• Äldre 27 Mar 08:46
    6629 visningar
    268 svar
    -7
    268
    6629

    Får inte kalla mig mamma?!

    Okej, så en snabb fråga.

    Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

    Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

    Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.

  • Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!
  • Thu 28 Mar 2019 19:58
    Anonym (Eva) skrev 2019-03-28 16:46:09 följande:
    Är det så jobbigt som bioförälder får man jobba med sin egen självkänsla.
    Exakt!  Skrattande
  • Thu 28 Mar 2019 19:59
    +2

    Nu är det lite i en annan riktning än diskussionen går men jag önskar ändå göra tillägget att jag även Tycker det beror på familjekonstellationen som helhet. Låt oss säga att barnet A hos sin biopappa endast har biopappan och dennes nya flickvän. Då tycker jag att det är mindre motiverat att genast uppmuntra mammatiteln. Om barnet A hos sin biopappa istället har en familj bestående av biopappan, dennes flickvän, flickvännens två barn från tidigare och biopappan och flickvännens två nya barn. I den senare situationen så kan mammatiteln säkert minska en känsla av utanförskap, att de andra 4 säger mamma men du säger Klara hela tiden. Bara en ytterligare aspekt på det.

  • Anonym (Sara)
    Thu 28 Mar 2019 20:16
    -1

    Jag undrar varför ni har sagt att du är bonusmamma? Alltså använt just det ordet om dig till ett så litet barn? Blir ju såklart väldigt likt mamma. Kan ni inte bara använda ditt namn om dig?

    Och ifall relationen skulle ta slut mellan er, blir det då inte värre om femåringen förlorar en "mamma" än pappas sambo XX som femåringen säkert också tyckte om.

    Jag känner väl att man kanske inte behöver använda bonusmamma och bonuspappa om både den riktiga mamman och pappan finns med i bilden?

    Och som mamma skulle det verkligen vara en kniv i hjärtat om mina barn skulle kalla någon annan för mamma.

  • Anonym (c)
    Thu 28 Mar 2019 20:42
    -1 +1

    Först trodde jag att ts bara inte fattade hur dumt det var eftersom hon inte hade egna barn.
    Men när man läser tråden och ts hävdar detta med en dåres envishet, fast hon får olika perspektiv på frågan, blir man mer och mer bekymrad för ts attityd skrämmer och är osund.

  • Anonym (Lino)
    Thu 28 Mar 2019 21:05
    -1
    Anonym (c) skrev 2019-03-28 20:42:14 följande:

    Först trodde jag att ts bara inte fattade hur dumt det var eftersom hon inte hade egna barn.

    Men när man läser tråden och ts hävdar detta med en dåres envishet, fast hon får olika perspektiv på frågan, blir man mer och mer bekymrad för ts attityd skrämmer och är osund.


    Håller helt med, sjukt är vad det är.
  • Anonym (Gigi)
    Thu 28 Mar 2019 21:23
    -1
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-03-28 13:54:34 följande:

    Då ska alltså inte bonusföräldrar se bonusbarn som sina egna? Utan göra skillnad på biobarn och bonusbarn??


    Det är skillnad och mam behöver inte se bonusbarn som sina egna. Helt korrekt.
  • Anonym (Gigi)
    Thu 28 Mar 2019 21:25
    -1 +3

    Du trodde allt att det här verkligen var en snabb fråga, eller hur? Det är faktiskt något i ditt sätt att uttrycka dig som blir obehagligt. Mamman har "erkänt". Vad ska hon "erkänna"? Hon har inte gjort nåt fel. Du har visserligen Inga egna barn men vet ändå att du skulle ha blivit "superglad". Nej, det vet du inte, för du vet idag inte vem pappan till dina ofödda barn kommer att träffa efter att han har skikjt sig ifrån dig. Men du tror inte bara att du skulle bli glad utan till och med superglad.

    Du trodde allt att det här skulle bli en snabb fråga där alla skulle dissa mamman, eller hur. Du verkar inte beredd att ta in någon annan åsikt än din egen, inte ens för att för en sekund fundera på om det går att tänka på ur ett annat perspektiv. Det är faktiskt lite läskigt. Du ville väl egentligen inte ställa en fråga, du ville bara få bekräftelse. Det är väl det som blir lite läskigt.

  • Anonym (Styv)
    Fri 29 Mar 2019 05:14
    Anonym (Gigi) skrev 2019-03-28 21:23:20 följande:
    Det är skillnad och mam behöver inte se bonusbarn som sina egna. Helt korrekt.
    Jg tyckte inte ens om mina styvungar. Däremot älskar jag mina egna.
    Aldrig mer en styvunge.
  • Anonym (Gigi)
    Fri 29 Mar 2019 06:11
    +2
    Anonym (Styv) skrev 2019-03-29 05:14:47 följande:

    Jg tyckte inte ens om mina styvungar. Däremot älskar jag mina egna.

    Aldrig mer en styvunge.


    Jag pratar inte om att man ogillar ett styvbar. Det jag menar är när du gillar dina styvbarn men det är ändå skillnad. Och det är okej. Det behöver inte vara samma.
  • Fri 29 Mar 2019 22:48
    -1 +1

    Bara läst TS - vill svara innan jag sätter igång att läsa - anar hur pöbeln låter...

    Jag HADE tyckt att det stack i hjärtat, det hade varit jobbigt om mina barn kallade en annan kvinna för mamma. MEN förhoppningsvis hade jag kunnat bortse från det och vara glad över att mina barn fått en sådan nära relation till sin pappas nya. Jag är själv "den nya" med en bonusdotter som självmant tog upp frågan om hon fick kalla mig mamma. Då svarade jag henne att hon fick kalla mig vad hon ville MEN att hon har en mamma och att hon kanske skulle tycka det var jobbigt. Men att jag alltid skulle "vara som" en mamma om hon ville det.

    Hon valde då att kalla mig vid namn men jag hade stöttat henne i hennes val oavsett. Hon satte mig som mamma på facebook när hon blev äldre däremot ;)

    Jag tycker att det är upp till barnen,. Har de åldern imne bör de vara medverna om att föräödern kan tycka det känns jobbigt MEN det är föräldern som får hantera sina känslor, utan att förminska barnets känslor och rätt att själv bestämma över sina familjerelationer.

Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!