• Anonym (Gäästen)

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Anonym (Man undrar)
    Anonym (Jj) skrev 2019-03-30 18:26:31 följande:

    Har bara två handdukar för händer hängandes i badrummet. Byter ut dom dagligen. Sunkigare med de som låter sina gästhanddukar hänga kvar i flera veckor för att den inte används så ofta.


    Varför byta varje dag?
    Det är rena händer som torkas på dem.

    Inte ett dugg sunkigt med handdukar hängandes om de inte används!
  • Aikido

    Jag har löst problemet genom att låta göra gästhanduken strömförande. När gästen börjar torka sig får denne en sådan elchock att han eller hon tuppar av. När han eller hon vaknar till liv igen är händerna som regel torra.

    Enkelt, effektivt och sparar mycket tvätt.

  • Anonym (G)

    Vi byter alltid ut handdukar i båda badrummen och den sk gästtoaletten innan kalas. Badlakanen hänger vid badkar/dusch och de hoppas jag inte gästerna använder. Alla (familj o gäster) använder både gästtoalett och vanliga badrum. Jag städar badrummen också så det ska se fräscht ut.

    Däremot hos vissa bekanta förväntar de sig att gästerna ska hålla sig till gästtoaletten (förstår man genom pikar). I de egna badrummen kanske använda kläder ligger kvar osv. Jag anpassar mig givetvis men det är annorlunda än jag tänker ...

  • Anonym (Jj)
    Anonym (Man undrar) skrev 2019-03-30 19:34:49 följande:

    Varför byta varje dag?

    Det är rena händer som torkas på dem.

    Inte ett dugg sunkigt med handdukar hängandes om de inte används!


    För att det finns otrevliga bakterier på toan såvida man inte skrubbar allt hela tiden. Många spolar i toan med locket öppet till exempel, mina barn glömmer lätt. :(
  • Anonym (hej)
    Anonym (Jj) skrev 2019-03-30 20:04:30 följande:

    För att det finns otrevliga bakterier på toan såvida man inte skrubbar allt hela tiden. Många spolar i toan med locket öppet till exempel, mina barn glömmer lätt. :(


    Läst att det ofta finns mindre bakterier på toaletten än i köket eftersom de flesta är noggrannare med städningen där. Vet inte om det stämmer men inte helt omöjligt
  • Anonym (Man undrar)
    Anonym (Jj) skrev 2019-03-30 20:04:30 följande:
    För att det finns otrevliga bakterier på toan såvida man inte skrubbar allt hela tiden. Många spolar i toan med locket öppet till exempel, mina barn glömmer lätt. :(
    Känns överkänsligt.
    Överdriven superhygien skapar allergier.
  • EmberEyes

    Innan jag har gäster så byter jag alla handdukarna på toa, finns 6 krokar så det finns 6 handdukar. Ingen av dem är uppmärka med "gäst". Om mina besökare blir så handfallna att de inte kan torka händerna på en handduk utan ordet "gäst" på, så är det helt OK för mig om de inte kommer och hälsar på igen.

  • katrinp

    Jag har två handukar på båda toaletterna. Dessa byts när vi haft gäster eller en gång per vecka. Hade blivit rätt lack om någon använt våra badlakan för att tvätta händerna på istället. Ser helt ärligt inte problemet. Ska vi ha någon större tillställning så byta naturligtvis handdukarna inför detta och efter, ev hänger jag även upp fler handdukar.

  • Virriga Vera

    Jag har köpt typ tvättlappar, som jag har i en liten korg. Korgen tar jag fram när vi har gäster. Den står på tvättstället och det ligger runt 12 st tvättlappar i den och dessa används som gästhandukar. När man har använt en så lägger man den i tvättkorgen. Tar de slut så kan man använda våra handdukar som naturligtvis är rena.


  • Anonym (mor)

    Jag har sällan gäster MEN en gästhandduk har jag med egen krok. Alltid fräsch. För mig är det en självklarhet.

Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!