• Äldre 18 Mar 21:51
    1068 visningar
    33 svar
    33
    1068

    Sambo, men sen då?

    Jag vet inte hur jag ska gå vidare med förhållandet. Min sambo som nyss fått uppehållstillstånd är mitt livs kärlek (hurra hurra). Jag är nog det för henne också. Vi har nyss förlovat oss och visst går jag väl i tankar att fråga henne om hon vill gifta sig med mig. Hur det än blir det med det så undrar jag vilket nästa steg ska bli. Ska jag skriva henne som förmånstagare på diverse försäkringar o sånt? Hur ska jag ställa mig till bostaden? Om jag kolar av så vill ju jag att hon inte ställs på bar backe. Hur reagerar mina nu äldre tonårsbarn då?

    Till saken hör att sambon har inte kunnat bidra med nåt mer än med sig själv och för min del spelar det ingen roll. Pengar är inte primärt för mig. När hon säger att hon mår lite dåligt att hon lever på mig säger jag åt henne att hon får jobba när jag blir pensionär så det jämnar ut sig  (Hon är 10 år yngre).

    Rent spontant skulle jag vilja gifta mig med henne...i sommar! Det kanske löser alla juridiska frågor?

    Som ni ser så är det ett svamligt inlägg men det är nog för jag inte har sorterat tankarna än och jag tar tacksamt emot åsikter från er.

  • Svar på tråden Sambo, men sen då?
  • Anonym (Mamma till 3)
    Äldre 18 Mar 21:53
    #1

    Jag hade skrivit barnen dom förmånstagare på försäkringarna

  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 19 Mar 18:08
    #2

    Hur kan man ens förlova sig utan att ha giftemål som plan från början? Är ju som att fråga någon om hen vill följa med till biografen och när man väl är där fråga om hen är sugen på att faktiskt se en film.

  • Äldre 19 Mar 18:23
    #3
    Anonym (Jenny) skrev 2019-03-19 18:08:47 följande:

    Hur kan man ens förlova sig utan att ha giftemål som plan från början? Är ju som att fråga någon om hen vill följa med till biografen och när man väl är där fråga om hen är sugen på att faktiskt se en film.


    Det är så här att jag vill gärna ge henne ett bröllop som kanske är lite extra påkostat typ inkl bröllopsresa o sånt. Tyvärr har jag inte de pengarna nu men samtidigt vill jag gärna gifta mig med henne i sommar - men då blir det ett enklare bröllop. Så jag står i kvalet och valet. Vi är dock båda enkla människor så ett enklare bröllop går bra det också. Annars blir det och vänta...
  • Äldre 19 Mar 18:24
    #4
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-03-18 21:53:22 följande:

    Jag hade skrivit barnen dom förmånstagare på försäkringarna


    Mycket bra kommentar.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 19 Mar 18:43
    #5

    Vart har du hämtat hem denna tjej ifrån då? Thailand? Ryssland? Östeuropa?

    Har man förlovat sig är det snarare en fråga om när man ska gifta sig inte om... Är tanken att ni ska skaffa barn?

    Ring din hemförsäkring och lägg till henne.

  • Äldre 19 Mar 18:45
    #6

    Dina barn kommer att ärva minst hälften av dina tillgångar, om de vill. Resten bestämmer du fritt över.

  • Äldre 19 Mar 18:50
    #7
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-19 18:43:05 följande:

    Vart har du hämtat hem denna tjej ifrån då? Thailand? Ryssland? Östeuropa?

    Har man förlovat sig är det snarare en fråga om när man ska gifta sig inte om... Är tanken att ni ska skaffa barn?

    Ring din hemförsäkring och lägg till henne.


    Jag kom i kontakt med henne på en dejtsite.. Hon är sydamerikanska. . 

    Vi har inte planerat barn.  
    Jag ska ringa min mäklare! 
  • Anonym (J)
    Äldre 19 Mar 19:01
    #8
    Swedman skrev 2019-03-19 18:50:06 följande:

    Jag kom i kontakt med henne på en dejtsite.. Hon är sydamerikanska. . 

    Vi har inte planerat barn.  

    Jag ska ringa min mäklare! 


    Då är chansen rätt stor att hon vill gifta sig. Det är rätt typiskt svensk / nordisk grej att se samboskap som slutmål i ett förhållande.
  • Äldre 19 Mar 20:10
    #9
    Anonym (J) skrev 2019-03-19 19:01:09 följande:
    Då är chansen rätt stor att hon vill gifta sig. Det är rätt typiskt svensk / nordisk grej att se samboskap som slutmål i ett förhållande.
    Ja. Hennes katolska uppfostran och deras lite gammaldags tankar runt förhållanden pekar på att giftermål är mer eller mindre en regel. 
  • Anonym (J)
    Äldre 19 Mar 20:20
    #10
    Swedman skrev 2019-03-19 20:10:22 följande:

    Ja. Hennes katolska uppfostran och deras lite gammaldags tankar runt förhållanden pekar på att giftermål är mer eller mindre en regel. 


    Precis.

    Du får antingen gifta dig med henne eller vara ärlig om du inte vill gifta dig för er bådas skull.
Svar på tråden Sambo, men sen då?