• Äldre 27 Mar 08:46
    6640 visningar
    268 svar
    -7
    268
    6640

    Får inte kalla mig mamma?!

    Okej, så en snabb fråga.

    Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

    Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

    Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.

  • Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!
  • Äldre 27 Mar 08:49
    #1
    -1 +5

    Nej, jag hade inte alls uppskattat om min son kallade någon annan för mamma. Jag hade förväntat mig att den kvinnan smidigt skulle tala om för mitt barn att hon inte är barnets mamma och att namn/smeknamn/whatever är det rätta sättet att tilltala henne.

    Om du själv får barn någon dag kommer du att förstå.

  • Anonym (FS)
    Äldre 27 Mar 08:50
    #2
    Bonusmamman14 skrev 2019-03-27 08:46:12 följande:

    Okej, så en snabb fråga.

    Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

    Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

    Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.


    Jag skulle inte säga något åt barnet men ärligt talat skulle det göra jävligt ont om mina barn började kalla någon annan för mamma.
  • Äldre 27 Mar 08:51
    #3

    Alla är vi olika. Du kan inte ändra på den biologiska mamman, och du kan inte ta ifrån henne känslan av att det är fel. Personligen hade jag väl mer sett det som att även du har en förälders roll i barnets familj, och att barnet faktiskt vet vem som är mamma och vem som är extramamma och därmed inte brytt mig för mycket. Jag lever också i en familj där barnen har olika föräldrar.

    Du får förstå att det svider. Om du pratar med mamman, kan ni komma till en kompromiss tror du? Att barnet kallar dig vid ditt namn istället? Eller att ni jobbar in ett annat mamma-ord för dig i familjen?


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (FS)
    Äldre 27 Mar 08:51
    #4
    caveat emptor skrev 2019-03-27 08:49:33 följande:

    Nej, jag hade inte alls uppskattat om min son kallade någon annan för mamma. Jag hade förväntat mig att den kvinnan smidigt skulle tala om för mitt barn att hon inte är barnets mamma och att namn/smeknamn/whatever är det rätta sättet att tilltala henne.

    Om du själv får barn någon dag kommer du att förstå.


    Precis.
  • Äldre 27 Mar 08:53
    #5
    -1 +1
    Bonusmamman14 skrev 2019-03-27 08:46:12 följande:

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.


    Nej, det hade du inte, märks att du inte har barn.
  • Äldre 27 Mar 08:56
    #6
    -1 +1
    caveat emptor skrev 2019-03-27 08:49:33 följande:

    Nej, jag hade inte alls uppskattat om min son kallade någon annan för mamma. Jag hade förväntat mig att den kvinnan smidigt skulle tala om för mitt barn att hon inte är barnets mamma och att namn/smeknamn/whatever är det rätta sättet att tilltala henne.

    Om du själv får barn någon dag kommer du att förstå.


    Barnet vet om vad jag egentligen heter och att jag inte är dess biologiska mamma. Då vi pratat mycket om detta redan då barnet började kalla mig bonusmamma. Och vi fick förklara vad det betydde.

    Barnet bor även bara varannan helg hos oss så barnet vet vem dess biologiska mamma är.

    Jag själv har suttit i barnets sits där någon av mina föräldrar sagt att jag inte får kalla den nya för mamma/pappa, det är hemskt. I dagsläget har mina föräldrar dock ändrat uppfattning och tycker att det är självklart att jag bla. ska få kalla min mammas man för pappa då han varit med i mer än halva mitt liv.
  • Äldre 27 Mar 08:58
    #7
    -1 +2
    Bonusmamman14 skrev 2019-03-27 08:46:12 följande:

    Okej, så en snabb fråga.

    Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

    Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

    Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.


    Se det såhär, om din man hade börjat kalla någon på jobbet för älskling, vore det inte bra om han hade sån bra kontakt med någon han spenderade så mycket tid med och jobbade nära? Så är det för henne när hennes barn kallar dig mamma.
  • Anonym (Chris­tina)
    Äldre 27 Mar 09:05
    #8

    Det där går nog över.Min vän förklarade till sitt bonusbarn att hon inte har haft henne i magen och barnet har en mamma.När barnet blev lite äldre slutade hon säga mamma.Idag har vännen ingen kontakt med sitt bonusbarn,det blev separation.

  • Anonym (Aldri­g.)
    Äldre 27 Mar 09:14
    #9
    -1 +3

    Jag är själv både bonusmamma och mamma. Jag hade nog ärligt talat blivit fly förbannad om jag fick reda på att det accepterades att barnen kallade någon annan mamma. Självklart inte på barnen utan dom vuxna. Jag skulle aldrig nånsin få för mig att låta sambons barn kalla mig för mamma av ren respekt till deras MAMMA. Det är bara helt fel vare sig det är bra att barnet känner trygghet så är det inte ditt barn. Jag har varit med i bilden sen sambons barn var små och vi har alltid varit noga med att dom har 1 mamma och 1 pappa.

    Likaså om jag hade träffat en ny så skulle jag aldrig låta mina barn börja kalla någon annan för pappa. Dom har 1 PAPPA inte fler som egentligen kan "bytas" ut när som helst.

  • Anonym (FS)
    Äldre 27 Mar 09:14
    #10
    +3
    Bonusmamman14 skrev 2019-03-27 08:56:22 följande:

    Barnet vet om vad jag egentligen heter och att jag inte är dess biologiska mamma. Då vi pratat mycket om detta redan då barnet började kalla mig bonusmamma. Och vi fick förklara vad det betydde.

    Barnet bor även bara varannan helg hos oss så barnet vet vem dess biologiska mamma är.

    Jag själv har suttit i barnets sits där någon av mina föräldrar sagt att jag inte får kalla den nya för mamma/pappa, det är hemskt. I dagsläget har mina föräldrar dock ändrat uppfattning och tycker att det är självklart att jag bla. ska få kalla min mammas man för pappa då han varit med i mer än halva mitt liv.


    Självklart ver en femåring vem som är hens riktiga mamma och vad du heter. Det har väl ingenting med frågan att göra?

    Man kan vara en betydelsefull vuxen i barnets liv utan att bli kallad mamma eller pappa. Om nu mamman tar illa upp över detta, varför inte vara lite smidig och förklara för barnet att du hellre blir kallad ditt namn. Eller är det så viktigt för dig att ha epitetet mamma?
Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!