• Äldre 17 Mar 11:43
    2117 visningar
    15 svar
    15
    2117

    "Bästa" vällingen?

    Hej!
    Jag vill introducera välling till min pojk på snart 11 månader. Anledningen är att vi kör BLW och han inte äter sig mätt varje måltid och vi ammar en hel del varje dygn. Jag har inga planer på att fasa ut amningen men önskar att det ska finnas något för pappan att komplettera med så att jag kan börja arbeta lite extra. 
    Men så vill jag ha något som är så lite "skit" i som möjligt och hoppas att någon här är påläst. Har provat Ottos färska välling och den verkar som att han tyckte var okej men den finns inte i butik nära oss utan det blir en liten roadtripp för att inhandla den vilket känns onödigt. Finns det någon likvärdig Ottos fast i pulver format? 

  • Svar på tråden "Bästa" vällingen?
  • AnnaZL
    Äldre 17 Mar 12:01
    #1
    -1

    Det har skrivits en hel det på sistone om farliga ännen som bildas snabbt i den torkade mjölken som ingår, så jag skulle aldrig ge mitt barn pulvervälling. Köp den färska, koka egen välling eller ge barnet annan mat.

  • Äldre 17 Mar 12:24
    #2
    AnnaZL skrev 2019-03-17 12:01:02 följande:

    Det har skrivits en hel det på sistone om farliga ännen som bildas snabbt i den torkade mjölken som ingår, så jag skulle aldrig ge mitt barn pulvervälling. Köp den färska, koka egen välling eller ge barnet annan mat.


    Ja jag har inte riktigt följt artiklarna kring detta, mer än att jag har hört om det. Gällde det all form av pulver välling? Barnet äter annan mat också men jag vill som sagt att pappan ska kunna komplettera med något när jag inte är hemma och kan amma om han inte blir mätt på maten som finns tillgänglig. 
    Har du något tips på egen välling? Vill att det ska vara lätt och bekvämt för pappan 
    Älskade William 2010.08.27 myheritagetotheworld.blogspot.com/
  • Äldre 17 Mar 12:27
    #3

    Varför inte bara ge ersättning ist för välling då? Ersättning innehåller betydligt mer näring än välling, som mest bara är bukfylla i form av flytande spannmål.

  • Äldre 17 Mar 12:33
    #4
    MammAmma skrev 2019-03-17 12:27:16 följande:

    Varför inte bara ge ersättning ist för välling då? Ersättning innehåller betydligt mer näring än välling, som mest bara är bukfylla i form av flytande spannmål.


    Jo det kan absolut vara ett alternativ. Jag är inte alls påläst på detta, tredje barnet men alla är ammade och det var måååånga år sedan jag gav något i flaska till äldsta barnet. 
    Hur ser det ut istället med ersättning då? Är det samma där med ämnen som uppstår i torrmjölken? Finns det ersättning utan "skit" i? 
  • AnnaZL
    Äldre 17 Mar 12:33
    #5
    MazarinRebus skrev 2019-03-17 12:24:19 följande:

    Ja jag har inte riktigt följt artiklarna kring detta, mer än att jag har hört om det. Gällde det all form av pulver välling? Barnet äter annan mat också men jag vill som sagt att pappan ska kunna komplettera med något när jag inte är hemma och kan amma om han inte blir mätt på maten som finns tillgänglig. 

    Har du något tips på egen välling? Vill att det ska vara lätt och bekvämt för pappan 


    Alla vällingpulver med spruttorkad mjölk, vilket verkar vara den metod som används.

    Har inga recept, men det borde gå snappt att söka fram. När mitt barn var litet bodde vi inte i Sverige och välling finns inte i större delen av världen. Det var inget problem för pappan att få barnet mätt på riktig mat och pumpad bröstmjölk om jag inte var hemma vid läggdags.
  • AnnaZL
    Äldre 17 Mar 12:38
    #6
    MazarinRebus skrev 2019-03-17 12:33:54 följande:

    Jo det kan absolut vara ett alternativ. Jag är inte alls påläst på detta, tredje barnet men alla är ammade och det var måååånga år sedan jag gav något i flaska till äldsta barnet. 

    Hur ser det ut istället med ersättning då? Är det samma där med ämnen som uppstår i torrmjölken? Finns det ersättning utan "skit" i? 


    Jag skulle vara väldigt försiktig med att ge små barn hårdprocessade industriprodukter. Även om vi inte hört om om alla oönskade ämnen som finns i dem ännu betyder inte att de inte finns. Välling har ju gett oss en massa barn med diabetes 1 i årtionden, folk har ovetande matat sina små med direkt skadliga produkter.

    Ge barnet riktig mat ni lagar själva.
  • Äldre 17 Mar 12:44
    #7
    AnnaZL skrev 2019-03-17 12:33:58 följande:
    Alla vällingpulver med spruttorkad mjölk, vilket verkar vara den metod som används.

