• Äldre 24 Mar 13:13
    1058 visningar
    24 svar
    24
    1058

    Låta storasyster lämna på förskolan

    Jag undrar hur mycket era äldre barn hjälper till med sina yngre syskon?

    Jag har två döttrar, de blir 13 och 6 år i år.

    Min stora flicka hämtar ibland lillasyster på förskolan och passar henne en stund om jag t.ex. är sen från jobbet.

    Det har aldrig varit några problem.

    Vi bor 5 min promenad från stora dotterns skola och förskolan ligger bredvid.

    Nu har jag fått ett nytt jobb och har möjlighet att börja när jag vill mellan kl 06 och 09.

    Varannan vecka jobbar min man utomlands och då tänkte jag att stora dottern kunde följa lillasyster till förskolan i samband med att hon själv går till skolan.

    Jag tänker att det blir 1-2 gånger varannan vecka.

    Tycker ni detta är för mycket begärt av mig?

    Tänkte om jag kunde var på jobbet 06:30, har ca 20 min med bil.

    På så sätt får lillasyster lite sovmorgon och jag kan hämta tidigare.

  • Svar på tråden Låta storasyster lämna på förskolan
  • Äldre 24 Mar 13:15
    #1

    Det innebär att storasyster sköter väckning, kläder och frukost åt den lilla? Är det en rutin som funkar?

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 24 Mar 13:15
    #2

    är det inte mer än så + så nära så ser jag inget problem med det. 

  • Äldre 24 Mar 13:25
    #3

    Låter ok om det inte är för trafikerat

  • GGN
    Äldre 24 Mar 13:39
    #4

    Funkar det med frukost m.m?

  • Äldre 24 Mar 14:13
    #5

    Jag tänkte lägga fram kläder.

    Hon klär på sig själv.

    Frukost äter hon på förskolan kl 08:00 så ingen frukost hemma för lillasyster.

    Det är bara väckning och tandborstning.

    Det är gångväg hela biten.

  • Äldre 24 Mar 14:20
    #6

    Tycker inte det är rimligt att trettonåringen ska ansvara för väckning, tandborstning, att komma iväg etc. Det är mycket mer än att bara följa på vägen.

  • premat­ur mor
    Äldre 24 Mar 14:32
    #7
    +2

    Absolut så länge storasyster får betalt för sitt jobb ex 500 kr i månaden. Eller 40 kr per gång etc.

    Lillasyster får komma hem tidigare dessa dagar men vad är moroten för den äldre.

  • Trollb­eppe
    Äldre 24 Mar 14:33
    #8
    +1

    Är säkert helt ok på vissa sätt, men bli inte alltför förvånad om storasyster vill bli gravid väldigt tidigt i livet. Att gilla att ta hand om småbarn brukar ha den effekten på unga tjejer. De har inte riktigt omdöme att avgöra skillnaden mellan att vara en kapabel barnvakt och en kapabel mamma. Så försök ha det i åtanke när hon skaffar pojkvän.

  • Äldre 24 Mar 14:37
    #9
    prematur mor skrev 2019-03-24 14:32:00 följande:

    Absolut så länge storasyster får betalt för sitt jobb ex 500 kr i månaden. Eller 40 kr per gång etc.

    Lillasyster får komma hem tidigare dessa dagar men vad är moroten för den äldre.


    Jo men precis.

    Jag hade tänkt ge henne 50 kr per gång.
  • Äldre 24 Mar 14:39
    #10
    Trollbeppe skrev 2019-03-24 14:33:09 följande:

    Är säkert helt ok på vissa sätt, men bli inte alltför förvånad om storasyster vill bli gravid väldigt tidigt i livet. Att gilla att ta hand om småbarn brukar ha den effekten på unga tjejer. De har inte riktigt omdöme att avgöra skillnaden mellan att vara en kapabel barnvakt och en kapabel mamma. Så försök ha det i åtanke när hon skaffar pojkvän.


    Öhh haha på riktigt troll
Svar på tråden Låta storasyster lämna på förskolan