• Äldre 23 Mar 22:14
    1996 visningar
    16 svar
    16
    1996

    Tips på babyshower present?

    Behöver all hjälp jag kan få med tips på babyshower presenter till en pojke.

    Har tänkt att ge en korg med bra att ha saker men vad behöver man till en nyfödd?

  • Svar på tråden Tips på babyshower present?
  • Anonym (K)
    Äldre 24 Mar 06:58
    #1

    Jag brukar tänka mest på mamman vid baby showers. Saker till bebisen kommer typ alla med och samma sak är det efter förlossningen. Om hon ska amma, sätt ihop ett litet amningskit. Amningsinlägg (för läckande bröst), purelansalva (för spruckna/såriga bröstvårtor), amningsnapp (skydd för bröstvårtorna i början när det gör som mest ont), amnings-bh. Spara kvittot eftersom både bh och amningsnapp finns i flera storlekar. Men det absolut bästa du kan köpa till mamman är boken Mammaroll och snippkontroll som handlar om mammans kropp och känslor första året efter förlossningen. Den är oslagbar!

  • Äldre 24 Mar 08:08
    #2

    Jag ger alltid en örontemp om det är deras första barn samt en liten minivetekudde som kan värmas och läggas på babyns mage vid magont.

    Det är alltid väldigt uppskattat.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 24 Mar 08:12
    #3

    En fin bodylotion till mamman, våtservetter, blöjtårta, babyfilt

  • Anonym (En bok)
    Äldre 24 Mar 08:19
    #4

    Jag köpte en bok om barnets utvecklingssteg. Hade mycket hjälp av det när jag själv fick barn, då den innehöll en massa tips på vad man kunde göra med bebisen vid varje utvecklingssteg och förklarade vad stegen innebar. Man kunde checka av saker som bebisen gjorde, som hade med utvecklingssteget att göra plus att man framförallt fick förklarat för sig att man inte var dum i huvudet eller gjorde fel när barnet var extremt krävande i vissa perioder.

  • Äldre 24 Mar 09:05
    #5

    Tack så mycket för alla tips!

    Har ju själv inga barn så vilket märke bör man köpa när man handlar ex våtservetter, oljor eller liknade?

  • Anonym (Dessa­)
    Äldre 24 Mar 10:31
    #6
    Pallov67 skrev 2019-03-24 09:05:09 följande:

    Tack så mycket för alla tips!

    Har ju själv inga barn så vilket märke bör man köpa när man handlar ex våtservetter, oljor eller liknade?


    www.apotea.se/water-wipes-vatservetter-60-st

    Dessa som är i princip bara vatten.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 24 Mar 10:41
    #7

    Apoteket brukar ha bra saker. Ja, olja till bebisen som man kan ha i badet när man ska bada bebisen.

    Snuttefilt är ju också gulligt. Samt kläder från Lundmyr:))

    Börjar ju nästan längt efter en liten igen:))))

  • Anonym (Dessa­)
    Äldre 24 Mar 11:28
    #8
    Anonym (anonym) skrev 2019-03-24 10:41:49 följande:

    Apoteket brukar ha bra saker. Ja, olja till bebisen som man kan ha i badet när man ska bada bebisen.

    Snuttefilt är ju också gulligt. Samt kläder från Lundmyr:))

    Börjar ju nästan längt efter en liten igen:))))


    Bara nyfiken, när hade du bebis senast?

    Det där med olja i vattnet sa de att man skulle ha när min 09:a föddes, medan med de födda 11 och 15 så avrådde de från det.
  • Anonym (Dessa­)
    Äldre 24 Mar 11:31
    #9

    Leksaker och dyl från hevea är också fint och eko :) annars är Sophie the giraffe populär.

  • Anonym (En bok)
    Äldre 24 Mar 15:46
    #10
    Anonym (Dessa) skrev 2019-03-24 11:28:37 följande:

    Bara nyfiken, när hade du bebis senast?

    Det där med olja i vattnet sa de att man skulle ha när min 09:a föddes, medan med de födda 11 och 15 så avrådde de från det.


    När jag födde barn 2017 rekommenderades det av min bm. Ogillade det dock själv och smörjde hellre in efter badet.
  • Anonym (Dessa­)
    Äldre 24 Mar 16:58
    #11
    Anonym (En bok) skrev 2019-03-24 15:46:27 följande:

    När jag födde barn 2017 rekommenderades det av min bm. Ogillade det dock själv och smörjde hellre in efter badet.


    Hen kanske hade gamla rekommendationer?

    Nej jag gillade heller inte olja i vattnet, de blir ju glashala att hålla i.
  • Äldre 24 Mar 17:10
    #12
    Anonym (Dessa) skrev 2019-03-24 16:58:16 följande:

    Hen kanske hade gamla rekommendationer?

    Nej jag gillade heller inte olja i vattnet, de blir ju glashala att hålla i.


    Är det pga att de blir hala det inte rekommenderas? Vi fick råd att ha olja på neo 2017.

    Ts - mysiga inneskor till mamma.
  • Anonym (Dessa­)
    Äldre 24 Mar 17:24
    #13
    Popetot skrev 2019-03-24 17:10:36 följande:

    Är det pga att de blir hala det inte rekommenderas? Vi fick råd att ha olja på neo 2017.

    Ts - mysiga inneskor till mamma.


    Japp, för att minska risken för olyckor.
  • Anonym (En bok)
    Äldre 24 Mar 18:56
    #14
    Anonym (Dessa) skrev 2019-03-24 16:58:16 följande:

    Hen kanske hade gamla rekommendationer?

    Nej jag gillade heller inte olja i vattnet, de blir ju glashala att hålla i.


    Ja, det var riktigt otäckt att bada med olja i, just för att bebisen blev så hal. Kan mycket väl vara så att hon hade gamla rekommendationer.
  • Glinda från Oz
    Fri 3 May 2019 19:48
    #15
    Anonym (En bok) skrev 2019-03-24 18:56:40 följande:

    Ja, det var riktigt otäckt att bada med olja i, just för att bebisen blev så hal. Kan mycket väl vara så att hon hade gamla rekommendationer.


    Olja i badet är mest en smaksak, det går ju att hålla koll så man inte tappar barnet också sen beror det på var man badar barnet.
  • Anonym (Nej)
    Fri 31 May 2019 20:18
    #16
    Anonym (En bok) skrev 2019-03-24 08:19:09 följande:

    Jag köpte en bok om barnets utvecklingssteg. Hade mycket hjälp av det när jag själv fick barn, då den innehöll en massa tips på vad man kunde göra med bebisen vid varje utvecklingssteg och förklarade vad stegen innebar. Man kunde checka av saker som bebisen gjorde, som hade med utvecklingssteget att göra plus att man framförallt fick förklarat för sig att man inte var dum i huvudet eller gjorde fel när barnet var extremt krävande i vissa perioder.


    På vår BVC får alla en sådan bok gratis.
Svar på tråden Tips på babyshower present?