffa barnen hälften av tiden? Kommer jag kunna acceptera en ny kvinna i min mans och framförallt i mina barns liv?

    Hur gör man för att bena ut alla dessa tankar och funderingar?

  • Svar på tråden Hur går man vidare?
  • Äldre 16 Mar 10:33
    #1

    Vad var anledningen till att du lämnade din man?

  • Anonym (Lo)
    Äldre 16 Mar 10:36
    #2
    Anonym (Nea) skrev 2019-03-16 09:00:06 följande:

    I september förra året flyttade jag ifrån min man. Vi hade ett 14år långt förhållande bakom oss och två barn. Vi bor numera ett stenkast från varandra och försöker med varannan vecka så gott det går. Betänketiden för skilsmässan går ut nu i april.

    Han ville inte separera eller skiljas. Numera är han osäker. Mest på mig, kan han lita på mig? Kommer jag lämna igen?

    Jag klandrar honom inte. Jag har under denna tiden som separerad dejtat en annan man. Helt öppet och ärligt mot båda männen hela tiden.

    Mina känslor är kluvna. Ska jag gå vidare och vara med den nya mannen? Ska jag gå tillbaka till min man? Ska jag kanske vara helt ensam? Jag vet att endast jag kan fatta det beslutet, men hur gör man det? Hur ska man tänka och resonera?

    Jag vet att min man inte kommer backa om skilsmässan blir klar, det ska vara bestämt, klappat och klart, innan betänketiden går ut. Det gör mig stressad.

    Jag älskar fortfarande min man, men jag lämnade ju av en anledning. Min nya relation känns bra, men är inte helt felfri heller (långa avstånd, han är yngre och barnlös).

    Väljer jag min man, kommer det då bli som förut? Kommer han vara villig att jobba på vår relation? Går jag tillbaka för att det är tryggt, bekant och bekvämt? Kommer jag kunna lämna den nya relationen?

    Väljer jag den nya relationen, kommer jag då kunna släppa min man och gamla förhållande? Kommer jag kunna leva med att endast träffa barnen hälften av tiden? Kommer jag kunna acceptera en ny kvinna i min mans och framförallt i mina barns liv?

    Hur gör man för att bena ut alla dessa tankar och funderingar?


    Om nu männen är jämförbara borde det vara en självklarhet att hålla ihop familjen.
  • Anonym (skild­)
    Äldre 16 Mar 10:37
    #3

    Varför ha så bråttom att träffa andra? Det blir ju svårt att satsa på "rätt häst" om du har många spelkort i leken, du verkar väldigt osäker. Du behöver liksom inte välja vare sig din man eller den här nya. Den nya kanske bara är en "rebound", ett symtom på att du ville något annat men inte säkert han är den rätte. 

  • Äldre 16 Mar 13:23
    #4

    Börja med att välja dig själv och sätta ditt liv främst. Vad vill DU? Vad ser du i DIN framtid?

  • Anonym (Bytt är bytt)
    Äldre 16 Mar 13:30
    #5

    Nej. Relationen kommer aldrig bli som den var innan. Så mycket är säkert.

    Eftersom du inte vet är båda fel. Fullfölj, fimpa dejten och landa i dig själv som singel istället. Det tar faktiskt några år. Och problemen du hade med exmaken kommer inte plötsligt gå upp i rök heller för den delen, om du skulle gå tillbaka.

  • Anonym (Ander­s)
    Äldre 16 Mar 14:18
    #6

    Man går vidare genom att bestämma sig för det. Har du bestämt dig för att skiljas och flytta så måste du ju också bestämma dig för att det är det som gäller.

Svar på tråden Hur går man vidare?