• Anonym (ida)
    Äldre 27 Mar 17:57
    2740 visningar
    13 svar
    13
    2740

    Hur mycket tål en gravidmage?

    Jag undrar hur mycket en gravidmage tål egentligen? Hur mycket krävs för att ett barn i magen skulle kunna kunna skadas? / oroligt nervvrak

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-27 18:10
    Hur mycket "fysiskt våld" tål en gravidmage?

  • Svar på tråden Hur mycket tål en gravidmage?
  • Anonym (Clara­)
    Äldre 27 Mar 18:00
    #1

    Ts det är omöjligt att svara på den frågan, om du inte ger mer information, är det något som har hänt som gör att du är orolig?
    Det är ju liksom lite skillnad på att burit ett par tunga matkassar eller fått tre sparkar mitt i magen.

    Annars blir det som att svara på frågan "hur långt är ett snöre"?

  • Anonym (Anna)
    Äldre 27 Mar 18:01
    #2

    Vad menar du? Att du äter/dricker fel eller menar du fysiskt våld? Eller menar du rökning?

    Vilken vecka är du i?

  • Äldre 27 Mar 18:06
    #3

    Mina äldre barn har hoppat på magen utan att det blivit någon skada. Såklart ju längre man gått i grav ju känsligare blir det eftersom barnet ligger mindre skyddat.

  • Anonym (ida) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 18:11
    #4
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-27 18:01:52 följande:

    Vad menar du? Att du äter/dricker fel eller menar du fysiskt våld? Eller menar du rökning?

    Vilken vecka är du i?


    menar fysiskt våld. är i v 35... 
  • Anonym (J)
    Äldre 27 Mar 18:15
    #5

    Det som är mest farligt med att få ett slag/fall mot magen är att moderkakan kan lossna. Man ska ALLTID komma in för en kontroll med långvarig ctg om man fått slag mot magen.

  • Anonym (J)
    Äldre 27 Mar 18:18
    #6
    katrinp skrev 2019-03-27 18:06:45 följande:

    Mina äldre barn har hoppat på magen utan att det blivit någon skada. Såklart ju längre man gått i grav ju känsligare blir det eftersom barnet ligger mindre skyddat.


    Antar att du varit inne på kontroll när detta hänt.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 27 Mar 18:33
    #7

    Åk in och se att allt är ok.

  • Anonym (ida) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 18:41
    #8
    Anonym (J) skrev 2019-03-27 18:15:06 följande:

    Det som är mest farligt med att få ett slag/fall mot magen är att moderkakan kan lossna. Man ska ALLTID komma in för en kontroll med långvarig ctg om man fått slag mot magen.


    Jag gick in med magen i en dörrkarm på natten... det gjorde mycket ont en liten stund men det gick snabbt över.. Kan moderkakan lossna av sådana händelser? Kan jag ha råkat bryta något på bebisen? eller oroar jag mig i onödan?
  • Äldre 27 Mar 18:45
    #9

    Nej faktiskt inte. Ringde min bm som sa att magen tåler det och så länge jag känner bebisen och inte blöder eller får ont så var det ingen fara. Dock är det skillnad mellan att en tvååring råkar hoppa med rumpan på magen eller en vuxen som aktivt slår mot den.

  • Anonym (ida) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 18:55
    #10
    katrinp skrev 2019-03-27 18:45:54 följande:

    Nej faktiskt inte. Ringde min bm som sa att magen tåler det och så länge jag känner bebisen och inte blöder eller får ont så var det ingen fara. Dock är det skillnad mellan att en tvååring råkar hoppa med rumpan på magen eller en vuxen som aktivt slår mot den.


     Skönt att höra att en gravidmage verkar tåla lite :) 
  • Anonym (ida) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 18:57
    #11
    Anonym (ida) skrev 2019-03-27 17:57:17 följande:

    Jag undrar hur mycket en gravidmage tål egentligen? Hur mycket krävs för att ett barn i magen skulle kunna kunna skadas? / oroligt nervvrak

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-27 18:10
    Hur mycket "fysiskt våld" tål en gravidmage?


    Jag gick in med magen i en dörrkarm på natten... det gjorde mycket ont en liten stund men det gick snabbt över.. Kan moderkakan lossna av sådana händelser? Kan jag ha råkat bryta något på bebisen? eller oroar jag mig i onödan?
    Hur mycket "våld" tål gravidmagen?
  • Anonym (J)
    Äldre 27 Mar 19:10
    #12
    katrinp skrev 2019-03-27 18:45:54 följande:

    Nej faktiskt inte. Ringde min bm som sa att magen tåler det och så länge jag känner bebisen och inte blöder eller får ont så var det ingen fara. Dock är det skillnad mellan att en tvååring råkar hoppa med rumpan på magen eller en vuxen som aktivt slår mot den.


    Och vi tar alltid in för kontroll om ett syskon tex hoppat på magen. Det kan ju redan vara försent om man börjat blöda. Men så ser ju vi på förlossningen allt tråkigt som faktiskt händer, till skillnad från bm på mvc.
  • Anonym (J)
    Äldre 27 Mar 19:11
    #13
    Anonym (ida) skrev 2019-03-27 18:41:17 följande:

    Jag gick in med magen i en dörrkarm på natten... det gjorde mycket ont en liten stund men det gick snabbt över.. Kan moderkakan lossna av sådana händelser? Kan jag ha råkat bryta något på bebisen? eller oroar jag mig i onödan?


    Då är det ju längesen. Känner du barnet och inte blött så kan du vara lugn.
Svar på tråden Hur mycket tål en gravidmage?