• Anonym (Undra­r)
    Äldre 16 Mar 09:58
    4757 visningar
    126 svar
    126
    4757

    När är man för gammal för att bli förälder?

    Som rubriken lyder

    Vilken ålder på mamma respektive pappa är gränsen för att ni reagerar på att dessa ska bli föräldrar?

    Kan en ung mamma kompensera för en gammal pappa?

  • Svar på tråden När är man för gammal för att bli förälder?
  • Anonym (Haha)
    Äldre 16 Mar 10:11
    #1

    När man närmar sig 50år är man för gammal enligt mig. Både som man och som kvinna.

  • Anonym (-)
    Äldre 16 Mar 10:17
    #2
    -1

    Jag har fått höra att jag är för gammal. Är 33.

  • Äldre 16 Mar 10:22
    #3

    När man känner att man är för gammal och inte orkar, tycker jag. Det är högst individuellt hur man åldras.

    Ja en ung förälder kan kompensera för en gammal om den tar mer av det jobbiga tex bökiga blöjbyten, vaknätter etc.

    Men då är det nog bäst om kvinnan är äldre med tanke på risk för skador på barnet. En äldre pappa verkar oftare leda till npf-problem medan en äldre kvinnas kromosomskador lättare kan upptäckas i tid med fosterdiagnostik.

  • Anonym (L)
    Äldre 16 Mar 10:23
    #4

    Vid 45 på mamman skulle jag nog ha reagerat - hade man vetat historien bakom så hade jag nog inte reagerat.

    När det kommer till pappan är jag lite kluven, 48 kanske? Däremot är man i den situationen själv (vilket jag är och har varit) så struntar man i vad andra säger. Man har ju en personlig övre gräns för vad man tycker är okej och min sambo började närma sig den åldern så jag blev väldigt stressad över hela situationen.

  • Anonym (Lo)
    Äldre 16 Mar 10:25
    #5
    +1

    Herregud! Då hade jag inte ens börjat skaffa barn....Vad var det för en slags person som sa detta? Någon väldigt gammal?


    Anonym (-) skrev 2019-03-16 10:17:11 följande:

    Jag har fått höra att jag är för gammal. Är 33.


  • Anonym (-)
    Äldre 16 Mar 10:34
    #6
    Anonym (Lo) skrev 2019-03-16 10:25:10 följande:

    Herregud! Då hade jag inte ens börjat skaffa barn....Vad var det för en slags person som sa detta? Någon väldigt gammal?


    Inte jag heller..har försökt i ett år men haft två missfall =( Kände mig inte så gammal när vi började försöka men nu känner jag mig lastgammal.. Det är faktiskt jämngamla eller yngre faktiskt..Plus svärmor. En fick barn när hon själv var 18.
  • Anonym (Marle­ne)
    Äldre 16 Mar 10:36
    #7

    Det finns pigga friska 50-åringar och übertrötta och sjuka 20-åringar så ålder är ju något relativt.

    Det handlar mer om orken, hälsan och lusten till föräldraskap. Vad man mäktar med helt enkelt.

    En 20-åring med dålig hälsa som skaffar barn sticker mer i ögonen på mig än en frisk gravid 40-åring.

    Känner en man på 60 som mer än gärna skulle vilja ha fler barn och på allvar överväger att hitta någon i 40-års åldern att eventuellt börja om med.

  • Anonym (Op)
    Äldre 16 Mar 10:39
    #8
    Anonym (Undrar) skrev 2019-03-16 09:58:14 följande:

    Som rubriken lyder

    Vilken ålder på mamma respektive pappa är gränsen för att ni reagerar på att dessa ska bli föräldrar?

    Kan en ung mamma kompensera för en gammal pappa?


    Finns ingen ålder som är för gammal då länge man kan ta hand om barnet.

    Barn är så viktigt och underbart att man så gott som aldrig ska välja bort det om man har förutsättningar att ge en kärleksfull miljö för barnet.
  • Anonym (...)
    Äldre 16 Mar 10:40
    #9

    En bekant till mig fick barn när han var 50. Idag är barnet 27 och pappan är pigg och frisk fortfarande och hjälper barnet med allt möjligt.

  • Äldre 16 Mar 11:09
    #10
    Anonym (-) skrev 2019-03-16 10:17:11 följande:
    Jag har fått höra att jag är för gammal. Är 33.
    du är absolut INTE för gammal. Vad är det för folk som säger så?
Svar på tråden När är man för gammal för att bli förälder?