    Har inga recept, men det borde gå snappt att söka fram. När mitt barn var litet bodde vi inte i Sverige och välling finns inte i större delen av världen. Det var inget problem för pappan att få barnet mätt på riktig mat och pumpad bröstmjölk om jag inte var hemma vid läggdags.
    Jag släpper knappt till pump längre så det är inte ett alternativ :( 
  • Äldre 17 Mar 12:48
    #8
    AnnaZL skrev 2019-03-17 12:38:12 följande:
    Jag skulle vara väldigt försiktig med att ge små barn hårdprocessade industriprodukter. Även om vi inte hört om om alla oönskade ämnen som finns i dem ännu betyder inte att de inte finns. Välling har ju gett oss en massa barn med diabetes 1 i årtionden, folk har ovetande matat sina små med direkt skadliga produkter.

    Ge barnet riktig mat ni lagar själva.
    Barnet får nästan till ca 90 % endast mat vi lagat själva men som sagt blir han inte alltid mätt på maten som erbjuds. Önskar inte heller ge honom något som är skadligt därför frågar jag här om råd om någon annan är påläst och hittat någon välling/ersättning som inte är hårdprocesserad och kan ses som naturlig. Finns inte detta så får jag se över alternativ till att göra egen eller ta en roadtripp då och då för att köpa Ottos välling som jag förstått det som ska vara helt okej? och frysa in i större mängder.
  • Äldre 17 Mar 13:14
    #9

    Det finns ju ersättning på tetra (färdigblandad), där är det kanske bättre med mjölken? Smidigare att använda också.

  • Äldre 17 Mar 13:43
    #10

    Vad ger ni barnet? Ni är väl inte veganer?
    Om ca en månad ska barnet ju kunna äta allt ni äter och bli mätt. Mosa maten och ge barnet en sked/gaffel? BLW kanske skrämt barnet for stora bitar?
    Men komplettera med ersättning om det behovs.

  • Äldre 17 Mar 16:31
    #11

    Håller med det som någon tidigare skrev, pulvervälling innehåller ju akrylamid i mycket större utsträcknig än den man köper på tetra. (Bildas vid tillverkningen, finns o chips osv också) Undvik framförallt risbaserade vällingar med tanke på arsenik.

    Jag köper bara främling på tetra, vanlig havre med extra järn (2 mg/dl) då sonen äter dåligt och vägrar gröt. Järn är jätteviktigt för den kognitiva utvecklingen.

    Finns en hel del att läsa om detta, ett mindre test har du här.

    www.testfakta.se/sites/default/files/2017-08/tittbild-grafik170823.pdf

  • Äldre 17 Mar 16:53
    #12

    Oj, mkt överdrivna påstående i denna tråd? Jag råder alla att ta reda på fakta istället för gå på skrämselpropagande om mat.

    Vi ger Enagovälling pga större mängder mjölk (i alla former) gör barnet pruttigt och besvärat. Annars hade vi gett vanlig antar jag. Ibland blandar vi den som gröt istället.

    När jag började jobba började barnet också äta mer, han får lite frukt och knäckebröd för att ?fylla ut? övrig mat. Vi har i huvudsak kört plockmat, men ger honom klämmisar när vi är på språng och hjälper till att mata honom för att han ska få i sig tillräckligt mycket.

    Vanlig havregrynsgröt med malet paltbröd och malda nötter samt lite yoghurt har varit bra också.

  • Äldre 17 Mar 20:44
    #13
    Tow2Mater skrev 2019-03-17 13:43:54 följande:

    Vad ger ni barnet? Ni är väl inte veganer?
    Om ca en månad ska barnet ju kunna äta allt ni äter och bli mätt. Mosa maten och ge barnet en sked/gaffel? BLW kanske skrämt barnet for stora bitar?
    Men komplettera med ersättning om det behovs.


    Inte för att det är relevant eftersom att det inte var det jag frågade om. Men nej, han har inte blivit skrämd för stora bitar, han äter med god aptit av det vi andra äter. Mosat äter han inte, gillar inte de konsistenserna. Får han sked/gaffel flyger maten bara åt alla håll. Han ammas som sagt där emellan men jag vill som sagt att pappan ska ha något att ta till om han fortfarande är hungrig efter måltid eller till sovstunden.
  • Äldre 17 Mar 20:46
    #14

    Vi beslutade oss för att det får vara värt en roadtripp emellanåt för att köpa Otto vällingen. 
    Tack för era inlägg.

  • Fri 10 May 2019 11:23
    #15

    Vi gör egen välling, recept från Johanna Westmanns barnmatsbok. (Många bra recept där!)

    6 dl mjölk (vi använder havremjölk)
    4 dl vatten
    3 msk dinkelmjöl, skrädmjöl eller fint mixade havregryn
    2 msk smör eller ekologisk rapsolja

    Värm mjölk och vatten i en kastrull. Vispa i mjöl och smör/olja och låt sjuda svagt i några minuter. Låt svalna. (Blanda i lite nyponmjöl för extra C-vitamin och för att öka järnupptaget).

    Om magen är i oordning byt ut mjölet till majs- eller rismjöl och använd bara vatten.

    Under perioder då barnet äter dåligt kan man vispa i en äggula för extra proteintillskott. 

    Min pojke är 1,5 år och har fått den här vällingen sen han var 5-6 månader. Var försiktig i början bara om ert barn har känslig mage! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden "Bästa" vällingen?