• Anonym (Kaffedraken)

    Plötsligt livrädd

    Bf+4 idag, och räddare än någonsin.

    Mest av allt är jag rädd för att inte hinna in till förlossningen, har flyttat sen sist jag födde barn (2år sedan) och har numera cirka 1timme in till förlossningen. Förra gången bodde jag inne i stan och hade under fem minuter in.

    Jag har hört att det går mycket fortare andra gången och det skrämmer mig. Tänk om jag väntat tills jag har tre värkar på tio minuter oxå smäller det till halvvägs in..

    Hur vanligt är det att det går jätte fort med andra?

    Hur stor skillnad var det på era förlossningar rent tidsmässigt.?

    Om du hade restid på närmare en timme eller mer, har du några tips? Bör man åka in tidigare än 3värkar på 10 minuter?

    Första tog ca 7timmar från etablerade värkar.

    Luddigt skrivet kanske man jag börja få panik!

  • Svar på tråden Plötsligt livrädd
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Omföderska) skrev 2019-03-28 18:22:54 följande:

    Bf+4 idag, och räddare än någonsin.

    Mest av allt är jag rädd för att inte hinna in till förlossningen, har flyttat sen sist jag födde barn (2år sedan) och har numera cirka 1timme in till förlossningen. Förra gången bodde jag inne i stan och hade under fem minuter in.

    Jag har hört att det går mycket fortare andra gången och det skrämmer mig. Tänk om jag väntat tills jag har tre värkar på tio minuter oxå smäller det till halvvägs in..

    Hur vanligt är det att det går jätte fort med andra?

    Hur stor skillnad var det på era förlossningar rent tidsmässigt.?

    Om du hade restid på närmare en timme eller mer, har du några tips? Bör man åka in tidigare än 3värkar på 10 minuter?

    Första tog ca 7timmar från etablerade värkar.

    Luddigt skrivet kanske man jag börja få panik!


    Jag hade åkt in till staden när värkarna börjar, om jag varit du. Vill du inte tillbringa för lång tid på sjukhuset där du ska föda kan du väl ta in på hotell i närheten. 

    För min del gick andra förlossningen väldigt mycket fortare än första och så är det ju för många, kanske de flesta. Jag hade inte velat ta risken att få förlösas i egen bil. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Första barnet tog 40 timmar!

    Andra barnet tog 4 timmar.

    Hade en timme in till förlossningen. Fick vänta på sambon som fick komma hem från jobbet.

    Låg i baksätet för jag kände att jag inte klarade det annars. Var inne på förlosningen i 20 min. innan barnet kom.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Första barnet tog 40 timmar!

    Andra barnet tog 4 timmar.

    Hade en timme in till förlossningen. Fick vänta på sambon som fick komma hem från jobbet.

    Låg i baksätet för jag kände att jag inte klarade det annars. Var inne på förlosningen i 20 min. innan barnet kom.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade också åkt iväg när det startar. Man kan promenera på stan, även om det är mitt i natten, om man inte vill komma in för tidigt.
    Hellre vanka runt sjukhuset i 12 timmar än att föda i bilen

  • Anonym (Kaffedraken)

    Första tog nästan ett dygn från värkstart. Andra bodde vi mycket längre ifrån och åkte på första värken, lämnade ettan hos barnvakten och åkte iväg. Var på plats på sjukhuset en timme efter värkstart. Käkade lite i cafeet och åkte sen upp och pratade med dem. De undersökte mej och sa att de måste rekommendera oss att åka hem igen eftersom de bedömde att värkarbetet bara var i uppstartsfasen, vi sa att vi stannade gärna och då fick vi sitta i väntrummet och se på tv ett tag. 1,5 h efter det var vi inne i ett förlossningsrum och 5 h senare var barnet fött.
    Tur att vi inte åkte hem, då hade vi kommit hem, varit hemma typ en kvart innan det hade blivit för jobbigt, åkt tillbaka och direkt in i förlossningsrummet. För mycket bilåkande för att passa mej!

Svar på tråden Plötsligt livrädd